‘Mijn uitgangspunt is gelijkwaardigheid’: interview met Ineke Edes

De nieuwe expertiseleider onderwijs uitvoeren heeft een uitgesproken visie op onderwijs. Ineke Edes vindt dat alle betrokkenen op voet van gelijkwaardigheid met elkaar moeten omgaan. Dat betekent ook: studenten actief betrekken bij de ontwikkeling van het Teaching & Learning Network (TLN). ‘Studenten zijn experts in het ontvangen van onderwijs.’

Andere rol

Binnen TLN zijn vijf expertiseleiders actief voor de volgende onderdelen: onderwijs uitvoeren, onderwijs ontwerpen, toetsing, onderzoek en onderwijskundig leiderschap. Ineke Edes is een week geleden met haar nieuwe taak begonnen en haar mailbox stroomt meteen vol. ‘Mijn cirkel van invloed is nu al vergroot.’ Maar ze wil haar nieuwe status niet te groot te maken. ‘Wat mij betreft is het geen promotie maar gewoon een andere rol.’

Samenhang

Ineke is vanaf 2004 als docent werkzaam bij Hogeschool Utrecht. Vanaf 2007 bij het Instituut voor Ecologische Pedagogiek. Ze werd er een van de grondleggers van de deeltijd bachelor. Wat houdt ecologische pedagogiek in? ‘Het is een stroming binnen de pedagogiek die de nadruk legt op de samenhang der dingen,’ legt Ineke uit. Vanaf 2015 was ze actief binnen het programma onderwijsinnovatie, met als expertise leerteams. Dat programma ging vorig jaar op in TLN.

Netwerkgedachte

‘Mijn onderwijsvisie ligt dicht tegen de visie van de hogeschool aan,’ zegt Ineke. In haar nieuwe rol kan ze haar leiderschapskwaliteiten kwijt. ‘Ik werk vanuit de netwerkgedachte en op basis van het principe van gelijkwaardigheid.’ Zelf heeft ze het als expertiseleider liever over een faciliterende rol.
‘Professionals moeten gehoord en gezien worden en daar moet je op aansluiten.’ Van de taken van een docent heeft vooral het onderdeel pedagogiek aandacht nodig. ‘De relatie aangaan met een student, op een gelijkwaardige basis.’

Studenten betrekken

Als het aan haar ligt gaan studenten deel uitmaken van het netwerk van TLN. ‘Als we het over de experts hebben op het gebied van onderwijs, zijn dat niet alleen de docenten maar ook de ontvangers: de studenten.’ Maar hoe kan je studenten betrekken bij het netwerk? Binnen de opleidingen functioneren studenten in de opleidingscommissies. Het valt al niet mee om studenten daarvoor te krijgen. Extra faciliteiten kunnen ze over de streep trekken: ‘Bijvoorbeeld door ze studiepunten te laten behalen als ze participeren in het netwerk.’

Proactief zijn

Het team onderwijs uitvoeren is wat Ineke betreft een zelfsturend team. ‘Wat goed werkt gaan we niet wijzigen.’ Wel gaat ze graag met de collega’s in gesprek om te horen welke taken ze uitvoeren en wat ze nodig hebben. Wat haar opvalt is dat ze druk zijn met het afhandelen van vragen die binnenkomen. ‘Er is weinig tijd om proactief te zijn.’ Dat is volgens haar wel een belangrijke opgave: ‘Neem de tijd om een leerteam te observeren en om met docenten in gesprek te gaan.’

Nieuwkomers

Ook de begeleiding van nieuwe docenten heeft volgens haar aandacht nodig. Docenten die de introductie docent hbo gevolgd hebben, krijgen wel een perspectief op verdere didactische ontwikkeling aangeboden maar moeten er ook meteen staan. ‘We zouden eens in kaart kunnen brengen hoe nieuwkomers ontvangen worden bij de opleidingen.’ Om vervolgens gericht het gesprek aan te gaan over didactiek en pedagogiek. Net als met de docenten die al langer bezig zijn. ‘Professionalisering in de vorm van intervisie: praten over het vak.’ Op voet van gelijkwaardigheid uiteraard.

Contact

Ineke Edes – expertiseleider onderwijs uitvoeren ineke.edes@hu.nl
Wendy Peeters – expertiseleider toetsing wendy.peeters@hu.nl
Corleen Knieriem – expertiseleider onderwijs ontwerpen corleen.knieriem@hu.nl
Annoesjka Boersma – expertiseleider onderzoek annoesjka.boersma@hu.nl
Frédérique de Jong – expertiseleider onderwijskundig leiderschap frederique.dejong@hu.nl