Beter worden in online onderwijs: online interactie
© Photo by Chris Montgomery on Unsplash

Beter worden in online onderwijs: online interactie

Inleiding
Hoe ontwikkel je jouw professioneel handelen bij online onderwijs? En hoe kan zoiets als een skilltree jou daarbij helpen? De situatie rondom het coronavirus heeft ertoe geleid dat er veel (meer) onderwijs online gegeven moet worden. Als collega’s moeten wij ons veel vaker bezig houden met het ontwerpen, uitvoeren en toetsen in een online omgeving. Dit heeft een nieuwe ontwikkeling op gang heeft gebracht waarbij we op zoek zijn naar een passende aanpak om studenten te activeren, feedback te geven of interactie mee aan te gaan.

De Nieuwe Blend is een online omgeving waarmee je overal en op elk moment jezelf kan evalueren, ontwikkelen en bekwamen op verschillende thema’s die spelen bij online onderwijs. Momenteel zijn dat (online) interactie, formatief evalueren en privacy, deze worden in de komende tijd verder uitgebreid met o.a. (online) ontwerpen en samenwerkend leren. Meerdere collega’s van TLN en DLO hebben hier in co-creatie aan bijgedragen, waardoor er aansluiting is en blijft komen met vragen uit de organisatie.

SkilltreeDe opbouw van de online module is gebaseerd op de Skilltree Digitale Didactiek, die na onderzoek bij Instituut Archimedes en het Kenniscentrum Leren en Innoveren ontworpen is. In de skilltree werk je in principe van links naar rechts, met als einddoel om je kennis en competenties rondom digitale leermiddelen in te zetten ter ondersteuning van het leerproces van studenten. De opbouw van de modules is erop gericht dat jij als docent kunt kiezen wat je nodig hebt.

Training Online Interactie

In periode C en D organiseert TLN een training rondom de module Online Interactie waarbij de online module Online Interactie centraal staat. De training bestaat uit 2 bijeenkomsten. In bijeenkomst 1 maken we kennis met elkaar, het onderwerp, elkaars ervaringen (rondom online interactie) en het beschikbare materiaal (De Nieuwe Blend). Tussen bijeenkomst 1 en 2 ga je zelf aan de slag met het beschikbare materiaal in De Nieuwe Blend, reserveer hier zelf tijd voor om dit te doen. In bijeenkomst 2 gaan we in op de nieuw opgedane ervaringen, zoeken we de verdieping op en bespreken we hoe je in de toekomst door kan groeien op het gebied van online onderwijs.

De training wordt in Teams gegeven. Indien mogelijk en gewenst kan de sessie hybride opgezet worden. Hierover worden de deelnemers tijdig bericht.

Deelnemen aan de training

De training wordt in periode C en D gegeven. De data voor de trainingen zijn:

Datum sessie 1 Datum sessie 2 Trainer
Groep 1

(GESTART)

Di 26 jan 13.00-14.30 Ma 15 feb 13.00-14.30 Sjirk Zijlstra
Groep 2

(VOL)

Ma 1 maa 14.00-15.30 Ma 22 maa 14.00-15.30 Sjirk Zijlstra
Groep 3

(VOL)

Do 1 apr 10.30-12.00 Do 22 apr 10.30-12.00 Theo van den Bogaart

Je kan je tot een week voor de start opgeven voor de training door in dit formulier je gegevens achter te laten. Je ontvangt uiterlijk een week van te voren de uitnodiging.

Wat levert de training op

  • Kennismaking met de beschikbare online modules De Nieuwe Blend en de Skilltree Digitale Didactiek.
  • Als docent weet je
    • wat (online) interactie omvat.
    • welke tools je kan gebruiken om interactie te ondersteunen.
    • hoe je interactie kan faciliteren met digitale leermiddelen.
    • hoe je (online) interactie kan ondersteunen met digitale leermiddelen.
  • Uitwisselen van ervaringen uit de praktijk.

Doelgroep

De training is bedoeld voor hogeschooldocenten (maar ook andere professionals/managers zijn welkom) die zich verder willen professionaliseren op het gebied van interactie tijdens het online onderwijs. Voorkennis mag variëren van beginner tot expert.

Duur van de training

2 sessies van elk 1,5 uur + 4-8 uur zelfstandig werken aan materiaal.