MINOR SPOEDEISENDE HULP (SEH)

Wil je later werken in het ziekenhuis op de afdeling waar alle categorieën patiënten en ziektebeelden de revue passeren? Waar je heel snel moet kunnen handelen in acute situaties die om snel handelen en snel beslissen vragen? Waar je ook de tijd moet nemen voor het vervolg van de zorg met de patiënt? Waar jong en oud komt? Waar je moet aanpakken? Ben je flexibel en kun je samenwerken?
Misschien is dan de SEH iets voor jou.

Als je Medische Hulpverlening studeert en je wilt bekwamen in de SEH, dan is dit een minor die bij je past.

Er zijn een paar aandachtspunten en afspraken:

  1. Voorwaarde: deze minor is uitsluitend toegankelijk voor studenten Bachelor Medische Hulpverlening.
  2. Voorwaarde: deze minor kan niet gevolgd worden door studenten BMH die als major Ambulancezorg hebben gekozen.
  3. Let op: het minimum aantal studenten is 15 en het maximum aantal studenten is 30 inclusief de major studenten SEH.
  4. Of je bent toegelaten tot de minor SEH is pas met zekerheid te zeggen als bekend is hoeveel major-studenten SEH er zijn. We vullen de major-groep SEH aan met minor studenten SEH tot maximaal 30. Je zult dus eerst op een wachtlijst komen.
  5. De plaatsing als minor-SEH is op basis van inschrijving.

Let op: zorg dus dat je altijd een 2e en 3e minor of keuzecursus maakt!

Ingangseisen

Je studeert Bachelor Medische Hulpverlening en je hebt kennis van datgene wat je geleerd hebt in jaar 1 en jaar 2.

Inhoud

Je gaat je verdiepen in de SEH gedurende een half jaar. Je gaat je een half jaar verdiepen in de kennis, kunde en competenties die je als Medisch Hulpverlener (MH) moet hebben als je werkt op de SEH. Je verdiept je in de organisatie van de Acute Zorg in Nederland en welke rol de MH daarin heeft. Daarnaast leer je praktische vaardigheden die je moet beheersen als MH-SEH. Je leert dat multidisciplinair samenwerken essentieel is op een SEH-afdeling.

Het observeren, onderzoeken en behandelen van patiënten met een breed spectrum aan klachten en aandoeningen is dagelijks werk voor de MH-SEH. Je leert binnen de minor welke methodieken hiervoor gebruikt worden en hoe je die kunt toepassen. Je kennis m.b.t. fysiologie en pathologie wordt uitgebreid met aandoeningen die patiënten op een SEH kunnen hebben.

Klinisch redeneren met middel- en hoog complexe ziektebeelden maakt een belangrijk deel uit van de minor. Daarnaast worden ethische dilemma’s die binnen de acute zorg kunnen voorkomen behandeld en is er aandacht voor de acute psychiatrie.

De aangeleerde competenties worden getoetst door middel van een kennistoets en een P/D toets met SEH-casuïstiek. Daarnaast maakt een onderzoeksopdracht en een verslag deel uit van de toetsing.

Het onderwijs is verdeeld in 6 thema’s: 3 thema’s met leerstof voor het 3e studiejaar en 3 thema’s met leerstof voor het 4e jaar. Dit betekent dat je theorie en vaardigheden krijgt die verder gaan dan het 3e studiejaar. Dit maakt de minor SEH tot een ‘pittige’ minor.

Leerdoelen

Nadat je de minor hebt afgerond, kun je:

  • acute symptomen herkennen en patiënten onderzoeken en behandelen op de SEH
  • met patiënten en hun naasten overleggen
  • als MH-SEH laten zien dat je kennis hebt opgedaan over acute ziektebeelden, en de daarbij behorende diagnostiek en behandelmogelijkheden
  • kritisch naar situaties kijken en hierover overleggen met patiënten en collega’s
  • uitleggen hoe acute zorg in Nederland werkt en welke rol de MH-SEH daarin speelt
  • laten zien dat je complexe medische vaardigheden beheerst
  • snel handelen en beslissingen nemen
  • ethische problemen binnen de acute zorg zien en je grenzen aangeven.

Cursussen

Tijdens de minor leer je welke acute ziektebeelden en problemen voor kunnen komen op de SEH, hoe je ze kunt herkennen én hoe ze in de praktijk worden behandeld. Je gaat frequent aan de slag met ziektebeelden en problemen binnen de acute interne geneeskunde, traumatologie, neurologie, chirurgie, cardiologie, pulmonologie, pediatrie en psychiatrie.

Toetsing

De toetsing (blok C en blok D) bestaat in totaal uit 12 toetsen, verdeelt over 6 thema’s:

  • 6 kennistoetsen
  • 4 praktijktoetsen (P/D toetsen)
  • 1 onderzoeksopdracht met presentatie
  • 1 verslag over een SEH-casus met presentatie

Literatuur

De literatuur die gebruikt wordt tijdens de minor SEH bevat naast leermiddelen uit het 1e en 2e jaar BMH enkele nieuwe leermiddelen:

  • Leidraad kleine spoedeisende aandoeningen (C. Brusse)
  • Verbanden en verbinden (vaardigheden in de geneeskunde)
  • Zakboek spoedeisende geneeskunde (Alkemade)

Rooster

Het rooster wordt doorgaans twee weken voor aanvang van de cursus gepubliceerd. De CANVAS tegel verschijnt rond dezelfde tijd automatisch in je CANVAS dashboard. De lessen kunnen geroosterd worden op maandag t/m vrijdag tussen 9-21 uur.