Hoe ontwikkelen studenten hun beroepsidentiteit?

Hoe ontwikkelen studenten hun beroepsidentiteit?

Een belangrijke taak van een opleider in beroepsonderwijs is het studenten zich een beroepsidentiteit eigen laten maken. Het gaat hier om de vraag hoe iemand zich verhoudt tot een beroep, welke normen en waarden gelden, maar ook hoe kennis en vaardigheden kunnen worden geïntegreerd.

Door het reflecteren op ervaringen met werk en beroep ontwikkelen studenten een zelfbeeld, beroepsbeelden, een arbeidsidentiteit en competenties om hun loopbaan vorm te geven (Kuijpers, Meijers & Bakker, 2006).

Er is steeds meer onderzoek dat laat zien dat en hoe leerlingen en studenten, naast kennis en vaardigheden, op school ook hun identiteit ontwikkelen. Naast leeridentiteit gaat het om loopbaanidentiteit of career identity ( Law, Meijers & Wijers 2002) en een beroeps- identiteit. Grenservaringen van studenten in studie en stage vormen gewoonlijk de start van identiteitsleren (Meijers, 2015). De taak van de hbo-docent is daarover in dialoog te gaan met de student.

Modelling

Een belangrijke didactiek voor beroepsidentiteitsontwikkeling is modelling. Vanuit beroepskennis of -beroepservaring laat een opleider zien hoe hij tegen bepaalde problemen aankijkt en hoe hij ze aanpakt.