Study Abroad: studeer een semester in het buitenland

Studeren of stagelopen in het buitenland is een bijzondere en waardevolle ervaring. Het is waardevol voor je CV, stimuleert je persoonlijke ontwikkeling, het is een life changing avontuur en vooral een relevante toevoeging aan Global Professionalism.

Elk jaar studeren bijna 300 Business studenten een semester bij één van onze partneruniversiteiten in het buitenland in hun minor/profileringsruimte. Wie dat ook wil, moet dat uiterlijk 31 januari geregeld hebben (om in het volgende collegejaar een semester in het buitenland door te brengen).

  • Voor een studieperiode bij een buitenlandse partneruniversiteit betaal je geen extra collegegeld;
  • De opleidingen  die behoren tot de Business Studies (IFA, IPB, IMC en IIBS-IB) hebben momenteel ca. 80 partners in en buiten Europa waarmee een uitwisselingsovereenkomst bestaat (selecteer bij ‘academic year’ het meest actuele jaar voor het volledige overzicht).
  • Voor Study Abroad uitsluitend binnen Europa zijn beurzen beschikbaar via het Erasmus programma (EU gefinancierd);
  • Study Abroad staat open voor alle studenten; in de Profileringsruimte (bijv. in de Minor) of als verplicht onderdeel in de Major;
  • Bij goedkeuring vooraf door de Examen Commissie, worden de in het buitenland behaalde resultaten overgenomen door de eigen opleiding (daardoor geen studievertraging);
  • Om een studieperiode in het buitenland te kunnen doorbrengen, dient de propedeuse volledig behaald te zijn (op het moment van toewijzing van plaatsen -dus niet perse ten tijde van de inschrijving-);
  • De behaalde studieresultaten (nl. gemiddeld aantal EC per blok behaald) zijn medebepalend bij de selectie voor de universiteiten van jouw keuze;
  • Vanaf oktober worden Informatiesessies voor Minor Abroad/Profileringsruimte Study Abroad georganiseerd; de deadline voor inschrijving is 31 januari (voor uitwisseling in het volgende academische jaar).

Deadline voor inschrijving voor Study Abroad = 31 januari!

De inschrijving voor deze minor Study Abroad is dus veel vroeger dan voor andere minoren, en sluit al op 31 januari (voor studeren in het buitenland in het komende collegejaar)! Afhankelijk van de Opleiding, moet de student zich in jaar 2 of in jaar 3 van de studie (tot 31 januari) via MobilityOnline inschrijven voor een studieverblijf in het buitenland bij een partneruniversiteit van de Business Opleidingen.

Inschrijving en goedkeuring

Inschrijving en goedkeuring voor Study Abroad loopt via de Study Abroad coördinator van jouw opleiding en aan de hand van de applicatie Mobility-Online. Zorg dat je altijd EERST een info-sessie bijwoont(!) en neem (daarna) tijdig contact op met de coördinator Study Abroad van jouw opleiding:

Voor inzicht in de eisen die aan de minor/profileringsruimte worden gesteld, is het absoluut noodzakelijk één van de Informatiesessies bij te wonen. Inschrijven voor Minor/Profileringsruimte Study Abroad kan uitsluitend met toestemming van de Study Abroad coördinator.

Het is belangrijk dat je uit het bestand van de partneruniversiteiten van de Business Studies (IFA, IBA, IIBS/IB, IMC, IP&B), die universiteiten selecteert waarbij je voldoende vakken (ter waarde van minimaal 30 ECTS) kunt doen, zodanig dat er geen (overmatige) overlap is met jouw major/opleiding aan de HU. Bij de keuze van universiteiten moet je dus secuur onderzoek doen naar wat, waar mogelijk is! Let tevens op de kosten en de start van het academisch jaar van voor jouw interessante uitwisselingsbestemmingen. Houd er rekening mee dat dit tijd en toewijding kost!

Voorbereiding Minor/profileringsruimte Study Abroad en planning

Oktober – begin januari: Ga naar een informatiesessie!

Het is absoluut noodzakelijk een informatiesessie bij te wonen. Informatiesessies worden online georganiseerd in de periode oktober-december,  zie hiervoor de Data en tijden info sessies Minor Abroad die voor dit collegejaar gepland staan.

  • Daarnaast loopt de aankondiging van deze informatiesessies via SA-coordinatoren/SLB-ers van 2e of 3e jaars studenten
  • Voor ORM wordt op verzoek van en in overleg met de opleiding een aparte voorlichting verzorgd
  • Eventueel kan een voorlichting ook per opleiding of per klas worden afgesproken (in overleg met International Affairs Business Studies)

November – eind januari: aanmelden, intake, goedkeuring en bevestiging (in mobility online)

 

Nadat:
1. je de info-sessie hebt bijgewoond;

2. deze hele pagina hebt doorgelezen;

3. en de algemene HU informatie over Study Abroad goed hebt gelezen

kun je je gaan orienteren op mogelijke bestemmingen. Daarna kun je je in Mobility-Online inschrijven en in samenspraak met jouw SA coordinator het goedkeuringstraject doorlopen (dat moet uiterlijk 31 januari gebeurd zijn en duurt zeker 4 weken).

 

!LET OP in mobility online (en vanaf nu wordt jij en jouw opleiding aangeduid als HU Business Student/Studies en met de afkorting HUBS)

De eerste stap in Mobility-Online heeft betrekking op de partners die jij overweegt en aan jouw SA coordinator wilt voorleggen; je moet je dan dus al goed hebben ingelezen en jezelf een goed beeld hebben gevormd van onze partners en hun aanbod! Dit doe je op het partnerportaal: bestudeer de factsheet, de aangegeven website en vergeet vooral de student evaluations niet (bij elke afzonderlijke partner, vind je ook de evaluaties van voorgaande studenten over die partner.

  • Let op: neem nooit zelf contact op met onze partner universiteiten: al jouw vragen aan partners moeten lopen via het HU International Office (exchange@hu.nl) (houd je daar ajb aan om de relaties met onze partners goed te houden)! Pas nadat je daadwerkelijk genomineerd bent bij de partner waarvoor wij jou selecteren en je van hen informatie hebt ontvangen, kun je ook direct contact met hun hebben.

De te volgen stappen zijn:

  1. (Eventueel) gesprek student met jouw eigen SLB-er/mentor;
  2. Voordat je je in mobilty Online inschrijft, moet je zicht hebben op welke partners jij in jouw Top zou willen opnemen. Daarvoor moet je grondig onderzoek doen.  Via deze link kom je bij een document waarin uitgelegd wordt hoe je te werk moet gaan en welke activiteiten je moet ondernemen, alsmede de onderwerpen die je voor het samenstellen van jouw partner-Top 3/5 minimaal moet onderzoeken;
  3. Intake van de student door de SA coördinator van de eigen opleiding om goedkeuring te verkrijgen. De stappen die hiertoe benodigd zijn in Mobility Online zijn vanaf 1 december beschikbaar, voor die tijd doe je dus al het voorwerk;
  4. Laatste stap van inschrijving uiterlijk 31 januari, bevestiging van inschrijving en tekenen van Verklaring van Niet-terugtrekken  in MobilityOnline. (Gebruik Google Chrome of Modzilla Firefox). Dit betekent dus dat je afziet van een minor in Nederland.

Februari –  eerste week maart: koppelen/matching van studenten aan bestemming door International Affairs op basis van:

  • Propedeuse (moet behaald zijn op moment van matching);
  • Gemiddeld aantal ECTS behaald per blok;
  • Aanmeldingen en voorkeuren van alle ingeschreven studenten.

Maart-juli: voorbereiding studieverblijf buitenland:

  • Nomination door HU International Office bij de host university (voor Fall gebeurt dit in de periode maart-mei, Spring = na de zomer)
  • Application bij host university door de student (na ontvangst van informatie via de host university of het HU International Office);
  • Housing, visum, Insurance, etc. regelen (student);
  • Bespreken vakkenkeuze met SA coördinator van de eigen opleiding (student);
    • Dit doe je aan de hand van het “Student’s  Course Proposal”;
  • Daarna voorleggen van de vakkenkeuze aan de Examencommissie voor goedkeuring – voor vertrek (let op de afwezigheid van ExCie in de zomer). Dit doe je aan de hand van het (Erasmus) Learning Agreement – dit vul je in op Mobility Online en stuur je dan naar ExCie – vervolgens getekende exemplaar weer in Mobility Online uploaden;
  • Voorbereiding op de host country en culture d.m.v. Pre-departure Intercultural Assignment (beschikbaar in MO).
  • De HU heeft een aantal richtlijnen opgesteld met betrekking tot reizen naar het buitenland (risico van reizen). Het tekenen van dit document is eveneens als stap opgenomen in MO;
  • Info over meer duurzaam reizen, vind je in dit document.

Organisatie van en informatie over Study Abroad

Voor meer (HU-brede) informatie over Study Abroad kun je terecht bij het HU-brede International Office HU/Study Abroad. Het International Office kan je ook helpen met praktische informatie (bijv. vakkenaanbod van partneruniversiteiten als je dat niet op hun site kunt vinden).

Niet vergeten: Tot het moment van nominatie bij de host university loopt al het contact met universiteiten via het HU international Office. Studenten nemen zelf geen contact op met partner universiteiten van HU!

Voor inhoudelijke vragen over Study Abroad kun je terecht bij de Study Abroad coördinator van jouw opleiding (zie hierboven) en bij de International Affairs Business Studies .