Docent professionalisering: Loes Vink over het integraal leertraject didactische bekwaamheid

Donderdag 17 juni vond de eerste uitreiking plaats van certificaten voor deelnemers aan een integraal leertraject voor didactische bekwaamheid. Docenten volgden doorgaans deeltrajecten, maar een gecombineerde aanpak biedt voordelen: ‘Met een integraal traject kunnen docenten in één jaar het volledige BDB-certificaat behalen.’ Een interview met didactisch expert Loes Vink.

Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid

Tot nog toe konden docenten alleen losse modules kiezen om hun didactische bekwaamheid mee te verdiepen. De modules onderwijs uitvoeren, onderwijs ontwerpen en onderwijs beoordelen vormen samen de Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB). ‘Dat is een landelijk erkende kwalificering,’ legt Loes uit. ‘Instellingen als Hogeschool Utrecht zijn zelf verantwoordelijk voor het opleiden van hun docenten. HU heeft ervoor gekozen om docenten deelcertificaten aan te bieden.’

Geïntegreerd leertraject

Wel was het mogelijk om in een keer een assessment af te leggen voor twee of drie modules. ‘Er was een geïntegreerd assessment, maar nog geen geïntegreerd leertraject,’ zegt Loes. Waarom eigenlijk niet? ‘Landelijk was er veel aandacht voor beoordelen via de basiskwalificatie examinering (BKE).’ Dat had alles te maken met de ophef over de kwaliteit van toetsing van enkele jaren geleden: ‘De BKE had prioriteit, waardoor andere onderdelen minder aandacht kregen.’

Creative Business

Bij haar opleiding Creative Business zag Loes mogelijkheden om daar verandering in aan te brengen. ‘Nieuwe docenten moesten alle modules halen. Dat zou ook in één keer kunnen via een geïntegreerd leertraject,’ licht Loes toe. In augustus 2020 startte ze daarom een traject met tien nieuwe docenten van de opleiding, die allemaal ongeveer een jaar in dienst waren. De opzet voor het intensieve traject van 10 leerdagen maakte ze samen met een collega in overleg met TLN. Voertaal: Engels.

Management erbij betrekken

Inmiddels zijn alle assessments voor het traject achter de rug. Wat zijn volgens Loes de voordelen van een geïntegreerd leertraject? ‘In de eerste plaats zijn de docenten heel intensief met elkaar bezig, over een langere periode. Ze leren echt van en met elkaar.’ Gezamenlijke afspraken zorgden ervoor dat deelname niet vrijblijvend was: ‘We hebben vanaf het begin gezegd dat alle deelnemers toewerken naar een assessment.’ Ook was het van groot belang dat het management nauw betrokken was bij het traject: ‘We investeren met zijn allen in de kwaliteit van het team.’

Intensief traject

Wat vonden docenten ervan? ‘Het was een intensief maar ook een heel waardevol traject,’ hoorde Loes. De meeste deelnemers gaven aan dat ze het geleerde meteen in de praktijk konden toepassen. Vanuit andere opleidingen bleek er ook vraag te zijn naar de opzet bij Creative Business. Vanuit TLN werd besloten om met een aantal docenten het geïntegreerde traject ook in het Nederlands aan te bieden. ‘In de nieuwe opzet is het traject nog iets integraler gemaakt’ legt Loes uit.

Breed didactisch repertoire

Docenten van de opleiding Journalistiek zijn de eersten die hiermee van start zijn gegaan. ‘En is er meer vraag naar,’ stelt Loes. ‘In de toekomst hebben we zeker meer trainers nodig.’ Voorlopig gaat het om maatwerk per opleiding: ‘We stemmen het traject af op de onderwijsvisie en de manier van toetsen van de opleiding.’ Na de zomer gaan drie trajecten van start en in januari 2022 beginnen er nog twee. De werkwijze wordt afgestemd op de praktijksituatie en de behoeften van docenten: ‘Het is een mix van online en offline onderwijs. De docent van de toekomst moet over een breed didactisch repertoire beschikken.’ De eerste groep deelnemers hebben de basis daarvoor gelegd.

Contact

Vanuit TLN zijn de volgende docenten betrokken bij het integraal leertraject BDB:
Theo van de Boogaart, Sjirk Zijlstra, Erik van Ree en Loes Vink.
Didactische ontwikkeling
loes.vink@hu.nl