Empowerment van ouders: wat houdt dat in?

Melanie Merks, logopedist en masterstudent Klinische Gezondheidswetenschappen voor Zorgprofessionals, Universiteit Utrecht

Ik ben Melanie Merks, logopedist en masterstudent. Voor mijn Master Gezondheidswetenschappen voor Zorgprofessionals aan de Universiteit Utrecht doe ik onderzoek naar de betekenis van ‘empowerment’ voor ouders in hun samenwerking met de logopedist. Ik wil weten welke kennis, motivatie en kansen ouders nodig hebben om gelijkwaardig samen te kunnen werken met de logopedist. Dit onderzoek is een vervolg op het project COMPLETE.

Ik heb inmiddels gesprekken gevoerd met 9 ouders van kinderen tussen de 3 en 6 jaar oud met een (vermoeden van) taalontwikkelingsstoornis (TOS), die logopedie krijgen in de eerstelijnspraktijk, vroegbehandeling of speciaal onderwijs. Deze gesprekken hebben waardevolle informatie opgeleverd over hoe logopedisten nog beter kunnen samenwerken met ouders. Persoonlijk ben ik door deze gesprekken anders gaan kijken naar mijn eigen werk als logopedist en probeer ik lessen uit de interviews met ouders toe te passen in mijn praktijk. De komende tijd zullen er nog meer interviews met ouders plaatsvinden om een breed scala aan meningen te verzamelen.

Ik kijk erg uit naar de waardevolle resultaten die dit afstudeeronderzoek zal opleveren voor zowel het werkveld als voor ouders van kinderen met TOS!