Learning Design Studio

Wat is een Learning Design Studio?

Een Learning Design Studio (LDS) is een professionele leergemeenschap van leraren en/of lerarenopleiders, die op een onderzoekende, experimenterende manier aan de slag willen met vraagstukken uit hun onderwijspraktijk.

Het ontwerpen en uitproberen van activiteiten in de onderwijspraktijk is een proces van continu uitproberen, reflectie, bijstellen en opnieuw uitproberen. De Learning Design Studio (LDS) biedt de gelegenheid om te reflecteren en een nieuwe stap (de ‘next step’) te bedenken. Een LDS is een groepsbijeenkomst waarin van en met elkaar geleerd wordt, door het meedenken over elkaars vraagstuk en het geven van peerfeedback. Om dit proces te ondersteunen wordt er gebruik gemaakt van gespreksprotocollen.

Bijeenkomsten

Door het schooljaar heen zijn er zo’n 6-8 bijeenkomsten van 2-3 uur, die worden begeleid door een facilitator. De bijeenkomsten van de LDS zorgen ervoor dat je de experimentele praktijk op de radar houdt en dat je steeds een impuls krijgt om door te gaan. In de hectische waan van de dag is het fijn om regelmatig zo’n motiverend moment te hebben.

Peerfeedback en actieve deelname

In elke bijeenkomst zijn de deelnemers in de gelegenheid om hun voortgang in hun experiment te bespreken met anderen. Er zijn verschillende gespreksprotocollen die het gesprek sturen, al naar gelang de behoefte. Zo kan het gaan om het benutten van de denkkracht van anderen, om advies krijgen of om nieuwe ideeën opdoen. Degene die de feedback krijgt, neemt dit mee om een vervolgstap te bedenken, dit wordt vastgelegd in een next-step formulier.  Bij de volgende bijeenkomst dient deze ’next step’ als uitgangspunt.

Gespreksprotocollen

We gebruiken de protocollen om daarmee de professionele dialoog te ondersteunen. Het protocol helpt om de beschikbare tijd goed te benutten en het ondersteunt een gelijkwaardige deelname. Het protocol stuurt het gesprek op twee manieren:

in tijd: er is bijvoorbeeld 3 minuten spreektijd voor de inbrenger van een vraag.

–  in focus: er wordt aan de gesprekspartners expliciet gevraagd om ‘verdiepende vragen’ te stellen of juist om advies te geven. Er is een focus die past bij het doel van het gesprek.

Meer weten over LDS en gespreksprotocollen? Bekijk de publicatie ‘professioneel leren met impact’.