Aankondiging Gamedidactiek 2020 V3-1

Conferentie Gamedidactiek 2021

19 januari 2021, ONLINE LUSTRUMEDITIE

Inschrijven

In 2021 zal Conferentie Gamedidactiek voor de vijfde maal worden georganiseerd door de HU in samenwerking met SAGANET. Deze keer gaan we, gezien de omstandigheden, online! Vanwege de COVID-19 maatregelen is de digitale revolutie versneld in onderwijsland. Inmiddels zijn de technische vaardigheden aardig op orde. Maar hoe hou je je leerlingen en studenten online gemotiveerd? 

Wat

Conferentie Gamedidactiek 2021 richt zich op educatieve online games, motiverende aanpakken in digitale communicatie en lesgeven, en op activerende online platformen.

Showcasing/inspireren: Ervaringsdeskundigen, leveranciers en docenten uit het hele land tonen hoe ze hun lessen online activerend en interactief maken door games en spelelementen toe te passen.

Theorie/kennis opdoen: Onderzoekers en ervaringsdeskundigen delen de meest actuele inzichten op het gebied van online activerend leren.

Doen/ervaren: In activerende workshops worden games en motiverende oplossing (kort) uitgeprobeerd om zelf te ervaren wat deze met je doen.

Hoe

Online platform

‘Practice what you preach’ Dus daarom gaan je ontvangen op een interactief online platform passend bij onze insteek van spelend leren. In deze wereld kun je het programma zien en  krijg je toegang tot de verschillende workshops en lezingen. Je kunt samen of alleen rondlopen en de gamedidactiek-wereld verkennen. Je kunt netwerken, verstoppertje spelen,  en natuurlijk punten scoren!

Jane McGonigal

Sprekers en workshops

Naast (inter)nationaal bekende sprekers zijn er wederom een grote verscheidenheid aan workshops. Zoals je gewoon bent van ons, streven we ernaar dat je de opgedane concepten de volgende dag al kunt toepassen.

 

Keynote

Voor de keynote hebben we Jane McGonigal uitgenodigd. Deze Amerikaanse is game designer en heeft les gegeven aan diverse universiteiten. Tevens is ze auteur van de boeken Reality Is Broken (2011) en Superbetter (2015). Zij demonstreert dan hoe je als docent met een grote groep online een “toekomst-game” kunt spelen

Praktisch

Wanneer:  dinsdag 19 januari 2021, 12-18 uur

Waar: De conferentie vindt online plaats in Eventrum.

Kosten: De toegang is GRATIS. We willen wel dat je je aanmeldt voor de conferentie. De inschrijvingen worden verzorgd door SAGANET. De link met toegang ontvang je per mail zodra de omgeving gereed staat.

Voorlopig programma

Het programma is nog in ontwikkeling. Houd deze website in de gaten. Er worden wekelijks nieuwe workshops en presentaties gepubliceerd.

Tussen de programmaonderdelen door is er tijd om offline even koffie/thee te halen of op het centrale plein de markt te bezoeken of in de ‘koffiehoek’ bijkletsen met oude bekenden of kennis te maken met nieuwe bekenden aan de hand van het Conferentiespel.

12:00  – 12:30   Inloop en verkennen spelwereld

12:30  – 12:45   Conferentie opening

13:00  –  13:15   Lezingen-ronde 1

13:30  – 14:15   Workshop-ronde 1

14.30  – 14.45    Lezingen-ronde  2

15.00 – 15.45     Workshop-ronde 2

16:00 – 16:45    Keynote Jane McGonigal

17:00 – 18:00    Wrap up, prijsuitreiking Conferentiespel en virtuele borrel

Beschrijvingen van de workshops

Insulae

Presentator:  Joris van Elferen en Joris Coenders
Organisatie:  Educatieve uitgeverij 11J

Doelgroep:     VMBO, HAVO, VWO. lerarenopleiders.

 

Dia1 - 11JEDU

Interactieve lezing: 30 minuten

Welkom op Insulae! Gamefication kan ook in “normale” lessen.

Onderwerp:

In deze workshop laten we zien dat binnen onze relatief traditionele manier van leren toch gamersrollen uit Bartle’s taxonomy zitten.

Waarom moet je hier naartoe?

De eerste reden is dat je gaat  zien dat game-elementen ook in een “normale” les een rol kunnen spelen.

De tweede reden is dat je kennis maakt met onze lesmethode Insulae en daarmee inspiratie op kunt doen voor hun eigen lessen. Ongeacht welke methode je gebruikt.

Wat leer je hier?

Dat activering belangrijk is om jonge kinderen vooruit te helpen. Dat kansen bieden iets anders is dan determinatie wazig maken. Dat duidelijke afspraken en regels leiden tot succes.

Belangrijk!

Als je je inschrijft voor deze lezing geven we vooraf je emailadres door aan de organisatoren zodat ze een account voor je kunnen aanmaken op Insulae.

 

 

 

School for Ninja

Presentator:  Esra van Beelen
Organisatie:  School for Ninja

Doelgroep:    Studentbegleiders (persoonlijke ontwikkeling).

 

 

avatar_pia - Esra van Beelen

Korte lezing: 15 minuten

School for Ninja – van stressklachten naar speelkrachten

 

Onderwerp:

Speelkracht= bewustzijn van stress + een speelse houding in het dagelijks leven.

Waarom moet je hier naartoe?

  1. Omdat de helft van alle studenten ongezonde stress ervaart
  2. Om meer te leren over de voordelen van een speelse houding in het dagelijks leven.

Wat leer je hier?

Hoe School for Ninja stressklachten transformeert in speelkrachten en wat jij zelf kunt doen voor jouw studenten.

 

 

 

 

 

3D Virtual Classrooms

Presentator:  Gabriel Baker
Organisatie:  FRAME

Doelgroep:    VO, PO, HBO, WO, Commerciële trainers

Maximum aantal deelnemers: 30

frame

Workshop: 45 minuten, Engels

 3D Virtual Classrooms From the Web: Playful, Personal, and Powerful

 

Onderwerp:

It is hard to come together with students or peers online and feel together and enjoy a sense of space and presence. Frame is a browser-based tool that makes it easy for people to have a persistent sense of space online for learning interactions, meetings, and more. This workshop will show you how to use this free tool to create virtual classrooms, staff rooms and more. No coding, no download, no installs needed. Desktop, mobile, or VR.  We will meet in https://framevr.io/hello , wear headphones please!

Waarom moet je hier naartoe?

  1. It is difficult to come together and feel together on a video call. In this workshop, you will learn how to go beyond video calls into playful 3D interaction spaces.
  2. Avatar based interaction can be personal, playful, and powerful. This workshop will introduce you to a powerful tool you can use to create virtual spaces with avatar-driven interaction.

Wat leer je hier?

Attendees will learn how to use Frame, a cross-platform, browser-based tool that teachers can use to interact with peers and students, using images, video, 3D models, 360 photos, audio, documents, and more.

Your online classroom

Presentator:  volgt
Organisatie:  Dock20

Doelgroep:     VMBO, HAVO, VWO, HBO, WO.

 

lessons are online..

Workshop: 45 minuten

Your online classroom

Onderwerp:

Hoe creëer ik online een dynamische omgeving om te leren?

Waarom moet je hier naartoe?

  1. Je ervaart hoe je in een online omgeving participatieve werkvormen inzet die eigenaarschap en interactie stimuleren.
  2. Je wisselt kennis en ervaringen uit met gedreven vakgenoten over het faciliteren van waardevol online onderwijs.

Wat leer je hier?

Hoe creëer ik online een dynamische omgeving om te leren? Dat is de centrale vraag van deze mini-workshop Your Online Classroom. Tijdens deze workshop gaan we een aantal van en met elkaar leren.

Wil je ook ervaren hoe je online een ideale omgeving voor (onderwijs) bijeenkomsten creëert? Doe mee met de kennismakingssessie Your Online Classroom. Tijdens deze workshop gaan we met elkaar een aantal participatieve werkvormen ervaren die je morgen al in je onderwijs kunt toepassen. Onze intientie is dat we leren van van en met elkaar.

 

Snelle slides

Presentator:  Jonas Voorzanger & Youssef el Bouhassani
Organisatie:  LeerLevels

Doelgroep:     VMBO, HAVO, VWO. MBO, HBO.

Snelle Slides - Jonas Voorzanger

Workshop: 45 minuten

Snelle Slides – in 3 minuten een (online) les samenstellenmet de LeerLevels Crowd.

Onderwerp:

A.I. en modulaire aanpak van lesmateriaal, met gebruik van de LeerLevels app.

Waarom moet je hier naartoe?

We laten zien hoe je als docent veel tijd kan besparen en hoe je de schaarse lestijd nog efficiënter kan inrichten. Daarnaast laten we zien hoe je leerlingen kan motiveren met behulp van A.I.

Wat leer je hier?

Je leert hoe je in 3 minuten een les kan samenstellen met geanimeerde slides. Je leert hoe een aanpak rondom fijnmazige leerdoelen jou en je leerlingen kan motiveren.

De LeerLevels app is niet echt een game, maar bevat wel degelijk game-elementen.

 

 

 

 

 

 

i-Labyrinth (VR)

Presentator:  Frederique Leopold + Christa van Tongeren
Organisatie:  Hogeschool Utrecht

Doelgroep:     VO en HO

HUBlab I-Labyrint STILL - Marleen Nijhuis

Workshop: 45 minuten

i-Labyrint : VR Game : gamification van informatievaardigheden.

Onderwerp:

Informatievaardigheden leren via een VR game

Waarom moet je hier naartoe?

  1. Je krijgt een kijkje in de keuken hoe je zo’n soort game ontwikkelt.
  2. Je ervaart hoe je via gamification theorie spelenderwijs kunt leren

Wat leer je hier?

Hoe kom je van een idee tot een complete game, wat komt daar bij kijken. Je zult zelf ervaren hoe het is om de game te spelen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Online escapes

Presentator:  Wilco Hoogeveen
Organisatie:  Creators United

Doelgroep:     VMBO, HAVO, VWO, HBO, WO.

 

DVHZ - Wilco Hoogeveen

Korte presentatie: 15 minuten

Samen een fysieke escape ervaring vertalen naar online

Onderwerp:

Hoe 18 escape room eigenaren elkaar door Corona vonden en in 1,5 week tijd erin slaagden samen een online escape ervaring te bouwen dat inmiddels door bijna een half miljoen mensen gespeeld is. Een kort verslag van hoe het ontstond en waar we zowel technisch als qua samenwerking tegenaan liepen.

Waarom moet je hier naartoe?

  1. Omdat je benieuwd bent hoe ondernemers uit de fysieke entertainment wereld de stap naar digitaal hebben gemaakt in korte tijd,
  2. Omdat je benieuwd bent wat de voor- en nadelen zijn van samenwerken met andere ondernemers

Wat leer je hier?

Wat de voor- en nadelen zijn van samenwerken met je ‘concurrenten’ en hoe je kunt proberen een verhaal/beleving te creëren op een simpele website

Wil je ook ervaren hoe je online een ideale omgeving voor (onderwijs) bijeenkomsten creëert? Doe mee met de kennismakingssessie Your Online Classroom. Tijdens deze workshop gaan we met elkaar een aantal participatieve werkvormen ervaren die je morgen al in je onderwijs kunt toepassen. Onze intientie is dat we leren van van en met elkaar.

 

Spelen & maken

Presentator:  Bart Giethoorn
Organisatie:   Playbook Gamification

Doelgroep:     VMBO, HAVO, VWO, HBO, WO. (iedereen die lesgeeft)

bouwtekening - Bart Giethoorn

Workshop: 45 minuten

Spelen, maken en leren

Onderwerp:

Hoe maakonderwijs en gamification elkaar kunnen versterken.

Waarom moet je hier naartoe?

  1. Maken is iets diep menselijks. Speelgoedwinkels liggen vol met LEGO, strijkkralen en modelbouwsets, en ook hobbywinkels en bouwmarkten zijn volledig gewijd aan maken. Oh, en laten we Minecraft en alle andere maakspellen niet vergeten. Het is dus supernuttig om deze menselijke behoefte te gebruiken in je onderwijs en te leren hoe je goede maaklessen en -projecten opzet.
  2. We kunnen maakonderwijs verder aanscherpen door goed gebruik te maken van spelelementen: competitie, het unlocken van materialen en mogelijkheden, rolverdelingen en een combinatie van keuzevrijheid en creatieve beperkingen.

Wat leer je hier?

– Wanneer je maakprojecten wel en niet inzet
– Hoe je solide maaklessen ontwerpt
– Hoe je dit lesontwerp kan verbeteren met gamification

 

Play in Historical sandbox

Presentator:  volgt
Organisatie:  Heede: Erasmus universiteit Rotterdam, Leeuwen: InHolland Rotterdam, Mannak: Koningin Wilhelmina College Culemborg

Doelgroep:     VMBO, HAVO, VWO, HBO, WO.

Gamen in de klas - 1 - Pieter Mannak

Workshop: 45 minuten

Playing in a historical sandbox – Kansen voor openworld games in de geschiedenisles

Onderwerp:

Handvatten voor openworld games tijdens de geschiedenisles.

Waarom moet je hier naartoe?

  1. Je krijgt handvatten voor openworld games tijdens de geschiedenisles.
  2. Je maakt kennis met een aantal good practices van mainstream games..

Wat leer je hier?

Werkvormen, praktische tips en trucs.

 

 

 

 

 

 

 

 

Facilitation design

Presentator:  Marieke de Wijse-van Heeswijk
Organisatie:  Radboud Universiteit

Doelgroep:     VMBO, HAVO, VWO, HBO, WO.

 

afbeelding bouwstenen leren - Marieke de Wijse

Workshop: 45 minuten

Facilitation design for achieving learning goals

Onderwerp:

Effectieve leer interventies

Waarom moet je hier naartoe?

Je leert hoe je meer rendement uit leerinterventies zoals spelsimulaties of problem based learning kunt halen.

Wat leer je hier?

Hoe je op een eenvoudige manier leerloops kunt ontwerpen.

 

 

 

GameChane

Presentator:  Martijn Koops
Organisatie:  HU

Doelgroep:     VMBO, HAVO, VWO, HBO, WO.

 

formatieve_quizzen

Presentatie: 30 minuten

Gamificeren met GameChane

Onderwerp:

GameChane is een nieuw platform waarop je eenvoudig en snel een samenhangende set van quizspelletjes kunt bouwen, om via een pin te delen met je leerlingen.

Waarom moet je hier naartoe?

  1. Omdat je kennis maakt met een nieuwe makkelijk emnaier om snel quizzen te bouwen.
  2. Omdat je leert hoe je heel snel en gestructureerd een les kan uitbreiden met een gegamificeerde laag.

Wat leer je hier?

Hoe je les snel opdeelt in passende samenhangende set van quizjes. Hoe je GameChane opstart en gebruikt.

 

 

 

Digitale escaperoom

Presentator:  Lia Bijkerk
Organisatie:  Edufit

Doelgroep:     PO,VO,HBO,WO, werkvorm, voor alle onderwijs geschikt.

 

Padlet digitale escaperoom - Lia Bijkerk

Workshop: 45 minuten

Aan de slag met een digitale escaperoom

Onderwerp:

Ervaren en maken van een digitale escaperoom met Padlet en Google forms.

Waarom moet je hier naartoe?

  1. De workshop is vormgegeven volgens de principes van activerende didactiek en is een voorbeeld van practise what you preach.
  2. Een digitale escaperoom is in te zetten om diverse doelen te bereiken, kan de deelnemers motiveren en is eenvoudig zelf te maken.

Wat leer je hier?

Na afloop van de workshop kunnen de deelnemers:
1. de didactische voordelen van een digitale escaperoom benoemen
2. zelf een eenvoudige digitale escaperoom maken met behulp van Padlet en Google forms.

 

XP Arena

Presentator:  Ruben Koops
Organisatie:  Mediacollege Amsterdam

Doelgroep:     VMBO, HAVO, VWO, HBO, WO.

 

info-laptop-smartphone - Ruben Koops

Workshop: 45 minuten

Facilitation design for achieving learning goals

Onderwerp:

Een framework om opdrachten en lesinhoud te gamificeren.

Waarom moet je hier naartoe?

  1. Je maakt kennis met dit gratis platform,
  2. Je krijgt handvatten om je lessen te gamificeren

Wat leer je hier?

XP arena te gebruiken en hoe je dit in kan zetten om je lessen te gamificeren.

 

 

 

 

Online activeren

Presentator:  Rachel Sierksma
Organisatie:  Impactyou Academy

Doelgroep:     PO, VMBO, HAVO, VWO, HBO, WO.

 

Pink and Orange Abstract

Workshop: 45 minuten

5 gouden tips voor activerende online lessen

Onderwerp:

Effectieve leer interventies

Waarom moet je hier naartoe?

  1. -Ervaar zelf hoe het is om online actief te blijven tijdens een “les”
  2.  5 Gouden tips om zelf mee aan de slag te gaan in jouw online lessen voor betrokken leerlingen/studenten.

Wat leer je hier?

Werkvormen voor online betrokkenheid met elementen van gamification, goed online contact maken, wat online activeren is en hoe je dit alles kunt toepassen op je eigen online lessen.

 

 

 

Door Corona naar de Cloud!

Presentator:  Jan-Mark Vink
Organisatie:  360 MediaMasters

Doelgroep:     Trainers en serious game designers voor alle onderwijs typen

 

thumbnail_door corona naar de cloud

Lezing: 30 minuten

DOOR CORONA NAAR DE CLOUD!

Onderwerp:

Door Corona moesten wij onze eigen, net nieuw ontwikkelde serious games voor 4 personen op locatie, ombouwen tot een online multiplayer variant. Eenvoudig gezegd maar achteraf moeilijker dan gedacht. Want de dynamiek in een team van 4 personen vanuit huis is heel anders dan fysiek in een vergaderzaal. Los van alle uitdagingen van (web)technologie en het gebruik van Zoom of Teams. In deze workshop delen wij onze ervaring en leermomenten bij het ombouwen van een fysieke game naar een online multiplayer variant.

Waarom moet je hier naartoe?

  1. Heb jij een fysieke serious game, maar kun je door corona deze niet meer op locatie spelen? Kom dan naar onze workshop en leer van onze do’s en don’ts om een vliegende start in de online wereld te maken!
  2. Is door toedoen van corona je omzet voor fysieke spellen drastisch gedaald? Kom dan kijken hoe je met online games weer geld kunt verdienen. Jouw games zijn te mooi om niet gespeeld te worden.

Wat leer je hier?

Als deelnemers leer je door onze ervaring hoe een fysieke serious game omgebouwd kan worden tot een online variant. We laten je zien wat wel en wat niet werkt en waar je op moet letten. Daarnaast speel je een onderdeel van onze game.

 

Aan de slag met AR

Presentator:  Rob van der Avoort
Organisatie:  Fectar

Doelgroep:     Voor alle soorten onderwijs relevant

FectarIcoon_Oranje (1) - Rob van der Avoort

Workshop: 45 minuten

Aan de slag met Augmented Reality

Onderwerp:

Augmented reality.

Waarom moet je hier naartoe?

  1. Het moment van Augmented Reality is daar, stap nu in deze snel ontwikkelende wereld.
  2. Het ‘bewegend leren’ en visualisatie component zijn wetenschappelijk bewezen voordelen in de ontwikkeling van het kind..

Wat leer je hier?

Introductie in de wereld van AR en het creëren van je eerste Augmented Reality

 

N.B. Fectar app

Deelnemers kunnen de ‘fectar’ app downloaden voor de workshop, deze is gratis.