We weten dat er niet zoiets bestaat als hét traditionele onderwijs, er zijn vele mengvormen. Het overzicht hieronder dient slechts ter verduidelijking over wat er nu precies anders is bij de werkwijze van Open-ICT. De vergelijking is geordend aan de hand van onze 7 onderwijsprincipes.
Een belangrijk fundament dat anders is, is de gerichtheid op de intrinsieke motivatie van de student. Onze onderwijsprincipes ondersteunen allemaal deze intrinsieke motivatie. Het “traditionele” onderwijs is veelal meer gericht op extrinsieke motivatie door met bijvoorbeeld cijfers te werken en minder coaching in te zetten.
Werkwijze Open-ICT
1. Regie bij de student: persoonlijk ontwikkelpad & leerdoelen.
2. Leren door te doen: ervaren en nieuwsgierigheid aanwakkeren.
3. Samenwerken en samen leren: hechte band docent, student & studenten onderling, elkaar veel helpen te leren, veel contacturen.
4. Echte projecten: snel de praktijk in met echte opdrachtgevers.
5. Agile werken en leren: aansluitend op werkpraktijk.
6. Continu feedback: vaak en snel feedback, docent als coach.
7. Holistisch beoordelen: door student & stakeholders, geen cijfers, op gehele persoon.
Werkwijze "traditioneel" onderwijs
1. Regie bij de docent: uniforme, vaste paden & leerdoelen, klassikaal.
2. Leren vanuit eerst theorie.
3. Individueel leren: minder hechte relaties, elkaar minder helpen, minder contacturen.
4. Theorie en casussen: alleen bij stage echt bij organisaties aan de slag.
5. Schoolritmes dicteren.
6. Eind beoordeling: na het vak, docent als expert.
7. Eenzijdig beoordelen: docent via cijfers en opmerkingen, veelal op kennis.