Onderwijs geven kan op veel manieren: in een groep of individueel, fysiek of online, synchroon of asynchroon. Al die manieren vereisen een andere aanpak. Wanneer je ze op de juiste wijze weet te combineren, verrijk je de leerervaring van de student. Die combinatie heet blended learning. Activerende strategieën en het maximaliseren van interactie met behulp van ICT zijn daarbij essentieel. Maar wat is nu de beste blend en hoe ontwerp je die?

Aanbieder/Trainer 
Sjirk Zijlstra is naast docent Neurobiologie ook trainer en adviseur bij TLN (Teaching & Learning Network; tln.hu.nl) op het gebied van online onderwijs. Samen met een grote groep collega’s hebben TLN en DLO (Digitale Leeromgeving; digitale.hu.nl) gebouwd aan een programma om docenten te professionaliseren op meerdere gebieden van online onderwijs, waaronder online interactie, formatief evalueren, online ontwerpen en binnenkort leerteam en loopbaan begeleiding.

Programma op hoofdlijnen 
In de sessie maken we allereerst kennis met de verschillende definities, kaders en theorieën die een rol spelen in de onderwijspraktijk van Blended Learning (Blend 2026). Vervolgens bekijken we een aantal casussen uit de Hogeschool Utrecht die de verschillende combinaties verhelderen. Uiteindelijk gaan we ook aan de slag met de eigen onderwijscontext van de deelnemers. Het advies (maar niet verplicht) is dan ook om zelf na te denken over een cursus waar jij de nieuw geleerde context op wil toepassen. En wie weet loop je wel weg met een verbeterd ontwerp en succesvoller onderwijs. We maken in deze sessie gebruik van het recent ontwikkelde en bijzonder mooie Blended learning en onderwijsontwerp (van theorie naar praktijk) van Blended Learning experts Barend Last en Stefan Jongen. Vooraf aanschaffen is niet nodig.

Wat levert de training op 
Aan het einde van de training is de deelnemer in staat:

  • Gebruik te maken van definities, kaders en theorieën die een rol spelen in de onderwijspraktijk van Blended Learning (Blend 2026) in de onderwijscontext van de deelnemer.
  • De verschillende mogelijkheden van Blended Learning te herkennen.
  • Een weloverwogen keuze te maken in het combineren van onderwijsonderdelen in de onderwijscontext van de deelnemer (Blend 2026).

Doelgroep 
De training is bedoeld voor docenten in het hoger onderwijs die zich verder willen professionaliseren op het gebied van interactie tijdens het online onderwijs. Voorkennis mag variëren van beginner tot expert.

Duur van de training 
2,5 uur.

Goed om te weten

Wanneer
wo 10 nov 2021
Tijd
9:30 - 12:00