Begeleiding eerstejaars studenten
Eerstejaars studenten worden in groepen van 8 tot 15 studenten geplaats op opleidingsscholen die zich daarvoor hebben aangemeld. Tijdens het eerste jaar werkplekleren ligt de focus op algemeen didactische en pedagogische vaardigheden. In het format wordt een programma van bijeenkomsten aangereikt. De scholen kunnen dit format aanpassen aan de context van de school. De rollen van de diverse begeleiders worden hierin ook toegelicht.
We organiseren online bijeenkomsten voor informatie en vragen. Betrokken schoolopleiders en projectleiders worden hiervoor per mail uitgenodigd.
Begeleiden van studenten in jaar 2, 3 en 4
Studenten worden vanuit Instituut Archimedes begeleid door een instituutsopleider. Deze is gekoppeld aan een leernetwerk op school (LOS) of aan een leernetwerk op Archimedes (LOA). De werkwijze in een LOA wordt in onderstaande ingesproken PowerPoint toegelicht.
De beschrijving van alle rollen en taken van begeleiders is te vinden in het document Taken en Rollen hieronder.
Leerwerkovereenkomsten
Een leerwerkovereenkomst is het contract dat wordt afgesloten tussen student, leerwerkplek en instituut.
Training werkplekbegeleiders
Studenten op de lerarenopleiding leren veel in de praktijk op school. Daarbij is goede en bij de opleiding passende coaching van groot belang voor het leereffect. Naast de student plukt ook de school hiervan de vruchten. Met een effectieve, vraag gestuurde en coachende begeleiding wordt de school een uitdagende opleidingsplaats.
Docenten in opleiding leren het meest van hun eigen ervaringen: dus leren is praten over ervaringen op school. Dit motto hebben wij gekozen voor de ‘basistraining voor werkplekbegeleiders’. Volgens theoretische uitgangspunten en onderzoeksresultaten vergroot een dialogische, praktijk- en vraaggerichte leeromgeving de zelfverantwoordelijkheid en zelfsturing van docenten in hun leren. Vanuit onze optiek past daar een oplossingsgerichte, coachende begeleidingsstijl bij. Het activeert de docent in opleiding om te leren en om een reflectieve houding te ontwikkelen. In het huidige onderwijs is dit nog niet altijd de vigerende wijze van begeleiden. Dit is de reden dat we in de basistraining het accent leggen op de shift van `klassiek begeleiden’ naar `coachend begeleiden’. Daarin is de dialoog van belang; het praten met de student en niet tegen de student.
Trainingsdoelen
– Kennis nemen van uitgangspunten, werkwijze, rollen en taken bij het werkplekleren van studenten van de
lerarenopleiding(en)
– Trainen van relevante begeleiders- en coachings-vaardigheden
– Zelf werken met instrumenten en materialen voor het begeleiden van studenten (en collega’s)
De deelnemers formuleren aan de hand van de zelf analyse WB-bekwaamheden hun eigen leervragen. Daarmee is de training congruent met het leertraject van docenten in opleiding. De uitwerking van de eigen leervragen op het gebied van werkplek begeleiden en het trainen van coaching vaardigheden op het gebied van het voeren van begeleidingsgesprekken, het geven van (activerende) feedback), oplossingsgericht coachen en het helpen reflecteren zijn de leidraad van de leerontwikkeling.
De basistraining voor werkplekbegeleiders bestaat uit vijf bijeenkomsten van drie uur of vier bijeenkomsten van vier uur. De training kan als in-company training bij u op school worden aangeboden. Daarnaast is er de mogelijkheid om individueel in te schrijven voor de open-inschrijfgroep. Zie www.werkenstudie.hu.nl/totaalaanbod/Werkbegeleider-samen-opleiden-in-vo-en-mbo voor de trainingsdata en het inschrijfformulier voor de open-inschrijfgroep.
Certificering
De training wordt afgerond met een eindopdracht. Als deze met voldoende resultaat is uitgevoerd en de deelnemer is aanwezig geweest bij alle bijeenkomsten, wordt een certificaat uitgereikt. Voor de eindopdracht beschrijven de deelnemers kort het traject van hun specifieke docent in opleiding en ze maken een beeldopname van een begeleidingsgesprek met hun docent in opleiding, waarin ze een of meerdere van hun zelf geformuleerde ontwikkelpunten uit de training bewust toepassen.
Centrum Archimedes – Hogeschool Utrecht
contactpersoon: Mieke van Berkel, mieke.vanberkel@hu.nl of 06-41620841
meer informatie: www.werkenstudie.hu.nl/totaalaanbod/Werkbegeleider-samen-opleiden-in-vo-en-mbo