Dilemmaworkshop voor onderzoekers van PREVENT
Op 19 januari vond een dilemmaworkshop plaats, waaraan onderzoekers van de HU en de HvA meededen.
Naar aanleiding van twee fictieve casussen werd gesproken over ethische kwesties en morele dilemma’s waarmee je geconfronteerd kan worden wanneer je onderzoek doet, of samenwerkt met mensen uit wijken en verschillende zorg- en welzijnsorganisaties. De voorbeelden riepen zoveel gespreksstof op dat de tijd omvloog. Er kwamen allerlei verschillende perspectieven, eigen ervaringen en opvattingen ter sprake. Ook brachten enkele deelnemers situaties in, die zij zelf hebben meegemaakt. Veel heeft te maken met welke rol je hebt in het onderzoek, wat doe je wel en niet als onderzoeker, ga je in op een hulpvraag of niet. Wat doe je als resultaten niet volledig of vertekend worden gepresenteerd?
Het doel van de workshop was:
1. Bewustwording stimuleren over ethische aspecten en dilemma’s bij het doen van onderzoek.
2. Ervaringen en kennis uitwisselen.
3. Praktijkvoorbeelden verzamelen voor volgende bijeenkomsten.
Dit doel is zeker bereikt. Bij de nabespreking werd de wens geuit om deze werkvorm vaker aan te bieden. Niet als een eenmalige gebeurtenis, maar als een terugkerende activiteit, omdat het hierbij bij uitstek gaat over een voortdurend, zichzelf steeds verdiepend gezamenlijk leerproces. Aan de hand van verschillende casusvoorbeelden kunnen deelnemers dan reflecteren en samen leren. Dit kan zowel ingezet worden in verschillende fieldlabs (WP3), als in de Academy (WP4). Ook werd voorgesteld, om de ‘opbrengst’ (dat wil zeggen de uitkomsten van reflectie over specifieke vragen) vast te leggen. Zodoende zou vanuit PREVENT ‘moresprudentie’ verzameld kunnen worden waar in de toekomst ook anderen wat aan hebben.
Ervaring van een deelnemer
Onderzoeker Jannemiek Sonneveld nam deel aan de workshop: “Afgelopen donderdag 19 januari nam ik deel aan de PREVENT workshop Dilemmaspel vanuit WP2. Zowel vanuit mijn betrokkenheid bij WP3 Fieldlabs en WP4 Academy, als vanuit mijn rol als Promovendus en G&W Wijzer docent was ik geïnteresseerd naar deze spelvorm waarbij ethische kwesties centraal staan.
Het spel nodigt op actieve manier uit tot gesprekken over dilemma’s waar je bijvoorbeeld als professional, onderzoeker of docent mee te maken kan krijgen. Hoe handel je bijvoorbeeld als een toevallige bezoeker bij een buurtcentrum jou vertelt over zijn fysieke klachten, terwijl je en passant uit zijn verhaal opmaakt dat hij een ongezonde leefstijl heeft? In de antwoorden zit geen goed of fout. Je perspectief kan afhangen van de rol die je op dat moment inneemt. Of van de bredere context van de situatie? Of van wat voor jou op dat moment ‘het goede’ is. Boeiend om op deze manier gesprekken aan te gaan over al deze verschillende perspectieven.
Het dilemmaspel is flexibel als het gaat om de inhoud. Ik zie zo voor me dat casuïstiek ontwikkeld kan worden voor het onderwijs, de interprofessionele projecten in de wijk. Studenten kunnen op deze manier bewust worden van het feit dat ze in de wijk te maken kunnen krijgen met dit soort dilemma’s. En wat doe je dan? Het dilemmaspel is een laagdrempelige manier voor het creëren van deze bewustwording.”