Waar gaat het onderzoek VerstaaNT2 over?
Mensen die het Nederlands als tweede taal leren (NT2-leerders) geven aan dat de uitspraak van het Nederlands, en hun (on)verstaanbaarheid, een groot struikelblok is in het dagelijks leven. Het belemmert hen in participatie in de Nederlandse maatschappij. Er is nauwelijks aandacht voor uitspraak in bestaande taallessen. Aanbod van alleen woorden en grammatica is echter ontoereikend.
NT2-docenten herkennen dit knelpunt: zij zien het belang van uitspraak en verstaanbaarheid, maar geven aan kennis en vaardigheden te missen om dit te kunnen onderwijzen. Hetzelfde geldt voor taalvrijwilligers, die laagdrempelig NT2-leerders ondersteunen. Logopedisten daarentegen hebben kennis over uitspraak, maar zijn relatief onbekend met de wereld van volwassen NT2-educatie en worstelen met de manier waarop ze kunnen bijdragen.
Doel van het onderzoek
Met het onderzoek VerstaaNT2 willen we in samenwerking met deze betrokkenen tools ontwikkelen, die gericht zijn op de verbetering van de verstaanbaarheid van de NT2-leerder. Ook willen we de kennis en kunde die er rondom dit onderwerp is bundelen en zorgen voor een betere samenwerking tussen alle betrokkenen.
Onderzoeksvraag
Hoe kunnen we de kennis en expertise bundelen en toegankelijk maken voor alle betrokkenen om zo de uitspraak en verstaanbaarheid en de positie van de NT2-leerder in de maatschappij te verbeteren?
Methode
We maken gebruik van gebruikers- en ontwerpgericht onderzoek. Dit soort onderzoek is er op gericht om de wensen en behoeftes van alle betrokkenen te begrijpen en te verbinden met de kennis uit de literatuur en die van experts. Het onderzoek is verdeeld in vier fases: de Werkpakketten. In elk werkpakket organiseren we bijeenkomsten waarvoor we NT2-docenten, NT2-leerders, taalvrijwilligers en logopedisten uitnodigen.
Lees hieronder meer over de inhoud van de Werkpakketten.
Financiering
VerstaaNT2 wordt gefinancierd via SIA RAAK-publiek.