Weet jij waarom je wilt werken bij de organisatie waar je solliciteert? Wat zouden recruiters van je antwoord vinden? Zes tips van experts.
Werkgevers nemen graag werknemers aan die betrokken zijn bij de organisatie. Zij voelen zich thuis binnen de bedrijfscultuur, zijn er trots op zijn dat ze juist voor dit bedrijf mogen werken en er doen alles aan om bij te dragen aan het toekomstige succes ervan. Hoe laat je merken dat jij de juiste motieven hebt om bij een organisatie aan de slag te gaan? Op welke knoppen moet je daarvoor drukken? Kortom, hoe geef je goed antwoord op de vraag: ‘Waarom wil je voor deze organisatie werken?’
1. Weet waarom recruiters deze vraag stellen
Waarom vragen recruiters eigenlijk waarom je voor de organisatie zou willen werken? ‘Als organisatie wil je graag dat mensen bewust kiezen om bij jou te komen werken’, zegt Ramon de Meijer van de Recruiter. ‘Maar je wilt ook dat mensen zich terdege voorbereid hebben op het gesprek en vooronderzoek hebben gedaan. Via deze vraag toets je dat.’
P&O-adviseur Tamara Baars van ArtEZ: ‘Daarnaast is het interessant om te weten of iemand vooral geïnteresseerd is in de functie zelf, in de organisatie, of in beide.’
2. Plaats de functie in een context
Als je vooronderzoek doet naar de organisatie, waarop moet je dan vooral letten, in verband met deze vraag? De Meijer: ‘Dat is afhankelijk van de functie die je ambieert. Ga vooral op zoek naar informatie die een relatie heeft met je eigen vakgebied. Maar doe ook algemene kennis op, onder meer over actuele ontwikkelingen. Scan dus ook of de organisatie recent in de media geweest is, bijzondere personele wisselingen heeft gehad, prijzen heeft gewonnen of juist negatief in het nieuws was.’
Baars: ‘Onderzoek op de website hoe de organisatiestructuur eruit ziet, hoe groot het bedrijf is en waar het gevestigd is, in het geval er verschillende locaties zijn. Mogelijk is er ook een jaarverslag beschikbaar.’
3. Analyseer de sterke en zwakke punten van de organisatie
Welke vragen moet je jezelf stellen tijdens het doen van dit vooronderzoek? De Meijer: ‘Wat maakt dit bedrijf uniek in de markt? Waarom is het anders en beter? Waar liggen nog mogelijkheden tot verbetering? Hoe kun jij daarbij helpen?’ Tegelijkertijd kun je zo alvast nadenken over eventuele scherpe vragen die je tijdens het sollicitatiegesprek kunt stellen. ‘Informeer niet naar voor de hand liggende zaken, maar focus op aspecten van de baan of het bedrijf die onbeantwoord zijn gebleven nadat je onderzoek hebt afgerond.’
4. Praat met anderen
Hoe kan je netwerk je helpen bij de voorbereiding van deze vraag? Baars: ‘Misschien ken je mensen die al in een vergelijkbare branche of functie werkzaam zijn. Informeer bij hen naar de leuke en minder leuke kanten van een baan of bedrijf. Je kunt hen ook vragen welke eigenschappen, kennis en kunde volgens hen onontbeerlijk zijn om een bepaalde functie uit te oefenen, of om goed bij een bedrijf te passen. Op die manier bereid je je niet alleen goed voor voor het gesprek, maar kun je ook onderzoeken of je deze baan bij dit bedrijf écht wilt en waarom. Benoem tijdens het gesprek ook gerust dat je mensen gesproken hebt en welke indruk je daardoor hebt gekregen van de organisatie. Zo laat je zien dat je het gesprek en je sollicitatie serieus neemt.’
5. Benadruk de klik
Je kunt deze vraag gebruiken om te laten merken dat jij de juiste kandidaat bent en dat daar zelfs meer dan één reden voor is. Baars: ‘Je kunt je verwant voelen met het soort product of dienst dat de organisatie levert. Of je hebt misschien de indruk gekregen dat de bedrijfscultuur goed bij je past. Ook de omvang van een organisatie kan bepalend zijn. Niet iedereen gedijt bijvoorbeeld binnen een grote organisatie. Daarnaast voelt de ene persoon zich meer senang bij een non-profitorganisatie, terwijl een ander juist commercieel is ingesteld. Daarbovenop kun je gecharmeerd zijn van de doorgroeimogelijkheden, speciale belangstelling hebben voor de branche waarbinnen het bedrijf opereert, enzovoort.’
6. Laat zien dat je de organisatie uniek vindt
Welke antwoorden zullen vooral in de smaak vallen? De Meijer: ‘Het is natuurlijk belangrijk dat je waarachtig antwoordt. Maar waak er wel voor om niet een te plat antwoord te geven. Natuurlijk heb je een baan en inkomen nodig, dat begrijpt iedereen. Maar waarom bij dit bedrijf en niet bij een van die duizenden andere?’ Laat daarom merken dat je echt bewust kiest voor deze organisatie: ‘Werkgevers horen bijvoorbeeld graag dat je ambitie past bij de missie van de organisatie.’
Wat moet je vooral niet antwoorden? Baars: ‘“Het is maar vijf minuten fietsen vanaf mijn huis.” Daar word ik als P&O-er niet blij van. Het kan wel een mooie bijkomstigheid zijn, maar noem het vooral niet als belangrijkste reden.’