Eerste ervaringen met GradeWork bij ITT

Het Instituut Theo Thijssen is een van de eerste instituten die gaat werken met GradeWork: digitaal inleveren en beoordelen. Naar aanleiding hiervan zijn wij natuurlijk heel benieuwd wat de ervaringen zijn met het systeem. ICT-docent Don Zuiderman vertelt er graag meer over.

Don Zuiderman is sinds 2010 docent ICT binnen het Instituut Theo Thijssen (ITT) en houdt zich daarnaast bezig met de digitale systemen die het instituut gebruikt. ITT gebruikt al jaren Digitaal Portfolio (DPF) voor het digitaal inleveren en beoordelen van het werk van de studenten. Zuiderman kwam erachter dat vanaf juli 2019 de ondersteuning voor DPF niet langer wordt voortgezet door de leverancier. Gelukkig is GradeWork een goede vervanger voor het digitaal inleveren en beoordelen voor de hele HU. Zuiderman heeft direct actie ondernomen binnen zijn instituut, zodat er voldoende tijd is om goed over te stappen naar een ander systeem.

Studentvriendelijk en geordend

Er zijn een aantal verschillen tussen DPF en GradeWork:

Zuiderman vertelt: “DPF is helemaal studentgestuurd. De student komt in zijn eigen portfolio-omgeving na het inloggen en maakt daar een product aan, voegt de bijlage toe, zorgt dat de juiste docenten zijn uitgenodigd en dat het op tijd wordt ingeleverd. GradeWork werkt andersom. Als opleiding zorg je ervoor dat alles klaar staat en de juiste docenten zijn gekoppeld. De student hoeft dan alleen nog maar in te loggen, op de cursus te klikken en zijn werk in te leveren. Dat is super gebruikersvriendelijk voor de student, maar even wennen voor de docent.”

Daarnaast roemt Zuiderman de ordening van alle ingeleverde producten per cursus in GradeWork. “DPF was eigenlijk een vergaarbak waarin alles door elkaar werd ingeleverd door de studenten en voor docenten was dat verwarrend als je les gaf aan vier of vijf verschillende cursussen tegelijkertijd. GradeWork zorgt voor minder administratie voor de examinatoren en het werk is direct gearchiveerd. Heel handig! De uitdaging ligt meer in het werk vooraf, zoals het maken van de beoordelingsformulieren.”

Uitdagingen

Naast de rol van examinator zijn er nog twee rollen te vervullen in GradeWork: toetsontwikkelaar en toetscoördinator. Voor hen is er in eerste instantie vooraf meer werk, daar de toetsontwikkelaar de omgeving moet inrichten en de toetscoördinator de toets moet klaarzetten voor de juiste studenten en docenten. Ook voor de flexibele opleiding binnen ITT die per september start, moeten alle toetsen klaarstaan, omdat de studenten zelf mogen bepalen wanneer ze wat inleveren. Daar ligt een uitdaging en zal in augustus goed voorbereid worden.

Live in Blok A 2018-2019

Zuiderman en zijn opleiding gaan in september live met GradeWork met de nieuwe eerstejaars studenten. Vervolgens moet in blok D de hele opleiding over zijn, omdat de ondersteuning voor DPF zal stoppen. De opleiding is nu hard bezig, voordat de zomer voorbij is, met de voorbereiding om live te gaan in september. “We zullen er eerst voor zorgen dat alle beoordelingsformulieren worden gemaakt en klaar staan. Ook wordt er gekeken naar wie welke rol vervult binnen mijn team. Verder hoop ik dat als we er soms niet uitkomen, we goed kunnen schakelen met het Team GradeWork zoals dat tot op heden al zo prettig en snel gaat.”

Heb jij ook interesse om als instituut met GradeWork aan de slag te gaan? Kom een kijkje nemen in het Proeflokaal. Heb je vragen mail dan naar Team Gradework!