Afstudeeronderzoek van Julia Sijbrandi
8 mei 2024
Ik loop momenteel stage bij een logopediepraktijk voor mijn eindstage. Als onderdeel van mijn afstuderen voer ik een onderzoek uit naar het gebruik van de COMPLETE toolbox en hoe deze voldoet aan de verwachtingen van logopedisten met betrekking tot de samenwerking met ouders, vooral bij kinderen met een vertraagde taal- of spraakontwikkeling. Ik ben vooral geïnteresseerd in dit onderwerp vanwege de nieuwheid van de toolbox en het specifieke doel ervan, dat gericht is op de samenwerking met ouders. De toolbox is ontwikkeld door Inge Klatte en anderen.
Tijdens mijn onderzoek heeft Inge Klatte de toolbox gepresenteerd aan de logopedisten, waar ik zelf ook bij was. Het was een interessante avond waarin we uitgebreid hebben gesproken over de samenwerking met ouders. Het was waardevol om verschillende perspectieven en ervaringen van logopedisten te horen over succesvolle en uitdagende momenten in de samenwerking met ouders.
De toolbox is ontworpen om logopedisten te ondersteunen bij het verbeteren van hun samenwerking met ouders. Een aspect dat ik erg waardevol vind, is dat de toolbox de mogelijkheid biedt om samen met collega’s een specifieke casus te analyseren en gezamenlijk advies te formuleren. Een van de logopedisten had een complexe casus waar ze mee worstelde. Ze gaf aan dat het erg waardevol was om hierover met collega’s in gesprek te gaan en dat ze nu beter in staat is om deze casus aan te pakken. De toolbox biedt concrete tools om de samenwerking met ouders te verbeteren, die de logopedisten zullen gaan inzetten in de praktijk/behandelingen.
De logopedisten waren erg positief over deze avond. Ze vonden het zowel leuk als informatief en gaven aan dat ze nu een andere kijk hebben op het samenwerken met ouders. Het was waardevol om met elkaar in gesprek te gaan over waar ze staan in hun samenwerking met ouders en waar ze naartoe willen. Ik heb de avond als zeer leerzaam ervaren en het heeft mijn perspectief op de samenwerking met ouders veranderd. Ik besef nu hoe cruciaal deze samenwerking eigenlijk is.
Julia Sijbrandi, vierjaarstudent Logopedie Hogeschool Utrecht