Leernetwerk Wendbaar met het werkveld

wendbaar met het werkveld

Eind 2020 hebben we vanuit TLN een uitvraag gedaan bij collega’s die (interprofessioneel) samenwerken met de beroepspraktijk (aan missiegedreven opgaven) in het licht van een community cq. leernetwerk-in-oprichting (werktitel ‘Wendbaar met het werkveld’). Voor de invulling van dit leernetwerk wilden we graag een beeld krijgen van wat er leeft bij collega’s. We hebben ca. 137 collega’s bevraagd en zijn 37 reacties gekomen (response 27%) .

Het beoogde leernetwerk past bij de kerntaken van TLN (leren van elkaar, support en professionalisering) en de missie/visie van TLN (MJP TLN 2021-2025): ‘De missie van TLN is om een inspirerend platform, ontmoetings- en vindplaats te vormen waarin docenten(teams) en onderzoekers over de grenzen van opleidingen, instituten, kenniscentra, lectoraten, Centres of Expertise en de HU heen in een open, stimulerende en kwalitatief hoogwaardig lerende omgeving:

  • complexe onderwijsleervraagstukken samen verkennen en uitwerken
  • elkaar ondersteunen bij de ontwikkeling van hun onderwijs en onderzoek
  • elkaar ondersteunen in de ontwikkeling van de eigen professionalisering.

Het beeld dat naar voren komt vanuit onze collega’s:

  • Er wordt veel en heel verschillend samengewerkt met het werkveld: structureel, projectmatig, samen met/zonder onderzoek, monodisciplinair en interprofessioneel, in één domein of domeinoverstijgend, wel/geen samenwerking met Universiteit en MBO;
  • Er wordt in verschillende rollen gewerkt met het werkveld: als docent/student coach, als coach van docenten, als coördinator, , organisator werkveldbijeenkomsten, en een combinatie van die rollen;
  • Er is veel en uiteenlopende expertise bij collega’s die ze ook graag willen delen;
  • Er leven veel diverse vragen; onderwijskundig van aard, maar ook op vlak HU-kaders en –randvoorwaarden;
  • Over één thema lopen de beelden uiteen, nl. op welke manier er samen kan worden geleerd met professionals uit het werkveld waar in het onderwijs intensief mee wordt samengewerkt:
    • Wat is meerwaarde van samen leren voor werkveld?
    • Hoe kan uitwisseling van kennis en expertise met werkveld worden georganiseerd?
    • Hoe is verhouding tussen meer centrale vs. decentrale benadering van het werkveld?

De collega’s hebben ook  concrete tips voor het leernetwerk-in-oprichting, zoals:

  • Hou het behapbaar en werk met kleine verbanden die onderling kruis bestuiven;
  • Waak voor een overlegcultuur, ga snel dingen uitproberen en spreek dan vooral vanuit de ervaringen die worden opgedaan;
  • Wees selectief met wie je uitnodigt, heb niet de ambitie om de hele HU mee te nemen maar isoleer de juiste energie;
  • Organiseer een helder vraag- en aanbod platform voor collega’s en laat de contacten

bij de collega’s, maar deel wel expertise, voorbeelden, informatie, tips & trucs (dashboard/makelaars functie).

Op basis van deze uitvraag is het plan om in 2021 vanuit TLN 3 sessies te organiseren:

1.  Dinsdagmiddag 30 maart 14.00-16.30 uur

Uit de reacties van de collega’s komt een grote diversiteit naar voren. De eerste sessie is gericht op het scherper in beeld brengen van de verschillende onderwijspraktijken en daarover met elkaar in gesprek gaan.

In het project ‘Challenge Based Education’ is het ‘CBE-spinnenweb’ ontwikkeld waarmee een leeromgeving in beeld kan worden gebracht (zie bijlage). Tijdens deze meet-up kunnen collega’s met de CBE-spin hun eigen praktijk beschrijven. Vanuit TLN zullen er ‘spin-doctors’ tips & trucs inbrengen.

2.  Een tweede sessie met een open podium en een marktplaats voor vraag en aanbod. Datum volgt. Uit de reacties is naar voren gekomen dat er veel expertise is en dat collega’s deze graag willen delen en dat er ook veel vragen leven. Een bijeenkomst waarin uitwisseling wordt gefaciliteerd sluit hierbij aan.
3.  Na de zomer volgt een sessie waarin we verkennen hoe samen kan worden geleerd met professionals uit het werkveld waar intensief mee wordt samengewerkt. Welke gezamenlijke leervragen leven er bij het ontwerpen, begeleiden en toetsen van onderwijs?

Tot slot nog wat mooie reacties van collega’s ter illustratie van de leervragen die er leven:

‘We zijn nu aan het verkennen met het werkveld hoe de begeleiding er op de werkvloer eruit kan komen te zien. Hier zou ik zelf wel ondersteuning in kunnen gebruiken. Ik ben benieuwd naar hoe anderen dit hebben vormgegeven.’

‘Wat zijn belangrijke ontwerp-elementen van hybride leeromgevingen? Wat maakt een hybride hoe richt je een hybride leeromgeving in waarbinnen je aan specifieke competenties kunt werken, zoals omgaan met onzekerheid en andere VUCA elementen?’

‘Hoe maken we de HU ondernemender en verminderen we windowdressing? Hoe zorgen we ervoor dat de studenten intrinsiek meer gemotiveerd worden? Hoe zorgen we ervoor dat onderwijs niet een recht is maar ook tot studentverplichtingen leidt? Hoe zorgen we ervoor dat de beoordeling van studenten meer vorm gegeven wordt door de eisen van de omgeving? Hoe zorgen we ervoor dat de lectoraten toegepast onderzoek met de praktijk verbinden met onderwijs? Hoe zorgen we ervoor dat samenwerken met het werkveld ook onderwijs wordt en met studiepunten beloond wordt? etc. etc.’

‘Hoe kan de integratie van het werkveld binnen het onderwijs zo vloeiend mogelijk verlopen?’

‘Wat vraagt het van binnenschools curricula om studenten voor te bereiden op interprofessioneel leren; hoe stimuleer je het integreren van interprofessioneel leren en samenwerken door het type opdrachten; hoe kun je locaties in de samenleving stimuleren/ motiveren zichzelf leren zien als leeromgeving; aan welke ethische aspecten dien je als hogeschool aandacht te besteden en welke consequenties moet je doordenken met alle relevante stakeholders, m.n. ook de ontvanger (cliënt); welke competenties dienen docenten te ontwikkelen om interprofessioneel onderwijs te kunnen geven en IP leren te stimuleren?’