Studentenblog: “Slik jij zomaar alles?” – Hannah Peekel

SIRE lanceerde 28 augustus de campagne “Slik jij zomaar alles?” om jongeren en hun ouders bekend te maken met feiten (maar ook de fabels)over XTC. Uit onderzoek van SIRE blijkt dat er een toename van het XTC gebruik is een steekproef onder 300 jongeren toonde aan dat de meerderheid van de jongeren onbekend is met de toename van de hoeveelheid  MDMA en de werking en effecten van XTC. De campagne bestaat uit een tv-spot en de website xtcfacts.nl en  wordt ondersteund via Twitter en Facebook.Drie studenten van de afstudeerrichting Publieke communicatie (opleiding Communicatiemanagement) schreven een blog over de nieuwe campagne “Slik jij zomaar alles?”. Hieronder lees je de blog van Hannah Peekel. 

Hannah Peekel
Hannah Peekel

Studentenblog: “Slik jij zomaar alles?”
Door Hannah Peekel

Het doel van de nieuwe SIRE campagne is om studenten die regelmatig XTC gebruiken, te wijzen op de gevolgen en gevaren van dat gebruik. Studenten stoppen zonder na te denken het pilletje in hun mond om zo een goede avond te hebben. SIRE wil dat gedrag veranderen, want ook de XTC is veranderd in de afgelopen jaren. De vraag is: “slikt de doelgroep dat? “

Ik verwacht van niet.

In de tv-reclame zien we Tom. Tom groeit op en staat bekend bij zijn vrienden als de jongen die alles in zijn mond stopt. Van rode besjes tot de inhoud van een reageerbuisje. Als Tom student is gaat hij uit. Zijn vrienden vragen hem om een pilletje te proberen dat zij niet kennen. Met z’n drieën staan ze opgepropt in een wc-hokje. Tom staat op het punt om het pilletje op zijn tong te leggen, als een verontwaardigde voice-over roept: “Gast, slik jij zomaar alles?!” De jongens kijken verschrikt op. Waarna de voice-over je vriendelijk doorverwijst naar xtcfacts.nl.

Op xtcfacts.nl vindt men vervolgens 14 feitjes over xtc. Als je meer wil weten, is het makkelijk om over de website te navigeren. De navigatie is overzichtelijk en de lay-out is duidelijk gericht op studenten. Het is een lay-out waar zij makkelijk mee overweg kunnen en daarnaast is het ook duidelijk op smartphones en tablets.

Reclames waar humor in gebruikt wordt, zijn vaak makkelijk te onthouden. Denk bijvoorbeeld aan “Goeiemoggel” of Dries Roelvink in zijn gele zwembroek. Zoiets zou ook kunnen gebeuren met de tv-reclame van SIRE. “Toooom” zou een begrip kunnen worden. Daarnaast ligt er in de commercial veel nadruk op de tekst “gast, slik jij zomaar alles?!”. Echter is dat op de website bijna niet terug te vinden. Als iemand de moeite neemt om naar de website te gaan, ziet hij als beginscherm de drie jongens in het wc-hokje en de tekst “slik jij zomaar alles?” maar al snel klik je door en dan kom je op een website terecht zonder humor en vol met droge feitjes en lappen teksten. Ik snap dat de informatie bereikbaar moet zijn, maar de humor uit de tv-reclame en de tone of voice zijn compleet anders. Het is een taaie kluif om alles door te lezen. Daarnaast lijkt er weinig mogelijkheid voor interactie te zijn, terwijl dit juist een onderwerp is, waarbij een grote discussie kan ontstaan.

Op de website van SIRE zelf vond ik een infographic. Een kleurrijke en korte samenvatting met veel feitjes. Dat zijn XTC facts. Feiten die, in behapbare brokken voor je worden neergelegd. Dit zou ik op de site xtcfacts.nl plaatsen. Kort maar krachtig en zeer informatief. Al moet ik eerlijk toegeven, dat de percentages niet bepaald een shockerend effect hebben. Het eerste percentage wat ze aangeven is dat 5,6% van de jongeren (15-34 jaar) het laatste jaar XTC gebruikt heeft. En 12,5% van die zelfde groep heeft ooit xtc gebruikt.

De onderdelen van de crossmediale campagne sluiten naar mijn idee niet goed op elkaar aan. De tv-reclame verwijst wel naar de website én het beginscherm op de website komt overeen met het eindbeeld van de tv-reclame, maar verder is er geen vergelijking te maken. Ik verwacht dat de website niet aanslaat bij de doelgroep. De tijd zal het leren, maar om mij heen slikt de doelgroep vrolijk door.

(gebruikte bronnen: http://xtcfacts.nl/fact-1http://sire.nl/node/696https://www.youtube.com/watch?v=IK_l4KKqkvk)
Nieuwsgierig naar andere studentenblogs over deze campagne? Lees dan ook de blogs van Lieke van Erp en Nikki Mul!