Inspiratiesessies

Er worden op het festival meer dan dertig unieke inspiratiesessies door en voor collega’s verzorgd. De eerste sessies zijn bekend! Bekijk ze hieronder en bedenk alvast welke sessies jij niet wilt missen.

Super agents in onderwijsinnovatie

Om toekomstgericht onderwijs te kunnen vormgeven, zijn leraren nodig met ‘agency’: leraren die hun professionele ruimte kunnen en durven pakken. Uit onderzoek blijkt dat die professionele autonomie van leraren een belangrijke voorwaarde is voor het bevorderen van het leren, voor de schoolontwikkeling én voor de eigen professionele ontwikkeling. Het spel Superagent, ontwikkeld binnen het Nederlandse onderwijsnetwerk ‘Sprong Voorwaarts’, helpt agency van docenten en docententeams te stimuleren. In deze inspiratiesessie ga je zelf het spel spelen en naar aanleiding daarvan met elkaar in gesprek: hoe kan agency gestimuleerd worden en hoe kan het helpen bij onderwijsinnovatie? Hoe ziet agency eruit in de dagelijkse praktijk?

Harry Rorije, onderzoeker lectoraat Organiseren van Verandering in Onderwijs
Anne Nienhuis, begeleider onderwijsinnovatie Teaching & Learning Netwerk

Honours: Werkplaats voor de ‘Y-professional’

De honours-community ontplooit al jaren een prachtig aanbod voor studenten die meer willen dan wat zij in hun eigen curriculum tegenkomen. Het profiel waar we naar streven is dat van de ‘Y-professional’; iemand die zich bij het aanpakken van een vraagstuk zowel kan onderscheiden als kan verbinden; die vanuit een eigen missie bijdraagt aan een maatschappelijk thema. In deze sessie geven we invulling aan wat de Y-professional voor ons betekent en gaan we in op dilemma’s uit jouw honoursonderwijs. Hoe kan je de aandacht van extra gemotiveerde studenten richten op iets wat van belang is voor henzelf én van waarde is voor de wereld? Daarnaast krijg je meer inzicht in het HU-brede aanbod van honours en doe je natuurlijk nuttige contacten op in de honours-community. Nog niet met honoursonderwijs bezig maar wel nieuwsgierig? Deze sessie is ook voor jou!

Brigitte van Barneveld, Mariska van Vugt, Anneke Reintjes (honoursdocenten) en Annelies Riteco (regisseur HU Honours)

Hoger Economisch Onderwijs (HEO) in het hart van de samenleving

De negen onderwijsinstituten van de HU die economisch onderwijs aanbieden, hebben samen met een aantal lectoraten de opdracht gekregen om hun onderwijs zo in te richten dat de HU HEO-afgestudeerden de mede-creators van de maatschappij van de toekomst zijn. Daarvoor worden nieuwe leerroutes ontworpen waarin duurzaamheid, digitalisering en meervoudige waardecreatie centraal staan. Samenwerking met het bedrijfsleven, in cross-overs tussen opleidingen en een stevig praktijkgericht onderzoeksbeleid zijn daarbij belangrijke hulpmiddelen.

In deze sessie inspireren we je graag met onze ideeën om deze toekomst mogelijk te maken. Laat je meenemen door dit verandertraject en maak kennis met het Hoger Economisch Onderwijs van morgen.

Monique van Deelen, directeur Instituut voor Marketing & Commerce

Arts-based research en inclusief onderzoek: a match made in heaven?

Arts-based research is onderzoek dat de kunsten in de breedste zin benut om menselijk handelen en ervaren te exploreren, te begrijpen en uit te dagen. Waarom arts-based? Artistieke werkwijzen hebben belangrijke meerwaarden. Ze zijn vaak inclusiever en empowerend. Ze geven ruimte aan ‘silent voices’ en ‘silenced voices’. Kan arts-based research ook wat betekenen voor onze onderzoekspraktijk? Welke voorwaarden moeten we daarvoor scheppen? In deze inspiratiesessie gaat Sofie daarover het gesprek aan en houdt zij een pleidooi voor het verbinden van wetenschappelijke kennis, praktijkkennis en ervaringskennis.

Dr. Sofie Sergeant, hoofddocent burgerschap en inclusie, verbonden aan het Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek (IOO) & het Lectoraat Jeugd

Dr. Marlies Welbie, senior onderzoeker binnen het lectoraat Onderzoekend Vermogen. Haar motto: samenwerken aan praktijkgericht onderzoek met de mensen om wie het gaat is onontbeerlijk voor onderzoek met werkelijke waarde voor de praktijk.

 

Ontwikkelkaart voor praktijkgerichte onderzoekers

Hoe kun jij je verder oriënteren of ontwikkelen op het gebied van praktijkgericht onderzoek? Tijdens deze inspiratiesessie denken we na over jouw ontwikkeling als (toekomstig) onderzoeker. Deelnemers maken kennis met de ontwikkelkaart voor praktijkgerichte onderzoekers. Deze ontwikkelkaart laat je nadenken en in gesprek gaan over je ontwikkeling als onderzoeker. Hij maakt inzichtelijk welke concrete stappen je kan zetten in je verdere ontwikkeling als onderzoeker of in je oriëntatie op het gebied van onderzoek. Lees op HU Ontwikkelt meer over de ontwikkelkaart – en kom naar deze sessie!

Belinda Ommering, senior onderzoeker bij het Lectoraat Onderzoekend Vermogen en TLN-lid expertisegebied onderzoek
Liesbeth Boers, HR business partner

Een opdracht voor het mkb: experimenteren met de verbinding onderwijs, onderzoek, beroepspraktijk

AI, robotica, chatbots, smart industry, Internet-of-Things, big data analysis… Vaak horen ondernemers: ‘daar is het mkb nog niet klaar voor’. Maar is dat nou écht zo? Is het antwoord niet veel complexer? In het onderzoeksproject ‘Emerging Digital Technologies in SMEs’ zoekt een groep onderzoekers en studenten van verschillende hogescholen en universiteiten dit uit, samen met een consortium van brancheorganisaties.

Het onderzoeksproject is zelf een experiment: er werken masterstudenten samen terwijl ze tegelijkertijd hun afstudeeropdracht doen. We onderzoeken dus niet alleen de vragen die leven bij het mkb, maar laten óók in de praktijk zien waar je tegenaan loopt bij het verbinden van onderzoek en onderwijs binnen een hogeschool. Hoe zit precies met groepsgewijs werken maar individueel afstuderen?

Dus wil je weten hoe het staat met spannende digitale technologie in het mkb én ben je benieuwd naar praktische ervaring met het verbinden van onderzoek en onderwijs, dan is deze inspiratiesessie een must!

Hennie Huijgens, HU-programmamanager Digitale Innovatie in het mkb, samen met een aantal masterstudenten die deelnemen in het onderzoeksproject

“Wie het formulier niet begrijpt, kan niet meedoen aan dit onderzoek” - Dat kan anders!

Het lectoraat Logopedie doet onderzoek bij mensen met communicatieproblemen, zoals kinderen met een taalontwikkelingsstoornis, mensen met gehoorverlies, laaggeletterdheid, meertaligheid, afasie of dementie. Vaak worden deze mensen uitgesloten van onderzoek. Doordat ze moeite hebben met communicatie, en vaak ook met lezen en schrijven, is het voor hen lastig om een vragenlijst in te vullen, het toestemmingsformulier te begrijpen, aan interviews deel te nemen of aan een interventie mee te doen. In deze sessie geven we tools en tips over hoe je iedere fase van jouw onderzoek toegankelijk maakt voor mensen met communicatieproblemen.

Nicole ter Wal, docent-onderzoeker en promovenda
Laurien Brauner, promovenda
Eline Alons, promovenda
Dr. Maren van Rijssen, post-doc onderzoeker en docent
Twee ervaringsdeskundigen (n.t.b.).

Living labs als rijke leeromgeving: samen werken aan gezonde stedelijke ontwikkeling

Living labs zijn plekken waarin onderzoekers en studenten samen met praktijkprofessionals en bewoners experimenteren, co-creëren en hun innovatieve ideeën en concepten testen in realistische (en bestaande) situaties en omgevingen. Living labs zijn een belangrijk fundament van het onderzoek binnen het L.INT lectoraat Gezonde Stedelijke Ontwikkeling.

HU-studenten van diverse bachelor- en masteropleidingen in het technisch onderwijs en gezondheidsonderwijs worden er ingezet in multidisciplinaire onderzoeksprojecten, onder leiding van de L.INT-lector. Voor deze studenten zijn het interessante, hybride leer-werkomgevingen, waarin een directe verbinding tussen onderwijs en onderzoek wordt gelegd. Ze leren er bovendien al tijdens hun opleiding domeinoverstijgend samen te werken. In onze inspiratiesessie leer je meer over de living labs aan de hand van voorbeelden uit Utrecht.

Hanneke Kruize, L.INT Lector Gezonde Stedelijke Ontwikkeling
Rien van Stigt, docent en onderzoeker bij het Lectoraat Building Future Cities

De kracht van inclusief samenwerken

Samenwerken en leren binnen gemeenschappen waar ieders inbreng wordt benut en gewaardeerd: wie wil dat nou niet?! Dit is wat we nastreven binnen het ZonMw-project Inclusief samenwerken in de zorg rond mensen met een verstandelijke beperking; een project van de lectoraten Participatie, Zorg en Ondersteuning en Co-Design en diverse zorg- en belangenorganisaties. Samen met naasten, mensen met een beperking en begeleiders willen we je inspireren en laten zien hoe ook jij de samenwerking tussen verschillende groepen kan verbeteren. We doen dit aan de hand van vier praktische tools: ‘Bekend maar niet zichtbaar‘, ‘Rad van gesprek’, ‘Team voor taal’ en ‘Wist je dat’. Kom ervaren hoe deze tools op een speelse manier de samenwerking versterken!

Henk Roelfsema, docent Instituut Ecologische Pedagogiek en onderzoeker Lectoraat Participatie, Zorg en Ondersteuning
Rosa de Vries, onderzoeker Lectoraat Co-Design
Cliënt, naaste & begeleider uit de ontwikkelwerkplaatsen (n.t.b.)

Piratengrot voor innovatieonderwijs

In veel zorgopleidingen verkennen studenten kwesties en kansen die om innovatie vragen. Hoe doen zij dat, leren én innoveren? Wat vraagt dit van de docenten en welk repertoire zetten zij in? Sommigen gebruiken Design Thinking en weer andere zoeken het in een open onderwijsomgeving, zoals een fieldlab of challenge. Een kleine groep innovatiedocenten in de HU zoekt elkaar inmiddels op in een ‘piratengrot’ waar zij hun ‘schatkaarten’, ‘spannende verhalen’ en ‘expedities’ met elkaar uitwisselen. In dit ondergrondse netwerk proberen we elkaar te helpen zonder een uniform kader te ontwikkelen. Zo ontstaan er van onderaf samenwerkingen tussen opleidingen. Heb jij ook behoefte aan verrijking van jouw innovatieonderwijs? Wil je jouw aanpak en ervaringen delen met anderen? Zet dan je papegaai op je schouder, doe je ooglap op en kom naar deze sessie. Hargh!

Joost van der Heiden, docent fysiotherapie
Siebe de Boer, docent Communication & Multimedia design (CMD)
Pauline van Nouhuys, docent CMD
Wietske de Klerk, docent CMD
Patrick van der Bogt, docent Tandprothetiek & Creatieve Industrie

Samenwerken met mbo-studenten en andere hbo studenten voor bedrijven: hoe doe je dat?

De MKB Werkplaats is een samenwerking tussen de HU, ROC Midden Nederland, Nimeto, de HKU en het Grafisch Lyceum. Doel: studenten vanuit meerdere opleidingen en scholen laten samenwerken aan opdrachten uit het werkveld. In één jaar zijn er al veel mooie voorbeelden uit voortgekomen; voorbeelden van laagdrempelig samenwerkingen die hebben geleid tot multidisciplinaire oplossingen voor bedrijven. Er wordt nóg meer mogelijk nu er een fysieke locatie komt in bedrijfsverzamelgebouw Vechtclub XL.

Meer weten? Kom dan vooral een kijkje nemen! Leer in deze sessie hoe eenvoudig multidisciplinair onderwijs kan worden opgezet binnen de HU én met andere scholen, en hoor hoe bedrijven de samenwerking met studenten ervaren.

Michiel Rovers, programmamanager MKB Werkplaats en relatiemanager/docent CMD
Simone Ooijens, Community Manager bij Nimeto
Een docent van een van de andere scholen (n.t.b.)

Wendbaar onderwijs mogelijk maken: onderwijsarchitectuur binnen de HU

In de HU-visie op onderwijs en onderzoek wordt gesproken over ‘onderwijsarchitectuur’. Wat bedoelen we met deze term? Lucie Lolkema en Karin Vogelaar ontwikkelen vanuit OO&S een beleidskader voor onze onderwijsarchitectuur en zullen de belangrijkste uitgangspunten hiervan toelichten. In deze sessie nemen ze je mee langs de principes, bouwstenen en onderlinge relaties die samen de architectuur vormen, zoals het werken met leeruitkomsten en eenheden met een omvang van 15 of 30 EC. Rode draad hierbij vormt de vraag welk studentgedrag we hiermee willen bevorderen en hoe we dat als HU gaan faciliteren.

Lucie Lolkema en Karin Vogelaar, onderwijsadviseurs dienst Onderwijs, Onderzoek & Studentzaken

Bruggenbouwers & Grensverleggers

Voor passende zorg voor jongeren met meervoudige problematiek is samenwerking tussen professionals op school, in de wijk en rond het gezin een voorwaarde. Die samenwerking vraagt om innovatie van de bestaande infrastructuur waarbinnen professionals worden opgeleid. Ze moeten leren vanuit één gedragen en integrale blik te acteren en gezamenlijk verantwoordelijk te zijn voor de brede ontwikkeling van kinderen en jongeren. Hoe pakken we dat op in ons onderwijs? Daarover gaat het project Bruggenbouwers en Grensverleggers. In deze sessie gaan we expertise en ervaringen uitwisselen rondom het vormgeven van professionele leernetwerken op de grenzen van meerdere domeinen. Dit doen we aan de hand van het voorbeeld van leerbedrijf Kruiskamp Koppel, waar de beroepspraktijk, studenten, lectoraten en opleidingen uit het sociaalpedagogisch en educatieve domein van de HU intensief met elkaar samenwerken.

Edwin Nieman, docent en onderzoeker HU
Niek Spreij, student ecologische pedagogiek HU
Karin van den Hoven, schoolleider basisschool De Kinderhof Amersfoort
Andere leden uit het projectteam (n.t.b.)

Maak kennis met ÉÉN HU - het nieuwe medewerkersintranet

HU Start, HU Ontwikkelt, AskHU, Yammer; als medewerker had je met nogal wat platforms te maken voor je informatievoorziening en om in contact te komen met je collega’s. Dat is veranderd met de introductie van ÉÉN HU: een nieuw medewerkersintranet. Alle informatie komt hier samen. Je kan er bovendien reageren op berichten, je aansluiten bij een thema of zelf een interessante groep beginnen rond elk gewenst onderwerp. Tijdens deze inspiratiesessie geven we een korte rondleiding op het platform. We laten je zien hoe je jezelf, jouw project of jouw idee kunt delen met al je collega’s. ÉÉN HU: kennis halen, kennis delen én netwerken!

Ellen van Neerven, adviseur M&C
HU-collega’s (n.t.b.)
Een externe trainer van de ÉÉN HU leverancier (n.t.b.)

Buiten gebeurt het!

Geen klaslokalen, geen vaste lestijden, geen PowerPoint-presentaties en geen slechte koffie uit de koffieautomaat. In het honourstraject ‘Buiten gebeurt het!’ nemen studenten hun wandelschoenen, thermoskan en notitieboekje mee, want ze gaan de natuur in – telkens twee uur voor zonsondergang. Dit kan overal zijn: het bos, de heide, weilanden, een stadspark of een groene wijk. Op deze plekken leren en ervaren ze wat de natuur hen kan brengen.

In plaats van ‘duurzaamheid’ als ingang te kiezen, willen we de ‘ecologische wending’ in ons denken versterken door te onderzoeken op welke manieren we ons kunnen verhouden tot de natuur. Natuurlijk verbinden we dit ook met kennis en perspectieven. En uiteraard dagen we studenten uit om zelf iets gestalte te geven wat het ecologisch denken in hun praktijk weer verder brengt.

We delen onze visie en aanpak graag met jou, voordat we écht starten komende maand. We geven je tips voor hoe je zelf iets met de ecologische wending kan doen in jouw onderwijs, en je krijgt een concreet doe-boekje om zelf vitaal de natuur te verkennen. Kom naar deze sessie even onbevangen als voor een boswandeling; ‘pluk’ wat jouw onderwijs of jouw vitaliteit kan voeden!

Marieke de Roos, Patrick van der Bogt (honoursdocenten) en Nanda Vrielink (honoursdocent/ coördinator)

Impactvol afstuderen

Heb jij te maken met afstudeerders die veel tijd besteden aan een eindproduct dat slechts in een bureaula of vitrinekast terecht komt? Ben jij als afstudeercoördinator op zoek naar meer samenwerking met de praktijk? Of ben jij een onderzoeker of beleidsmaker die zich bezighoudt met de kwaliteit of de impact van het afstuderen? Kom naar deze sessie! Aan de hand van een impactcanvas gaan we samen in gesprek over hoe we de impact van afstudeerwerk kunnen vergroten voor de student, het werkveld, het lectoraat en het onderwijs. Wil je nu alvast meer weten ga naar de website: impactvolafstuderen.nl/.

Wilke van Beest & Pieter Schilder, Lectoraat Onderzoekend Vermogen
Mariska Dinkelman, kwartiermaker Leernetwerk Impactvol Afstuderen

Leren experimenteren in onderwijsinnovatie met technologie

Ontwikkelingen met big data, artificiële intelligentie, slimme assistentie, virtualisatie, gamification en robotisering gaan razendsnel. Of je het wilt of niet, dit soort ontwikkelingen zullen ons onderwijs tussen nu en 2030 ingrijpend veranderen. Zowel in vorm als in inhoud. Dit vraagt van ons om hierop samen te verkennen, te experimenteren en te innoveren. Zodat we leren ons onderwijs te blijven vernieuwen en verbeteren met technology enhanced education.

In deze inspiratiesessie ga je samen verkennen hoe je een rijke leeromgeving creëert vanuit een blended leerlijn, skills development en innovatieve technologie. Je krijgt aansprekende voorbeelden mee naar huis – en wie weet start je hier met collega’s je initiatief voor onderwijsinnovatie met technologie!

Onderzoekers, docenten en DLO-experts van de HU (n.t.b.)

Kritisch denken (klinisch redeneren) met video-based SCT

Hogeschool Utrecht en Fontys Hogeschool hebben gezamenlijk 40 video-based SCT vragensets gemaakt. De SCT (Script Concordance Test) is een specifiek vraagtype dat kan worden ingezet om klinisch redeneren (kritisch denken) te trainen. Door de combinatie met videofragmenten wordt de leeromgeving nóg rijker. Het leermateriaal is ontwikkeld in co-creatie met de beroepspraktijk. Dit heeft opgeleverd dat studenten nu de eigen antwoordkeuzes en onderbouwing kunnen vergelijken met die van meerdere professionals uit de praktijk (en uit de literatuur). De SCT-vragensets en videobeelden worden toegevoegd aan de bestaande collectie leermaterialen van de vak-community Samen Delen verpleegkunde. Kom zelf ervaren hoe deze onderwijsvernieuwing eruit ziet! Ontdek daarna op een actieve manier de toepasbaarheid binnen jouw eigen vakgebied

Aline Bouwes en Vera Habes, HU-docenten bachelor Verpleegkunde

Effective Research Support in a Data-driven World (ENG)

Our society is today more digitalized than ever, flooding us day-by-day with both data and products derived from it. How does the HU community face the new opportunities and challenges that come with this digitalization? How do we close the gap between ideas at HU and actual data-driven solutions for our society? In this inspiration session, we will present the recently created Data Science Pool (DSP) and discuss our goals and some of our activities. The DPS was created to support the HU community in Data Science/Machine Learning projects: Do you have a research question or an idea related to data, but do not know exactly where to begin? We are here to help!

Mario Echeverri Bautista, Senior Data Scientist Kenniscentrum Digital Business & Media

Toetsen: hoepelen om te leren en te spelen

Bij de master Community Development en bij de BKE wordt de bekwaamheid vastgesteld in een vrije vorm die de kandidaat zelf mag bepalen. Ondanks de oproep aan kandidaten om de toetsvorm zelf mee te bepalen, vertonen sommige studenten/ docentdeelnemers ‘hoepeltjesgedrag’: de toetsing wordt gezien als een hobbel, een ‘moetje’, een hoepel waar ze op commando doorheen moeten springen. Dat gaat voorbij aan de oorspronkelijke bedoeling van deze opleidingen, namelijk om, in relatie met anderen, duurzame bekwaamheid te ontwikkelen en bij te houden.

In deze inspiratiesessie gaan we met collega’s in gesprek over onze ervaringen en de mogelijkheden die we zien om het ‘hoepeltje’ te gebruiken waar het voor gemaakt is, namelijk: spelen, in beweging komen, verwonderen en leren. Liesbeth Baartman en Kitty Meijer besluiten de bijeenkomst met een korte reflectie.

Fleur Dronkers, docent master Community Development en Wendy Peeters, docent BKE. Met een bijdrage van Liesbeth Baartman en Kitty Meijer van het lectoraat Beroepsonderwijs

Win-win-win: effectieve samenwerking binnen Transform Circular Economy

In het project Transform CE hebben bedrijven, onderzoekers en opleidingen effectief samengewerkt rond vraagstukken over het circulair gebruik van plastic. Onderzoekers stelden op grond van bedrijfscasussen een onderzoeksmethode op om circulariteit in kaart te brengen. Vervolgens is deze methode toegepast door studenten om hun duurzaamheidsadvies voor bedrijven te onderbouwen. De mogelijkheden voor hergebruik zijn uitgewisseld in een internationaal samenwerkingsverband. Bij de sessie zullen een vertegenwoordiger van een van de deelnemende bedrijven en een student hun ervaringen delen. Deelnemers krijgen zo inspirerende voorbeelden mee van effectieve samenwerking tussen beroepenveld-onderzoek-onderwijs. Doe ideeën op voor toepassing in je eigen context!

Malou van der Vegt, docent-onderzoeker CoE Smart Sustainable Cities en Technische Bedrijfskunde
Tjitske Cazemier, docent-onderzoeker CoE Smart Sustainable Cities en Technische Bedrijfskunde
Joris van Tubergen, onderzoeker CoE Smart Sustainable Cities, ontwerper, HU lab
Patrick Baesjou, docent-onderzoeker ILC, team Chemistry, CoE Smart Sustainable Cities
Een van de participerende bedrijven aan Transform CE
Een student die deel heeft genomen aan de cursus Sustainability

Het energieonderwijs van de toekomst

De energietransitie staat onder druk. Het ontbreekt aan professionals op dit gebied, de tekorten op de arbeidsmarkt groeien. Het CoVE-programma SEED pakt dit probleem aan. Samen met vijf Europese regio’s innoveren en ontwikkelen wij hierin het beroepsonderwijs om tot een fossielvrije wereld te komen. In een netwerk van bedrijven, kennisinstituten, onderwijsinstellingen (hbo en mbo) en beleidsmakers halen wij op welke behoeftes er zijn en welke skills en competenties er nodig zijn om de energietransitie vorm te geven. Dit om opleidingen beter te laten aansluiten, een groter aanbod aan goed geschoolde studenten en professionals te laten ontstaan en een impuls te geven aan de ontwikkeling van nieuwe technologieën, systemen en producten.

Centres of Vocational Excellence (CoVE) zijn een nieuwe Erasmus+ projectvorm, met als doel: het vormen van regionale netwerken en het upgraden van skills en competenties. Deze sessie heeft als doel om deze vernieuwende aanpak te delen. We vertellen over onze ervaringen, waarom de werkvorm CoVE van grote waarde kan zijn voor andere thema’s en welke kansen en uitdagingen hierbij komen kijken. Wat kan een CoVE betekenen voor jouw werk?

Martijn Rietbergen en Yvette Lanting, projectleiders

De sociale impact van AI

De opkomst van ChatGPT laat zien hoe AI ingrijpt in ons dagelijks leven. In een korte tijd hebben we moeten nadenken over hoe AI het onderwijs kan veranderen. Maar AI is meer dan ChatGPT: van zoekmachines tot de gezichtsherkenning in je telefoon: data en algoritmes veranderen de levens van onze studenten en hun toekomstige werkveld. Wat betekent dit voor de opleidingen waarvoor wij werken? Tijdens deze inspiratie-sessie delen we een aantal manieren om grip te krijgen op recente AI-ontwikkelingen. We kijken naar de technologie maar vooral naar de maatschappelijke impact. Wat zijn de kansen en bedreigingen van AI voor een open, rechtvaardige en duurzame samenleving?

Levien Nordeman en Rhied Al-Othmani, docenten Master Data-driven Design (MDDD), Communication & Multimedia design (CMD) en de Minor Big Data & Design

Decentraal onderwijs organiseren: De eerste use case voor Finance op basis van Web 3.0

Ons onderwijs is momenteel lineair-hiërarchisch vormgegeven. Dat wil zeggen er is een ‘one to many’ relatie, waarbij één docent in relatief weinig tijd dient te beoordelen of de vaardigheden van vele studenten voldoen aan een norm. Mede door de ontwikkeling in AI lijkt dit geen duurzaam model te zijn.

Per 1 september 2023 willen we daarom een proef starten om te kijken of we Finance-onderwijs op een andere manier kunnen aanbieden. Hierbij valt te denken aan een meer decentraal ingericht systeem, waarbij de studenten in duo’s vele individuele opgaves kunnen maken zonder direct met de docent aan het werk te zijn. Dit willen we bereiken door een ‘many to many’ ecosysteem te creëren, waarbinnen het oordeel van peers kan worden meegenomen in de beoordeling en studenten via hun wallet kunnen ‘sparen’ voor vervolgstappen in de cursus. Meer weten? Kom naar onze inspiratiesessie!

Bernhard van der Biessen, Blockchain lead
Studenten (n.t.b.)

Polarisatie in je klas, wat kan je doen?

Je ziet het gebeuren in je klas of leerteam: op basis van een onderwerp heb je opeens een tweedeling. Voor of tegen vaccinatie, voor of tegen zwarte piet, racisme, politiek, klimaat.. Je hebt geen studentengroep meer, maar ‘wij’ tegen ‘zij’.

Wat kan je doen? Hoe help je je studenten in deze situatie zich te ontwikkeling tot reflectieve professional? De werkvorm ‘Op de lijn’, vanuit het idee van Deep Democracy, kan jou helpen om de twee kanten van de polarisatie duidelijk te maken én de nuances te verkennen tussen de twee polariteiten. We gaan de werkvorm samen doen en je krijgt materiaal mee om deze werkvorm zelf toe te passen in je eigen studentengroep.

Docenten Helen ten Cate en Mirjam Uda
Twee HU-studenten (n.t.b.)

Agile kennis ontwikkelen met story’s

Onze snel veranderende wereld vraagt om studenten die wendbaar zijn en in staat zijn om maatschappelijke vraagstukken met een onderzoekende geest aan te pakken. Dit vereist de vaardigheid om verschillende soorten kennis te combineren en te vertalen naar praktische oplossingen. Bij Open-ICT maken we gebruik van een agile werkwijze, gebaseerd op Scrum, die we speciaal voor het onderwijs hebben aangepast. Na een korte inleiding gaan we aan de hand van een case samen aan de slag met het maken van learning, research en personal development story’s. Je krijgt inzicht in hoe studenten in het open en vrije onderwijs kennis ontwikkelen met passende grondigheid, zonder dat daar cursussen en traditionele tentamens voor nodig zijn.

Arno Kamphuis en Dan Greve, docenten Open-ICT

Artistry of the Teacher: begeleiden voor het leven

Minister Dijkgraaf stelde tijdens de Kohnstammlezing dat we meer mogen spelen: “Onderwijs moet je voorbereiden op een leven in de maatschappij. Hoe ironisch is het dan dat de gestresste studietijd inderdaad vaak het voorportaal blijkt van een carrière vol spanning en belasting. Er is iets fundamenteel mis in onze samenleving, niet alleen in de onderwijswereld. […] Spelen vraagt van individuen dat zij zich in het leven meer opstellen als een kunstenaar of een ontwerper. Dat ze leren omgaan met de intimiderende onzekerheid van het lege doek. Om vanuit de verbeelding iets uit niets te maken.”

In deze sessie verkennen we samen wat het ‘lege doek’ betekent voor ons als docenten en hoe je met vertrouwen het onbekende kan toelaten in jouw onderwijs en begeleiding. Met welke oriëntatie geef jíj vorm aan die open ruimte voor studenten? Zo komen we dichterbij een kernbedoeling van onderwijs: studenten in de wereld brengen.

Docenten Patrick van der Bogt en Ineke Edes

Hoe voer je een kwaliteitsdialoog? We doen het samen!

Heb je ook wel eens het gevoel dat alle goede ideeën over het verbeteren van jullie werk bij de koffieautomaat gedeeld worden maar daarna blijven hangen? Dat je eigenlijk wat tijd zou willen om met elkaar eens een goed gesprek te voeren, los van alle dagelijkse drukte? Dan zijn wij er voor je, het QA team!

Het change thema Quality Assurance (QA) ondersteunt onderzoeksteams, onderwijsteams en de diensten om de kwaliteitszorg te verbeteren en de kwaliteitscultuur op de HU te versterken. In deze sessie nemen we je mee in de kwaliteitsdialoog: een goed gesprek over kwaliteit. Wat is het doel van een kwaliteitsdialoog? Hoe voer je zo’n dialoog? En met wie? En wat heb je daarvoor nodig? Welke ondersteuning kun je hierbij krijgen? Aan de hand van een concrete casus gaan we samen het gesprek aan. Je ervaart hoe een kwaliteitsdialoog kan worden gevoerd. We gaan op een interactieve manier samen met de deelnemers verkennen hoe zij het gesprek over kwaliteit voeren en wat we daarin van elkaar kunnen leren. De sessie is bedoeld voor collega’s van zowel diensten, onderzoek als onderwijs.

 Mary-Anne Dupuis, Maarten Kruimelaar en Titia Buising (adviseurs Kwaliteitszorg)

AI en het 'ja maar zo bedoelde ik het niet' probleem

Artificial Intelligence ofwel AI: het belooft veel goeds en levert op veel fronten ook al daadwerkelijk veel op, maar we zien het in de praktijk ook vaak misgaan – al zetten mensen AI met de beste bedoelingen in. Hoe kan dat? In deze workshop gaan we in spelvorm, geïnspireerd door AI-denkwijzen, samen op zoek naar hoe AI binnen jouw vakgebied op een ‘goede’ manier ingezet kan worden. We geven in ook inzicht in waarom het zo lastig is om AI te laten doen wat we willen – wat we  ook wel het ‘ja maar zo bedoelde ik het niet’ probleem noemen. We maken er een toegankelijke, interactieve sessie van en hopen zo een vernieuwend perspectief te kunnen bieden op het toepassen van Responsible AI in de praktijk.

Fabian Kok, onderzoeker lectoraat AI
Nele Goutier, docent-onderzoeker Journalistiek
Lotte Volz, programmamanager Samen Digitaal

Data voor je laten werken als je niet zoveel met data hebt

Hoe mooi zou het zijn als data kunnen helpen bij het slimmer roosteren en reserveren van ruimtes? Of als docenten studenten beter kunnen begeleiden door meer inzicht te hebben in studiedata en -gedrag? Data: het is overal en je moet er iets mee. Maar waar begin je? En is data niet ingewikkeld en saai? In deze sessie overtuigen we je van het tegendeel! Aan de hand van een praktijkvoorbeeld ontdek je hoe je in drie stappen aan de slag kunt met data om antwoord te krijgen op jouw vraag. Daar hoef je heus geen datawizard voor te zijn.

Dennis Hamwijk, Data Driven HU (Data Governance)
Klaske de Hoop, Data Driven HU en Data & Analytics

Academie van de Stad: Eigenaarschap van studenten in stages

Academie van de Stad biedt verschillende en uiteenlopende stageplekken aan voor studenten van de Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht én het ROC Midden Nederland. In deze inspiratiesessie gaan wij in op deze bijzondere, interdisciplinaire constructie en de stagecyclus op projectbasis. We nemen je mee in onze manier van stagebegeleiding en vertellen over hoe wij studenten leren samen te werken, eigenaarschap laten ontwikkelen en stimuleren om van elkaar te leren. We hopen je zo te inspireren in je eigen contact met studenten.

Emy Kenter en Cato Gehrels, projectcoördinatoren bij Academie van de Stad, en studentcoördinatoren  (n.t.b.)

Een Ad-opleiding, wat is dat nou eigenlijk precies?

Regelmatig krijgt het Instituut voor Associate degrees (IAd) de vraag van collega’s: wat doen jullie nou eigenlijk precies? Ook omdat het instituut in Amersfoort is gehuisvest, is het niet altijd even zichtbaar binnen de HU. Daar willen we graag verandering in brengen met deze interactieve inspiratiesessie. Ad-onderwijs is landelijk enorm in opkomst. Maar wat is nou een Ad-opleiding, hoe positioneren wij ons in de samenleving, hoe werken we en waar liggen kansen tot meer samenwerking binnen de HU? In deze sessie maak je kennis met de wereld van het Ad-onderwijs en ontdek je hoe we onderlinge samenwerkingen kunnen opzetten en versterken.

Jan van Veldhuizen, opleidingsmanager IAd
Gertrude Priester, directeur IAd
Kiki van Keulen, teamleider onderwijs IAd

SDGs in jouw onderwijs, hoe pak je dat aan?

Wij willen als hogeschool onze studenten opleiden tot change agents die bijdragen aan een open, rechtvaardige en duurzame samenleving. Deze opgave voor de samenleving is uitgewerkt in zeventien sustainable development goals (SDGs). Maar hoe pak je deze nu op in het onderwijs? Hoe werkt dat in jouw opleiding? Daar gaan we in deze workshop mee aan de slag, aan de hand van een model voor duurzaam onderwijs in de HU. Na deze workshop heb je praktische tips en tools om jouw onderwijs te verduurzamen, op kleine of grote schaal.

Saskia Hanssen, docent Minor De Leefbare Stad en beleidsadviseur duurzaamheid
Hetty Verboom, docent Commerciële Economie

Leer(onderzoeks)omgevingen rond missiegedreven opgaven: HU GEZOND&WEL en HU Oekraïne

In de HU-visie gaat het over werken aan maatschappelijke opgaven middels ‘rijke leer(onderzoeks)omgevingen’. Dat klinkt mooi, maar wat zijn het precies? Hoe kun je die ontwerpen? En waar lopen de huidige leer(onderzoeks)omgevingen tegenaan bij het opzetten en verduurzamen in de driehoek onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk? Vandaag staan HU GEZOND&WEL en HU Oekraïne in de schijnwerpers, waar volop wordt gewerkt in – en aan het ontwikkelen van – rijke, interprofessionele leer(onderzoeks)omgevingen. Kom je voordeel doen met de ervaringskennis van HU-collega’s en ga het gesprek aan over de uitdagingen die komen kijken bij het verankeren en verduurzamen van missiegedreven, rijke leer(onderzoeks)omgevingen binnen ons onderwijs!

Ilya Zitter, lector leeromgevingen in het beroepsonderwijs & TLN
Erica Bouw, onderzoeker leeromgevingen op de grens van school en beroepspraktijk
Margriet van der Sar, projectmanager HU Oekraine en ontwerpmodel Rijke Leeromgevingen
Eelco Koot, docent Sociaal Juridische Dienstverlening (SJD) en projectmanager HU Oekraine & TLN
Harry Rorije,  onderzoeker organiseren van verandering in onderwijs & TLN
Corleen Knieriem, advies/ondersteuning onderwijs en professionalisering HU GEZOND&WEL & TLN
Janna Bruijning, lid programmaleiding HU GEZOND&WEL

Werken aan missiegedreven opgaven aan de hand van een Strategische Kennisagenda

Om de bijdragen van het Instituut voor Life Sciences & Chemistry (ILC) aan missiegedreven opgaven richting te geven, is een Strategische Kennisagenda is gekozen als instrument. Bij het ILC heeft dit geleid tot de uitrol van zes programmalijnen. Wat zijn de gevolgen hiervan voor onderwijs, onderzoek en de beroepspraktijk? Wat zijn de voordelen van deze manier van werken? Voor welke uitdagingen staan we? En hoe kan onze ervaring vertaald worden naar jouw instituut? Deze vragen willen we tijdens de sessie stellen en beantwoorden.

Heb je de wens om concreter te werken aan missiegedreven opgaven, maar weet je niet precies hoe? Ben je zoekend naar de meerwaarde voor je onderwijs-assortiment of de impact op de beroepspraktijk? Kom dan naar onze sessie!

Hermen Bollemaat, docent Chemisty/Chemical Technology, ILC
Robert Jan Veldman, docent Life Sciences, ILC
Marc Teunis, docent Life Sciences, ILC  en senior scientist, Lectoraat Innovative Testing

Samen Gezond: de kracht van kleinschalig proberen (Seed Money)

Binnen het expertisegebied Samen Gezond zijn het afgelopen jaar ten minste acht projectaanvragen gehonoreerd. Deze projecten raken allemaal de kern van het zwaartepunt: verbeteren van de kwaliteit van leven ofwel de gezondheid en het welzijn van mensen in de regio. Het zijn projecten waarin onderwijs en onderzoek hand in hand gaan en waarin wordt geleerd over de winst die dit kan opleveren – en over de knelpunten die we tegenkomen als we echt integraal samenwerken.

Tijdens de inspiratiesessie zullen alle Seed Money projecten vanuit het expertisegebied Samen Gezond zich presenteren. De projecten omvatten onder andere: herstelondersteuning na een medisch traject; inclusief spelen; de rol van informele zorg; thuis wonen met dementie. We nodigen je uit om mee te denken over mogelijke vervolgstappen, gemeenschappelijke delers tussen de projecten en nieuwe aansluitingen van opleidingen of lectoraten.

Lizet van Ewijk, docent Instituut voor Paramedische Studies
Manon Bloemen, docent Instituut voor Bewegingsstudies
Loes Houweling, docent master Pedagogiek
Edwin Weesie, docent International Business and Management Studies (IBMS)
Janne Bruijning, docent Instituut voor Paramedische Studies
Jacoba Huizenga, docent Social Work
Rosan van der Aa, docent Verpleegkunde

Aan de slag met de thermometer studentenwelzijn

Het verhogen van het studentenwelzijn is een belangrijke ambitie van de HU. Daarom is vanuit het thema Student Journey de Thermometer Studentenwelzijn gestart in 2022. Samen met vier instituten zijn we actief aan de slag gegaan met het verbeteren van studentenwelzijn. Hoe is deze pilot opgezet en welke lessen hebben we er al uit geleerd? Hoe verloopt de samenwerking met studenten op dit thema? En hoe kan jouw opleiding meedoen met de thermometer en verder aan de slag met het verbeteren van studentenwelzijn? Daarover vertellen we je graag meer in deze inspiratiesessie.

Marc Dijksterhuis, product owner student analytics
Hiltje Gerritsma, student Technische Bedrijfskunde
Veerle Visser, lid student analytics

Duurzaamheid ontrafeld: grip krijgen op complexe vraagstukken

We willen studenten opleiden die kunnen bijdragen aan een duurzame samenleving. Maar hoe doen we dat? Duurzaamheidsvraagstukken zijn vaak zeer complex. Hoe maak je ze inzichtelijk zonder afbreuk te doen aan die complexiteit? De vraagstukken zijn ook waarde-geladen. Mogen we studenten wel aanzetten tot duurzaam handelen? Bij de lerarenopleiding besteden we veel aandacht aan deze opgaven. In deze inspiratiesessie laten we je de werkvormen ervaren die succesvol zijn gebleken. Je krijgt inzicht in je eigen standpunten en hoe anderen erover denken en in hoe je duurzaamheidsvraagstukken overzichtelijk kan verbeelden.

Peter Duifhuis en Eefje Smit, docenten Instituut Archimedes

Werken aan studentenwelzijn, het begint bij jou!

Werken aan studentenwelzijn is de verantwoordelijkheid van de hele HU-gemeenschap. Hoe we als HU werken aan het welzijn van onze studenten, staat sinds kort omschreven in het HU Beleidskader Studentenwelzijn, waarin vier pijlers vorm geven aan een integrale aanpak. Hoe maken we nu een vertaalslag van dat beleid naar de praktijk? Dat vind je uit tijdens deze inspiratiesessie, waar jij je kan laten inspireren door de ervaring van studenten, good practices en ideeën van collega’s. Zodat ook jij aan de slag kan met studentenwelzijn!

Yrza Latumahina, aanjager Studentenwelzijn

Ethiek in onderwijs en onderzoek

Wat doe je als docent wanneer je vermoedt dat een student een essay niet zelf heeft geschreven, maar met behulp van ChatGPT of een andere AI-tool? Of wanneer een student die jij begeleidt foto’s van personen wil gebruiken voor een project? Of wanneer jouw studenten mensen op straat willen gaan interviewen voor hun afstudeeronderzoek? Heb je voldoende kennis over privacy/AVG, het opslaan van data en weet je wat zorgvuldig omgaan met respondenten betekent?

Bij het begeleiden en beoordelen van opdrachten van studenten krijgen docenten te maken met allerlei ethische en juridische aspecten. Aan de hand van concrete casusvoorbeelden willen we deze aspecten met jullie bespreken. Ook delen we informatie over waar je als docent ondersteuning kan vinden voor het omgaan met deze aspecten.

Marieke Zwakman, docent verpleegkunde en master Innovatie in Zorg en Welzijn
Miebeth Meeuwissen, docent gezondheidsrecht, privacy officer, lid Ethische Commissie Onderzoek
Carolien Rijpkema, docent gezondheidsrecht en privacy officer
Nicolle Lamerichs, docent Creative Business, coördinator Sustainable Business Development
Hanneke Fens, voorzitter examencommissie, docent kritisch denken en ethiek
Mariël Kanne, docent ethiek Master Advanced Nursing Practice, onderzoeker Kenniscentrum Sociale Innovatie, co-voorzitter Ethische Commissie Onderzoek