De ontwikkeling van het BEP-perspectief staat niet op zich: het is een product dat ontwikkeld is op basis van inzichten vanaf 2015. De BEP is in rudimentaire vorm gebruikt als training voor partners die toen (al) waren aangesloten bij onderzoeksprojecten. In co-design met partners hebben we deze BEP ontwikkeld.
In deze onderzoeksprojecten staat de volgende vraag centraal:
Hoe kunnen communicatieprofessionals in publieke organisaties beter omgaan met de huidige publicitaire golfbeweging van voortdurend debat, regelmatige issues en incidentele crises? Het doel van dit project is het vinden van een breed toepasbare en structurele aanpak om de communicatieprofessionals gereedschap te geven dat helpt bij issuemanagement. Communicatieprofessionals kunnen we voor deze problemen helpen door hen inzicht te bieden in effecten van taalgebruik in online discussies met het risico op issuevorming.
In een volgend onderzoeksproject, 360 graden Newsroom, hebben we voortgebouwd op de huidige BEP, door (1) meer casussen op te halen en te analyseren en (2) verkennen met welk algoritme we patronen in geruchtvorming en mobilisatie kunnen opsporen en bovendien de interactie tussen newsroom-analisten en de output van een monitoring tool het beste kunnen vormgeven. De opgedane expertise gaan we in een tweede vervolgproject (BEP27) doorontwikkelen naar een leeromgeving waarin communicatieprofessionals zich oefenen in het opmerken van onderstromen op, met name, sociale media. Daarbij doet zich de cruciale vraag voor hoe we de leeromgeving zo kunnen opzetten dat deze zich doorontwikkelt. Daarbij kijken we ook naar de mogelijkheden van discoursanalyse; van smart education, van AI technieken (i.h.b. algoritmes) en van ethiek.