Gezocht: docent/trainer/ontwikkelaar ‘Gevoelige kwesties bespreken in de klas’

HET TEACHING & LEARNING NETWORK (TLN) ZOEKT EEN TRAINER/DOCENT/ONTWERPER
‘GEVOELIGE KWESTIES BESPREKEN IN DE KLAS’

Het Teaching & Learning Network (TLN) is op zoek naar een bevlogen trainer/docent/ontwerper voor het project ‘Gevoelige kwesties bespreken in de klas’.

Binnen de HU-gemeenschap bestaat een grote diversiteit aan studenten met verschillende visies en overtuigingen. Omdat tegenstellingen in de samenleving steeds scherper lijken te worden, krijgen deze ook meer weerklank in onze klaslokalen. Meningen van studenten – hun blik op de wereld – worden gevoed vanuit culturele, politieke en religieuze overtuigingen, maar ook door informatie van het internet en social media. Wanneer het gaat om bespreken van gevoelige kwesties worden docenten in toenemende mate uitgedaagd een veilig klimaat in de klas te faciliteren en waarborgen.

Doel van het project is dat docenten en studenten concrete handvatten (kennis, vaardigheden, maar vooral houdingen) krijgen aangereikt waardoor ze beter in staat zijn het gesprek met elkaar te voeren. Ook wanneer hun blik op de wereld fundamenteel verschilt of wanneer overtuigingen botsen. Door gevoelige kwesties bespreekbaar te maken en ruimte te bieden aan verschillende meningen wordt een bijdrage geleverd aan een veilig klimaat in de klas. Een klimaat waarin iedere student zich thuis voelt, zich gekend en gezien weet. (HU-ambitie 2026)

‘Gevoelige kwesties bespreken in de klas’ kan heftige reacties opwekken, bij zowel studenten als docenten. Voorbeelden van dit soort kwesties zijn even divers als het scala aan overtuigingen. Voorbeelden variëren van de moord op Samuel Paty tot aan COVID en vaccineren, van het erkennen van de Armeense genocide tot aan abortus, van seksualiteit tot aan geloven in God. Tijdens de coronacrisis hebben we vaker gemerkt dat spanningen oplopen. Voor de HU-gemeenschap is het prioriteit dat docenten en studenten hiermee leren omgaan en deze op een vreedzame en professionele manier leren ventileren.

We zoeken een collega, die verbindt, inspireert, kritisch is en aantoonbare affiniteit en expertise heeft op het terrein van ‘gevoelige kwesties bespreken in de klas.’
TLN-teamleden hebben een thuisbasis bij een opleiding, lectoraat of ander onderdeel binnen de HU. De beoogde duur voor inzet de trainer/docent/ontwerper is vooralsnog tot en met 31 augustus 2022. De omvang van de inzet voor deze rol is 0,1 fte. Met het oog op de inzet bij het TLN-team wordt een keuzeproces gehanteerd. Een oriëntatiegesprek en een inzetgesprek maken deel uit van dit proces.

Voor inhoudelijke informatie over de rol van trainer/docent/ontwerper kun je contact opnemen met Nadezda Broshuis: nadezda.broshuis@hu.nl of Khalid Idmalek: khalid.idmalek@hu.nl. Voor algemene informatie over TLN en het keuzeproces kun je contact opnemen met Aart van Bruggen netwerkregisseur van TLN: aart.vanbruggen@hu.nl