Project-Update 3 – december 2018

Dit is een bericht in de reeks van reguliere project-updates vanuit het SIA-RAAK PRO project ‘Ruimte voor Wendbaar Vakmanschap’. Hierbij blijf je op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het project. Het project ontwikkelt methodieken voor het op maat begeleiden van mbo-studenten in hybride leeromgevingen. In totaal zijn 10 partners bij het project betrokken, waaronder vier roc’s.

Een dag observeren

De dataverzameling binnen de hybride leeromgevingen vanuit de betrokken roc’s is in volle gang. Tijdens de dataverzameling observeren de onderzoekers verschillende studenten, die onder andere werken in de zorg, techniek of horeca. Een klein kijkje in de dataverzameling-keuken van één van de onderzoekers:
“Onlangs hebben we studenten in de keuken van een restaurant geobserveerd. Deze studenten moesten leidinggeven aan andere studenten die een lunch aan het voorbereiden waren. Ze legden bijvoorbeeld uit hoe gerechten gemaakt moesten worden, zorgden dat bestellingen op tijd uitgeserveerd konden worden, en dat de keuken weer netjes opgeruimd werd. Erg leuk om de studenten in deze leidinggevende rol aan het werk te zien!
Tijdens de observaties maken we video-opnames van de interacties tussen deze leidinggevende studenten en hun docent. Een voorbeeld hiervan is dat de docent de rol van de student bespreekt en aangeeft hoe hij zich als leidinggevende moet opstellen in de keuken. Deze video-opnames hebben we daarna laten zien aan de docent en hem daarover geïnterviewd. De student zelf hebben we na afloop van de observatie ook geïnterviewd. Aan hem hebben gevraagd wat voor hem die ochtend een nadenkmoment was: een moment waarop hij met een probleem of nieuwe situatie werd geconfronteerd.
Op deze manier krijgen we inzichten in het leren van de studenten in de hybride omgeving en in de begeleiding van hun docent en/of praktijkbegeleider.”

Bouwstenen ontwikkelen

Bij de roc’s Deltion, Albeda en Friesland College hebben de eerste werksessies plaatsgevonden met docenten en docent-onderzoekers van de roc’s samen met onderzoekers van HU en NHL Stenden, onder leiding van De Leermeesters. De deelnemers bespraken met elkaar een casus om (zowel expliciete als impliciete) kennis naar boven te halen over leren en begeleiden. Het uitwisselen van begeleidingsstrategieën werd door de deelnemers als zeer waardevol ervaren. De kennis zal binnen dit project als input worden gebruikt bij het ontwikkelen van bouwstenen voor methodieken: de kennis die nodig is om een begeleidingsinterventie succesvol te laten zijn.
De komende tijd zullen meer werksessies worden georganiseerd bij de deelnemende roc’s.
Wisseling projectleider
Marije Faber (nu projectondersteuner) neemt per 1 januari het projectmanagement over van Marieke Zielhuis omdat Marieke dan start met haar promotie-traject.

Op de hoogte blijven?

Project-Updates
Vier keer per jaar houden we geïnteresseerden op de hoogte over het project. Meld je hiervoor aan via de website.
Website
Meer achtergrondinformatie over het project is te vinden op onze website: www.husite.nl/ruimtevoorwendbaarvakmanschap/
Twitter
De laatste ontwikkelingen van het project worden gedeeld via Twitter onder #WendbaarHybride.