Sociale kaart

De Hogeschool Utrecht staat niet op zichzelf maar maakt deel uit van het nationale en internationale stelsel voor onderwijs en onderzoek. De opleidingen zijn bovendien verbonden met de beroepssectoren waarvoor ze opleiden en de HU profileert zich in de regio. Werk je binnen deze micro-, meso- of macrosystemen, dan is het goed te weten met wie je samenwerkt of welke partners er zijn voor verdere informatie en co-creatie van onderwijs dan wel onderzoek.

Het hoger beroepsonderwijs kent een jonge geschiedenis, met wortels in het particulier initiatief.  Halverwege de twintigste eeuw nam bij bedrijven en instellingen de behoefte aan beter en hoger opgeleid personeel sterk toe. Veel van de opleidingen van Hogeschool Utrecht hebben hun wortels in die tijd. Vanaf de jaren zestig ging het hard met het hoger beroepsonderwijs. Steeds meer mensen gingen studeren; er kwamen steeds meer hogescholen en ook de deelname aan het hoger beroepsonderwijs blijft stijgen.

De HU als organisatie

De HU richt zich op hoger beroepsonderwijs en op praktijkgericht onderzoek. Dit gebeurt vanuit de verschillende instituten en kenniscentra waarin de HU is opgedeeld. Als docent bij de HU ben je meestal verbonden aan één instituut, waaronder een of meer verwante opleidingen vallen.

Meer informatie

  • Op de eigen website over de HU vind je informatie over de organisatie, de missie en de onderwijsvisie van de HU.
  • Medewerkers en studenten kunnen op de interne sites askhu en mijnhu snel in contact komen met de voor hen meest relevante organisatieonderdelen.

Het (inter)nationale onderwijssysteem

De HU valt onder het hoger onderwijs en daarmee het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De Vereniging van Hogescholen (VH) is namens 36 hogescholen een belangrijke gesprekspartner voor de politiek, maar ook voor maatschappelijke organisaties.

Belangrijk onderwijsbeleid, bijvoorbeeld rondom bekostiging of diplomering, is vastgelegd in de Wet op het Hoger Onderwijs. De HU heeft, net als iedere hogeschool, dit verder gespecificeerd in het Onderwijs en Examenreglement (OER) en in de studiegidsen; dit zijn documenten met juridische status. In de regel wordt een opleiding iedere zes jaar geaccrediteerd: ze wordt dan getoetst op een aantal kwaliteitsstandaarden door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).

Het hoger onderwijs valt onder de bachelor-masterstructuur. Dit zorgt ervoor dat diploma’s internationaal makkelijker te vergelijken zijn. De niveaus van bachelor en master zijn beschreven in de dublindescriptoren. De HU is actief in internationale verbanden voor onderzoek en onderwijs. Een belangrijk voorbeeld is het Carpe netwerk (Consortium on Applied Research and Professional Education).

Meer informatie

De HU en de sectoren

Als hbo-opleiding heb je aansluiting bij je sector. Op zijn minst moet je weten wat er in je sector speelt. In diverse sectoren, bijvoorbeeld techniek, worden zogenaamde landelijke ‘pacts’ gesloten: opleidingen, overheden en bedrijven of instellingen werken hierin samen rond arbeidsmarktvraagstukken.

Meer informatie

De HU en de regio

Een belangrijk onderdeel van het strategisch beleid van de HU is de verankering in de regio. Dit uit zich in tal van samenwerkingsverbanden. Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld UCREATE, dat gericht is op innovatie in de zorg en waarin de HU samenwerkt met onder meer de gemeente en gemeentelijke ziekenhuizen.

Wat speelt er regionaal en welke ontwikkelingen zijn daar. Daar kun je voorbeeld noemen, zoals UCReate.

Meer informatie

Meer informatie

Er zijn nog veel meer organisaties dan degenen die hierboven zijn aangehaald. Een kleine bloemlezing:

  • Zestor: een hbo-fonds met expertise t.a.v. actuele thema’s zoals arbeidsmarktbeleid en professionalisering. Raadpleeg met name hun publicatieoverzicht.
  • Het Hoger Onderwijs Persbureau verzamelt nieuws uit diverse media over het hoger onderwijs.
  • Science guide biedt actuele informatie en relevante dossiers, bijvoorbeeld over internationalisering of leven lang leren.
  • Stichting SURF beheert en innoveert een belangrijk deel van de ICT-infrastructuur in het hoger onderwijs. Ze organiseren regelmatig activiteiten rondom thema’s als blended learning.

Literatuur

We noemen enkele tijdschriften:

Blogs en vlogs