Leerteams

“Alles zelf doen is optellen. Samenwerken is vermenigvuldigen”

Anoniem*

Zo langzamerhand realiseren we ons meer en meer dat de traditionele manier van alleen kennisoverdracht waarbij docent college geeft en student luistert, niet meer toereikend is in de huidige samenleving. “Individuen maken deel uit van continu veranderende ecosystemen en netwerken. Zelforganiserende dwarsverbanden worden steeds belangrijker” (HU, 2014: p.7).

Een leerteam kan op meerdere manieren worden vormgegeven, qua omvang, frequentie, activiteiten en plaats in het curriculum. De essentie willen we als volgt definiëren:

Een leerteam is een langdurige (minimaal een cursusjaar) vorm van samenwerkend leren rond de leervragen van de teamleden, die in een vaste groep op regelmatige basis bijeenkomt, al dan niet begeleid.

Samenwerkend leren heeft volgens diverse bronnen (Bekker, 2011; Mitchell, 2014; Verbeek & Ponte, 2014) een viertal essentiële componenten:
– positieve wederzijdse afhankelijkheid;
– individuele verantwoordelijkheid;
– samenwerkingsvaardigheden;
– en evaluatie van het groepsproces.

Naast het samenwerkend leren, is een leerteam een groep studenten, die
* gericht is op het met hulp van anderen beantwoorden van individuele leervragen,
* een ruimere agenda heeft en
* ook het leren in de opleiding ondersteunt: verheldering van theorie, vragen rond uitvoeren van opdrachten.

Van een opleiding vraagt dat een leeromgeving waarin rekening gehouden wordt met de individuele context en mogelijkheden van de studenten (Siemens, 2010).

Leerteams in de HU, 2015

TLN -Uitvoeren kan ondersteuning bieden in de vorm van informatie, aanbod op maat of professionaliseringstrajecten.