Vertrekpunt
Aanleiding voor dit onderzoeksproject is de afnemende leermotivatie, het verminderd welbevinden van leerlingen in het voortgezet onderwijs, met als gevolg ook dalende leerresultaten. Daarom zoeken we naar manieren om het onderwijs anders te organiseren en in grotere mate in te spelen op de behoeften van diverse leerlingen om zo hun intrinsieke motivatie aan te wakkeren.
Het principe Student Voice (SV) kan daarbij een belangrijke rol spelen. Student Voice draait om het betrekken van studenten – op verschillende manieren en in verschillende gradaties – om hen zelf actief een rol te laten spelen bij het ontwerpen van onderwijs. Hoe dit (goed) in de praktijk kan worden gebracht, is nog onduidelijk. Dat onderzoeken we in dit project.
Via Learning Design Studio’s leren docenten samen in een leergemeenschap. Tijdens deze bijeenkomsten bespreken ze ontwerpen van Student Voice met elkaar. Zo ontstaan er nieuwe ideeën en evalueren ze hun onderwijsontwerpen om de stem van studenten te betrekken.
Doelen
- Ontwikkelen en delen van kennis en modellen over/voor het anders organiseren van onderwijsprocessen en de stem van de leerling, StudentVoice (SV).
- Ontwikkelen van instrumentarium dat leraren(teams) en leerlingen ondersteunt bij het toepassen van Student Voice in de onderwijspraktijk.
- Uitbreiden en verduurzamen kennisnetwerk met expertisebenutting
Looptijd
Het project Students4Change loopt van 1 september 2022 tot 31 augustus 2025. En kent de volgende stappen in het proces
Samenwerking
Deze subsidieaanvraag voor RAAK-PRO is ontstaan in het SPRONG-Voorwaarts consortium. Het netwerk bestaat uit vier hogescholen, zes onderwijsinstellingen (po, vo en mbo) en een universiteit.
Vanuit dit consortium nemen zeven partners het voortouw. De Hogeschool Utrecht, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Fontys Lerarenopleiding Tilburg, de Open Universiteit (kennisinstellingen) en de opleidingsscholen Stichting Quadraam, Stichting Onderwijs Midden Limburg, Trion Opleidingsschool en Opleidingsschool Meridiaan College (praktijkpartners) en Oostvaarders College. Van elke opleidingsschool doen er twee middelbare scholen mee aan het project.
Contact
Kristin Vanlommel
Kristin is Lector Organiseren van Verandering in Onderwijs en onderzoeksleider Students4Change.Martin Vos
Martin is docent Master Scheikunde en Master Leren & Innoveren, en als associate-lector verbonden aan het lectoraat Wendbare Onderwijsprofessionals. Binnen Students4Change is Martin verantwoordelijk voor het professionaliseringstraject in de vorm van Learning Design Studio’s.Dit onderzoek is medegefinancierd door Regieorgaan SIA, onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO)”.