Leertrajecten en assessments gaan online door

Leertrajecten en assessments gaan online door

De professionaliseringsactiviteiten voor HU-docenten zullen de komende tijd zoveel mogelijk online worden uitgevoerd. Daartoe zijn de volgende maatregelen getroffen:

– Aan de deelnemers aan de professionaliseringstrajecten Basiskwalificaties Didactische Bekwaamheid (BDB) en de Seniorkwalificatie Didactische Bekwaamheid (SDB) worden vormen van afstandsonderwijs aangeboden. Welke vormen worden toegepast is afhankelijk van de wensen en mogelijkheden van de deelnemers, de grootte van de groep en de digitale mogelijkheden.
– De kwaliteit en capaciteit van de digitale mogelijkheden kan er bijvoorbeeld toe leiden dat begeleiding in kleinere groepen of individueel plaatsvindt. De deelnemers ontvangen hierover rechtstreeks bericht van de docent-opleiders.
– Geplande assessments voor de Basiskwalificaties Didactische Bekwaamheid (BDB) en de Seniorkwalificatie Didactische Bekwaamheid (SDB) worden uitgevoerd onder de volgende voorwaarden.

• Het assessment vindt (bij voorkeur via MS – teams) online plaats. In overleg kunnen ook Skype of Canvas hiervoor worden gebruikt.
• Degene, die zich heeft aangemeld voor het assessment dient in te stemmen met het online afnemen van een assessment. Het TLN-teamlid dat eerste assessor is neemt contact op met de kandidaat over diens voorkeur en om af te stemmen over de wijze van afnemen (digitale kanaal, afspraak via MS – teams etc.).
• De assesment-kandidaat aan wie voor een live-assessment zou worden gevraagd een video en/of powerpointpresentatie te vertonen stuurt deze video en/of presentatie – liefst enkele dagen – voorafgaande aan het online assessment toe. De vertoning kan online plaatsvinden, bijvoorbeeld via ‘scherm delen’. De afspraken met betrekking tot het inleveren van een (eventueel) schriftelijk portfolio blijven hetzelfde als bij een live-assessment.
• Wordt door een peerassessor deelgenomen aan het assessment dan wordt deze over de wijze van afname door de kandidaat hierover geïnformeerd. De kandidaat koppelt terug aan de assessor over eventueel deelname van de peerassessor, waarna de assessor deze uitnodigt om online deel te nemen.
• Als een kandidaat de voorkeur geeft aan een assessment in een setting waarbij zij/hij en de assessoren fysiek aanwezig zijn kan zij/hij zich uitschrijven en op de inschrijflijst een nieuw moment kiezen, verderop in het jaar.
• Privéomstandigheden (ziekte en zorg voor jezelf of anderen) of werkomstandigheden (continuïteit van het eigen onderwijs) kunnen voor de kandidaat aanleiding zijn om het assessment te cancelen. Vriendelijk verzoek om de verhindering tijdig door te geven.
• Als het assessment-op-afstand om wat voor reden ook niet goed verlopen of tot een ‘niet voldaan’ leiden, dan krijgt de kandidaat twee nieuwe live-kansen.

Mochten er naar aanleiding van dit bericht vragen zijn, neem dan – indien deze bekend is – contact op met de begeleider of assessor van TLN van het leertraject of het assessment. Ook kun je met vragen terecht bij edh@hu.nl. We wensen iedereen veel sterkte en gezondheid in deze uitzonderlijke omstandigheden.

Met vriendelijke groet,
Het TLN-team