PREVENT-Academy

Cursus Community Based Ethisch werken

Ethische en duurzame relaties opbouwen tussen onderwijs, onderzoek en partners in de wijk middels Community Engaged Scholarship

Community Engaged Scholarship verbindt middelen, mensen en rijke bronnen die gevonden worden in academische instellingen met die van de wijken en gemeenschappen. Samenwerken aan een maatschappelijke opdracht is hierbij het doel. Of dit partnerschap een onderzoeksproject, een stage of studentengroepswerk is, het vereist “tijd, bedachtzaamheid en nederigheid” (UC Berkeley, 2015).

Programma

De huidige trends in het onderwijs richten zich steeds meer op het meer verbinden van studenten met de wijk om hen. Het vergroten van lokale, internationale en interculturele veldwerkervaringen in livinglabs, fieldlabs en andere vormen van praktijkgericht onderzoek naar complexe maatschappelijke thema’s is van belang.

Het is belangrijk om rekening te houden met de mogelijke ethische impact die deze projecten hebben op de mensen die betrokken zijn bij deze projecten. Wanneer is een project even voordelig voor de studenten, en is ons hoofddoel alléén dat studenten een rijke leerervaringen hebben? Hoe ontwikkelen en evalueren wij onze relaties en wat is ons idee van succes? Waar kan het misgaan in onderwijs- en onderzoeksprojecten in de wijk en welke factoren spelen daar een rol in? Hoe kan je zorgen voor een duurzame relaties met partners, miscommunicatie voorkomen en zorgen voor gedeeld eigenaarschap in een project?

Tijdens deze cursus op hbo-niveau word je begeleid in de ontwikkeling van een kritisch houding ten opzichte van jouw rol voor, tijdens en na een project in de wijk. De cursus biedt deelnemers in vier dagdelen de mogelijkheid kansen te verkennen die de grondslagen leggen voor een ethisch verantwoord en gemeenschapsgerichte aanpak.

Inhoud cursus

  • ​​​​​In een eerste theoretisch dagdeel vorm je een grondig begrip van ethiek in community-based onderwijs, onderzoek en community-engaged scholarship. Wat zijn de fundamentele ethische (leer)principes in community-based onderzoek en onderwijs en wat voor impact heeft dit op jou en jouw eigen rol en houding? Daarnaast zullen we “positionality” behandelen en hoe je eigen positionering jouw relatie met mensen in de wijk kan beïnvloeden.
  • Je maakt nader kennis met verschillende onderwerpen zoals “pedagogy of discomfort” , leren over kritisch reflexiviteit en de betekenis van machtsrelaties, , privacy en vertrouwelijkheid.
  • Er wordt een dagdeel besteed aan een werkbezoek aan lopende projecten in een van bestaande “Living Labs” uit ons netwerk. Een uitwisseling met eigen werkplekken in de wijk is ook mogelijk.
  • Tot slot volgt een gezamenlijke analyse van en reflectie op de werkbezoeken. Middels begeleide groepsdiscussies over de leerpunten verwerf je praktische vaardigheden en een kritische houding met als doel ethische besluitvormingsvermogen te ontwikkelen voor toepassing in de eigen onderwijs en onderzoek.

Jouw docenten

Nadine Blankvoort, MSc

Lectoraat Ergotherapie – Participatie en Omgeving, Hogeschool van Amsterdam

Nadine Blankvoort is docent-onderzoeker bij de opleiding Ergotherapie en het lectoraat Ergotherapie: Participatie en omgeving. Zij onderzoekt inburgeringsprogramma’s voor vluchtelingen in Nederland. Binnen haar onderzoek gebruikt zij Critical Discourse Analysis en onderzoekt Nadine hoe ‘goede integratie’ omschreven is binnen burgerinitiatieven voor vluchtelingen in Nederland. Zij werkt hiervoor samen met de Universiteit van Maastricht: Reseach Group: Inequity, Participation and Globalisation. Daarnaast geeft Nadine les bij de HvA-opleiding Ergotherapie en de faculteit gezondheid over internationalisering en Gobal Health.

https://www.hva.nl/profiel/b/l/n.l.blankvoort/n.l.blankvoort.html

Annemarie Waal, MSc.

Centre of Expertise Urban Vitality, Hogeschool van Amsterdam

Annemarie Waal is docent-onderzoeker bij de opleiding Oefentherapie, onderwijskundige en beleidsmedewerker bij het Centre of Expertise Urban Vitality. Zijn is ambitie coördinator HvA Impact in de stad en o.a. programmamanager van de Living labs Urban Vitality en projecten als MUST – Moving Urban Sportvereniging van de Toekomst, Gezond leren presteren: ondersteuning gezonde voeding voor dansers in opleiding en Het AMSTELhuis

https://www.hva.nl/profiel/h/u/a.p.waal/a.p.hulst-waal.html

Soemitro Poerbodipoero, MSc

Lectoraat Ergotherapie – Participatie en Omgeving, Hogeschool van Amsterdam

Soemitro Poerbodipoero is docent-onderzoeker bij de opleiding Ergotherapie en het Lectoraat Ergotherapie – Participatie en Omgeving. Soemitro ontwikkelt als Comenius Senior Fellow nieuw onderwijs in en voor de wijk binnen de Faculteit Gezondheid gericht op het beter positioneren van de “Stadsdocent”. Soemitro doet als kandidaat Professional Doctorate Gezondheid en Welzijn onderzoek naar hoe gemeenschapsorganisatie Stichting Kraktie bijdraagt aan de gezondheid en het welzijn van senioren in Amsterdam Zuidoost.

https://www.hva.nl/profiel/p/o/s.j.poerbodipoero/s.j.poerbodipoero.html

Gastdocenten:  naast bovenstaande docenten en cursusleiders zullen verschillende ervaringsdeskundigen, experts en gastdocenten uit binnen en buitenland ingezet worden.

Wat levert de cursus je op?

  • Je vormt een grondig begrip en een kritisch houding m.b.t ethiek in community-based onderwijs, onderzoek en community-engaged scholarship
  • Je verwerft praktische vaardigheden, zelfkennis en reflexieve houding met als doel gemeenschappelijke ethische besluitvormingsvermogen in jouw onderwijs en onderzoek.
  • Je leert de (ethische) praktijk en veldwerk verkennen met betrekking tot rechtvaardigheid, gelijkwaardigheid en eigenaarschap in de gemeenschap.

Doelgroep

Onderzoekers, docent-onderzoekers (PREVENT), wijkdocenten, fieldlab / living lab coördinatoren, onderwijsvernieuwers in het hoger onderwijs binnen welzijn en zorg.

Toelatingseisen

De cursus is toegankelijk voor professionals die samen met partners bezig zijn met (ontwikkeling) van onderwijs en onderzoek (in de context) van de wijk of stad.

Start

8 februari 2024 of 21 maart 2024

Duur

3 dagdelen + 1 dagdeel fieldwork

Cursusdagen 

Ronde 1:

  • Donderdag 8 februari van 13.00-17.00 uur
  • Donderdag 21 maart van 13.00-17.00 uur
  • Donderdag 16 mei van 13.00-17.00 uur

Ronde 2:

  • Donderdag 21 maart van 13.00-17.00 uur
  • Donderdag 16 mei van 13:00-17:00 uur
  • Donderdag 4 juli van 13.00-17.00 uur

Groepsgrootte

Maximaal 24 personen

Kosten

De cursus kost € 950 (inclusief materiaal). Het studiemateriaal (sheets) en de manual van het ontvang je bij aanvang van de cursus. Accreditatie is aangevraagd.

Erkenning

Certificaat

Inschrijving

Inschrijven kan via Community Engaged Scholarship | HvA | HvA

Voor meer informatie kun je contact opnemen met:

Soemitro Poerbodipoero, s.j.poerbodipoero@hva.nl