dr. Izaak Dekker is associate lector didactiek en curriculumontwikkeling in het hoger onderwijs aan de Hogeschool van Amsterdam. Hij was docent in het hbo, vo en po en programmamanager bij Hogeschool Rotterdam voordat hij besloot onderzoeker te worden. Hij besloot onderzoeker te worden om zo bij te kunnen dragen aan grondigere evaluaties in het onderwijs. Vaak worden innovaties niet goed geëvalueerd waardoor niet zeker is of het ook een verbetering is. De innovatie wordt weer teruggedraaid en later opnieuw ergens ingevoerd, zonder dat we structureel leren. Izaak is gespecialiseerd in grootschalige veldexperimenten. Dit houdt in dat een grote groep studenten willekeurig wordt ingedeeld om verschillende soorten onderwijs te krijgen. Doordat het enige verschil tussen de studenten de verschillende vormen van onderwijs is, kan zo worden onderzocht wat het effect is. In de afgelopen vijf jaar heeft Izaak al 5 grootschalige experimenten opgezet en uitgevoerd met in totaal meer dan 4664 studenten.
Tijdens zijn keynote zal Izaak het hebben over studentsucces en gamedidactiek. Academisch floreren is niet hetzelfde als geluk of tevredenheid. Bij leren hoort uitgedaagd worden en dit gaat gepaard met weerstand of zogeheten ‘desirable difficulties’. Izaak zal verkennen hoe gamedidactiek ingezet kan worden om studenten desirable difficulties op te laten zoeken. Wanneer versterken competitie, samenwerking, spel, of effectief leren elkaar en wanneer staan ze elkaar in de weg? Aan de hand van de uitkomsten van drie veldexperimenten geeft hij voorbeelden van didactische interventies die het studentsucces verhoogden.