Ethiek van de gamedidactiek

Ethiek van de gamedidactiek

Presentator:    Koen Henskens

Organisatie:     Hogeschool Arnhem en Nijmegen

Doelgroep:       Deze workshop kan voor elk onderwijstype van evenveel waarde zijn.

Ethiek van de gamedidactiek

Onderwerp:

Huizinga schreef ooit dat ‘spellen in ons bewustzijn tegenover ernst staan’, terwijl hij zelf vond dat de tegenstelling tussen ernst en spel ‘noch sluitend noch vast’ staat. Maar zijn er onderwerpen waarvan de ernst vergeten wordt op het moment dat we er een spel van maken? Spellen over WOII, over de Holocaust, slavernij en kolonialisme? Call of Duty in de klas? Waar ligt de ethische grens van ludo- of gamedidactiek? Of is er geen grens? In deze workshop gana we op zoek naar de grenzen wat wel en niet kan of wenselijk is met speldidactiek. Bij het ontwikkelen van spellen wordt de werkelijkheid vaak gesimplificeerd, maar doet het dan nog wel recht aan de gevoeligheden van die werkelijkheid, met name de gevoelens van de mensen die in die werkelijkheid leven. Kortom: Ethiek van gamedidactiek.

Waarom moet je hier naartoe?

Je wordt meegenomen in een discussie over de ethische grenzen van gamedidactiek.

Wat leer je hier?

Je wordt je in de eerste plaats bewust dat er bij de ontwikkeling van spellen (bijv. over gevoelige geschiedenis of actuele maatschappelijke thema’s) ook ethische aspecten meespelen. Deze worden vaak vergeten. Vervolgens gaan we aan de hand van een aantal voorbeelden en casussen op zoek naar de grenzen van wat ethisch wenselijk en onwenselijk is bij de ontwikkeling bij spelwerkvormen.