#Youthbattle gezonde leefstijl

In juni 2013 vond de #Youthbattle gezonde leeftstijl plaats, georganiseerd door Hogeschool Utrecht in samenwerking met SpinAwards in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Tijdens de Youthbattle werkten studenten van verschillende hogescholen in Nederland aan crossmediale concepten om jongeren te verleiden tot gezonder gedrag. De vraagstukken waar studenten zich over bogen waren afkomstig van een vijftal leefstijlinstituten:

  • Voedingscentrum (Gezonde schoolkantine)
  • Trimbos-instituut (Uitgaan zonder spijt)
  • Rutgers WPF (Trots op je lijf)
  • Nationale Hoorstichting (Veilig mp3-gebruik)
  • Stichting Mijn Kind Online (Digitaal pesten)

Bij de opdracht stonden de inzet van effectieve sociale media-oplossingen en het nauw aansluiten bij de belevingswereld en het mediagedrag van jongeren centraal. De studententeams werden in het ontwerpproces ondersteund door docent-onderzoekers van de Hogeschool Utrecht, partners uit de betrokken leefstijlinstituten en professionals uit de creatieve industrie. Deze intensieve en inspirerende manier van samenwerken heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling en uitwisseling van kennis tussen hogescholen, leefstijlinstituten en creatieve industrie, en zal deze partijen langdurig aan elkaar verbinden

De Youthbattle werd gewonnen door een studententeam van de Hogeschool Utrecht met het concept ‘Fris’. Dit concept richt zich op jongeren tussen de 18 en 24 jaar die regelmatig uitgaan en vaak te veel drinken, met de bijbehorende spijt achteraf.  Het concept legt de nadruk op ‘fris’ blijven tijdens een avondje uit, omdat het meer leuke dingen oplevert dan dronken zijn (meisjes vallen niet op dronkenlappen). Het is een crossmediaal concept waarin facebook centraal staat maar ook bierviltjes en posters op de toiletten worden ingezet. Lees hier meer over in het nieuwsbericht ‘HU-studenten winnen Youthbattle’.

Bekijk hier het verslag en sfeerimpressie van de #Youthbattle gezonde leefstijl.

In de eindrapportage wordt de battle, inclusief de bedachte concepten uitgebreid beschreven.

Het lectoraat Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein ontwikkelde een Toolkit Persuasieve Technieken, met daarin belangrijke inzichten over gedragsveranderende communicatie.