Samenwerking mag geen grenzen kennen

De Zwitserse instellingen voor hoger onderwijs hebben zich verenigd in Swissuniversities, een branchevereniging die de samenwerking tussen de verschillende onderwijsinstituten wil versterken. Onderdeel van Swissuniversities is de Kammer Fachhochschulen. Deze richt zich op samenwerking en kwaliteitsbevordering binnen het Zwitserse hoger beroepsonderwijs. Waarom ik dit allemaal vertel? Omdat een delegatie van deze Kammer Fachhochschulen op 28 oktober de HU bezocht, als onderdeel van een studiereis die ook langs onder andere de Haagse Hogeschool en onderwijsinstellingen in België leidde.

bezoek-branchevereniging-van-het-zwitsers-hoger-onderwijs-aan-de-huIk mocht de Zwitserse delegatie namens de HU verwelkomen en rondleiden over het Utrecht Science Park. Maaike de Boois vertelde hen vervolgens over ons inhoudelijk profiel terwijl Anita Cremers ons praktijkgericht onderzoek illustreerde met een verhaal over multidisciplinaire samenwerking en de betrokkenheid van studenten bij onderzoek. Inge Blauw liet zien hoe wij werken aan innovatie van ons onderwijs terwijl Ouke Pijl de delegatie vertelde hoe wij de kwaliteit van ons onderwijs en onderzoek waarborgen.

Ik zie het als een compliment aan onze hogeschool dat zo’n delegatie met ons kennis en inzichten wil uitwisselen. Maar waarom doen we dit eigenlijk? Wat hebben wij, als opleider voor en partner van de regionale beroepspraktijk, aan hoog bezoek uit Zwitserland?

Veel. Niet voor niets zijn wij medeoprichter van het consortium CARPE, waarin we met Universities of Applied Sciences uit diverse Europese landen samenwerken aan onderwijsinnovatie en praktijkgericht onderzoek. Niet voor niets maken wij deel uit van UAS10, een samenwerkingsverband van hogescholen dat ons een duidelijker stemgeluid geeft in Brussel. En niet voor niets zijn we via de Vereniging Hogescholen aangehaakt bij de activiteiten van het netwerk UAS4EUROPE, waar de Zwitserse delegatie deel van uitmaakt. Dit nieuwe samenwerkingsverband wil via de Europese Commissie de rol van het Europese hoger onderwijs vergroten, als aanjager van praktijkgericht onderzoek en ondernemerschap.

Tot nu toe is de term ‘samenwerking’ in dit blog al zes keer gevallen. Dat is geen toeval; dat is de kern van onze Europese ambities. Met strategische samenwerking – regionaal, nationaal en internationaal – vergroten we de impact van onze expertise en knowhow. Samenwerking kan leiden tot uitwisseling van studenten en tot letterlijk en figuurlijk grensoverschrijdend onderzoek binnen EU-programma’s. Zo vergroten we ook de wereld van de mensen die we opleiden en daarmee onze impact op de arbeidsmarkt. Ja, we richten ons primair op onze eigen stedelijke regio maar waarom zouden de inzichten die we daarbij opdoen niet toepasbaar zijn in andere landen? En waarom zouden wij niet kunnen profiteren van inzichten uit het buitenland? Bovendien wordt je aan de vergadertafels van overheden en andere potentiële partners beter gehoord als je samen spreekt, met één stem. Eentje die klinkt als een (Zwitserse) klok.

Anton Franken

Leave a Reply