Hoe maak ik me het nieuwe beroep van docent eigen?

 

 

Schaap met vijf poten?

Als docent wordt er heel wat van je verwacht. Je zorgt voor een constructief leerklimaat. Daarvoor moet je beschikken over een breed adaptief docent repetoire, kunnen differentiëren tussen studenten, gebruik maken van activerende didactiek, samenwerken met andere spelers binnen het onderwijsveld, werken vanuit recente pedagogische-didactische uitgangspunten, verstand hebben van ICT in het onderwijs, en met je ene been in het onderwijs staan en het andere in de praktijk of het onderzoek. En natuurlijk ook gewoon de vakkennis van je ‘eerste’ beroep actueel houden. Kortom, docentschap is een beroep. Een volwaardig tweede beroep (het eerste beroep is het beroep dat je in het werkveld hebt uitgevoerd/uitvoert). Het is dus een professie en dat vraagt om onderhoud en ontwikkeling. Professionalisering, hoort dus ook nog bij je takenpakket. Gelukkig biedt de HU daar ook ruimte voor. Zowel in uren op je TP (10%) als ook door het..

Teaching & Learning network (TLN)

Het TLN centrum is er voor en door docenten. Het doel van het TLN is docenten van Hogeschool Utrecht te ondersteunen in hun onderwijstaak, zodat zij de onderwijskwaliteit kunnen verzorgen waar we met de HU voor staan. Dit doen we door pedagogisch-didactische leerarrangementen aan te bieden die aansluiten op het onderwijsconcept dat binnen het programma Leven Lang Leren is geformuleerd.

De trajecten sluiten aan op beroepspraktijk van de docent, oftewel het onderwijs en zijn gebaseerd op recente kennis over leerprocessen in het Hoger Beroeps Onderwijs. Hiermee vormen de trajecten een voorbeeld van de valorisatiedriehoek waarbij onderzoek, onderwijs & scholing en de professionele praktijk elkaar versterken en wederzijds beinvloeden. Het TLN werkt dan ook nauw samen met het Kenniscentrum Educatie. Lector Beroepsonderwijs, Elly de Bruijn is dragend lector van het TLN.

Door ervaren en beginnende docenten op hun leervraag in de trajecten te verbinden draagt het TLN bij aan de vorming van Learning Communities. Daarnaast streeft het TLN ernaar dat docenten het geleerde doorgeven aan collega’s en het leerresultaat in overleg met hun leidinggevende borgen in hun team. Doel is dat niet alleen individuele docenten en teams hun competenties ontwikkelen, maar daarmee ook de kwaliteit van hun opleiding versterken.

Lenigheid

Zoals in bovenstaande filmpje duidelijk wordt, heeft de hbo-docent volgens prof. dr. Elly de Bruijn een grote lenigheid nodig. Een lenigheid waarmee je vakkennis, beroepskennis en didactische kennis integreert en gebruikt voor studenten die onderling verschillen. Doel is studenten te laten ingroeien in een beroep: daarvoor is boekenkennis belangrijk, maar zeker ook handelingsvaardigheid, beroepskennis, mores van het beroep, et cetera.

Onderstaande plaatjes illustreren de lenigheid die de docent nodig heeft om alle kennisdomeinen te integreren tot een zinvol geheel voor de student. Het linker plaatje beschrijft de kennisdomeinen op grond waarvan een opleider in het beroepsonderwijs keuzes maakt.