Jaar 1: 1 juli 2018 t/m 30 juni 2019
Het tweede halfjaar hebben we al gewerkt aan een drietal oplossingsrichtingen, die we hebben genoemd:
- Gewoon je werk kunnen doen: ondersteunen van het dagelijks werk van de verpleegkundige. We hebben ons hier vooral gericht op de mobiele verpleegkundige, regie bij de patiënt en het medicatieproces.
- Leren innoveren in de zorg: hoe kun je verpleegkundigen actief laten bijdragen aan verbeteringen?
- De kliniek van de toekomst vandaag: de rol van verpleegkundigen in het ziekenhuis van de toekomst.
Uitkomsten waren bijvoorbeeld een concept van een app voor de patiënt om zelf medicatie bij te kunnen houden en een kaartspel wat verpleegkundigen bewustzijn bijbrengt over knelpunten in het medicatieproces en wat je daaraan kunt doen. Ook hebben we een beeld gekregen wat er gebeurt met verbeterideeën die verpleegkundigen inbrengen en hoe dit proces verbeterd zou kunnen worden. We hebben ook al enkele belangrijke ontwikkelingen in kaart gebracht, zoals extramuralisering, regie bij de patiënt en gebruikmaken van allerlei data.
Onderzoeksactiviteiten fase 2:
- Expertsessie op een afdeling in het UMC Utrecht op 19 maart 2019
- Pitch & Drinks met studenten op 2 april 2019
- Gigamapping met het kernteam van COUNT (alle resultaten samenbrengen)
- Pitch & Drinks met studenten op 4 juni 2019
- Synthesesessie met projectpartners op 14 juni 2019
Studentenprojecten fase 2:
- Wat zijn de vereisten voor ziekenhuisverpleegkundigen om actief deel te nemen aan het ontwerpproces van gezondheidszorgtechnologieën? (Student Master Verplegingswetenschappen, UU)
- Hoe kan technologie het werkproces van verpleegkundigen ondersteunen, zodat ze hun werk kunnen doen, ongeacht waar zij zich bevinden in het ziekenhuis? (Twee studenten, individueel, Verpleegkunde, HU)
- Wat gebeurt er met de verbeterideeën van verpleegkundigen in het ziekenhuis? (Twee studenten, individueel, Bedrijfskunde, HU)
- Hoe kunnen verpleegkundigen actief participeren bij het ontwikkelen en implementeren van nieuwe gezondheidszorgtechnologieën? (Twee studenten, individueel, Verpleegkunde, HU)
- Hoe ziet een optimaal medicatieproces eruit? (Quest, vier studenten, Werktuigbouwkunde, Technische Bedrijfskunde, HU)
- Hoe kunnen gemeten waarden direct doorgestuurd naar het juiste veld in het EPD? (Vier studenten, groep, ICT, HU)
- Kan een patiënt registraties van een verpleegkundige overnemen? (Student Communication & Multimedia Design, HU)
- Wat kan de patiënt zelf doen met behulp van technologie om de werkdruk van
verpleegkundigen te verminderen? (Drie studenten, individeel, Verpleegkunde, HU)