Programma

10.30 uur Ontvangst met koffie en thee op het Duurzaamheidsplein [Padualaan 101, PL101]

Plenair programma [PL101-2.404]

11.00 uur Start programma in 2.404

  • Opening Dag van de Duurzaamheid door Tineke Zweed + Giuseppe van der Helm (dagvoorzitter). 
  • Een keynote van lector Reint Jan Renes over de psychologie van gedragsverandering in een duurzaamheidstransitie. 

12.10-12.20 uur Pauze

  • Een duo keynote van dr. Cyrille Krul (HU) en professor Karin Rebel (UU) over hoe de hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht werken aan hun duurzame ambities. 
  • Tafelgesprek met gasten: Reint Jan Renes,  Cyrille Krul, Karin Rebel en studenten. Welke volgende stappen kunnen we zetten voor duurzaam onderwijs en onderzoek? En hoe willen studenten dat duurzaam onderwijs en onderzoek vormgegeven wordt?  
  • Muzikale entre-acts van Geertjan Aleven 

13.30 uur Einde plenair programma

13.30-14.00 uur Pauze    

14.00-15.30 uur  Volg een inspirerende workshop naar keuze over o.a. SDGs in het onderwijs, het verduurzamen van events, Greenlabs of Sprong Sure onderzoek.  Bekijk bij de betreffende workshop hieronder in welke ruimte deze plaats vindt. 

15.30 – 17.00 uur Feestelijke afsluiting op het Duurzaamheidsplein met Tineke Zweed, Giuseppe van der Helm en muzikale afsluiting van Geertjan Aleven. Bezoek de Green Market en praat onder het genot van een borrel nog even na met elkaar. 

De gehele dag door (van 10.00-17.00 uur) kun je de Green Market bezoeken op het Duurzaamheidsplein op PL101, met activiteiten en informatie van o.a. Green Office, Gender and Sexuality Alliance, HU Home en Netwerk Diversiteit en Inclusie.

Workshops

Workshop 1: Vormgeven van onderwijs voor duurzame ontwikkeling [PL101-0.210]

  • Peter Duifhuis

Activist, struisvogel of journalist? Wat wil ik zelf in mijn onderwijs met duurzaamheid? Onderzoeker en docent Peter Duifhuis presenteert opbrengsten uit zijn onderzoek bij de lerarenopleiding: hoe denken studenten over de spannende aspecten van leren voor duurzame ontwikkeling? Vervolgens gaan ja aan de slag met werkvormen die Peter heeft toegepast in zijn eigen onderwijs: actief denken, doen en praten over je eigen standpunten. Je weet na afloop meer over wat je zelf wil, hoe anderen denken en wat je met studenten kan doen om hen te laten nadenken over een toekomst waarin ze zelf zouden willen leven – en hoe ze daaraan willen bijdragen. 

Workshop 2: SDG's in het onderwijs [PL101-0.206]

  • Lenny van Onselen, Hetty Verboom, Marieke de Roos & Saskia Hanssen

Hoe ga jij de SDGs integreren in het curriculum van jouw opleiding? De HU wil in de nabije toekomst al haar studenten opleiden tot change agents die duurzame ontwikkeling bevorderen. Zo zullen zij als professional bijdragen aan de Sustainable Development Goals (SDGs).
In deze workshop gaan we praktisch aan het werk met het SDG-Huis, een denkkader voor duurzaam onderwijs in de HU. Na afloop van de workshop heb je concrete handvatten om in je opleiding aan de slag te gaan.

Workshop 3: Climate Fresk introductie [PL101-0.207]

  • Felix van Vugt

Ontdek de fascinerende wereld van klimaatverandering op een boeiende en interactieve manier met Climate Fresk! In plaats van je te verdiepen in zware rapporten zoals het IPCC-rapport, biedt dit klimaatspel een plezierige en snelle manier om inzicht te krijgen in de oorzaken, gevolgen en oplossingen van het klimaatprobleem. Samen met medespelers duik je in het klimaatvraagstuk en verken je manieren om de koers van de planeet te veranderen. Doe mee en maak een positief verschil voor de toekomst: https://climatefresk.org/

Workshop 4: Communityvorming Samen Duurzaam - Waarom & Hoe [PL101-0.208]

  • Philippine Waisvisz en Lucian Stan

Interactieve sessie waarin we aan de slag gaan met storytelling om de wensen, eisen en verwachtingen rondom duurzaamheid in kaart brengen. De workshop levert input op voor de lopende en nieuwe initiatieven die we bij de HU hebben rondom dit thema.

Workshop 5: Greenlabs [PL101-0.209]

  • Jeroen Middelbeek

Onze bijdragen aan het oplossen van duurzaamheidsvraagstukken in het natuurwetenschappelijk en technisch domein vraagt vanzelfsprekend ook om duurzame onderwijs en onderzoeksfaciliteiten. De HU werkt samen met partners op het USP om onze laboratoria te verduurzamen. In deze workshop neem ik jullie mee in het ‘Greenlabs-NL’ initiatief en brengen we in kaart wat er nodig is om de footprint van de HU verder de verkleinen.

Workshop 6: de biovergister op HL7 [PL101-0.204]

  • Arjan Brenkman & Hermen Bollemaat.

Met de plaatsing van de biovergister op HL7 dragen ILC en HU diensten in een unieke samenwerking eraan bij dat de HU van het aardgas kan worden afgekoppeld, maar tegelijkertijd ook haar afvalstromen van onder andere de foodcourt en groenafvalbakken kan benutten als grondstof. Zie ook de voorbereidende studie in deze HU story.

Workshop 7: VVE Tool en ge-automatiseerd renovatie advies [PL101-0.211]

  • Wilko Planje, Maarten Meijer & Emma Koster (Lectoraat Nieuwe Energie in de Stad)

Participatie van een bewoner in de renovatie naar een duurzame woning vraagt allereerst om inzicht in wat er allemaal mogelijk is. Vanuit het lectoraat Nieuwe Energie in de Stad is er gewerkt aan een toegankelijke tool voor VvEs om duidelijk te krijgen welke energiebesparende maatregelen er genomen kunnen worden met de bouwschil en de installaties. En wat dat moet kosten. Recent is er ook onderzoek gedaan naar innovatieve data-analyse technieken waarmee met openbare data-bases van gebouwen en stedelijk gebied verbetermogelijkheden aan het licht worden gebracht.  In deze workshop willen we graag aan de hand van deze voorbeelden en een reeks aan stellingen met elkaar in gesprek gaan. Hoe vergaat het jou met de informatievoorziening en de verduurzaming van jouw woning? 

Workshop 8: hoe verduurzaam je evenementen? [PL101-2.207]

  • Lou Hornman, UU Centre for Entrepreneurship

Hoe zorg je bij het organiseren van (grote) evenementen en festivals ervoor dat dit op een duurzame wijze gebeurt. En wat is de impact hiervan?

Workshop 9: Buiten gebeurt het [verzamelen bij ingang PL101]

  • Nanda Vrielink

‘Human nature connectedness’ – oftewel onze verbinding met de natuur – blijkt een belangrijke bepaler van duurzame waarden én gedrag. In deze workshop leer je waarom dat zo is én ga je dit zelf ervaren. We nemen je mee naar buiten en onderzoeken samen hoe je al jouw zintuigen kunt aanspreken om in de natuur te zijn en je hier onderdeel van te voelen. Wat betekent dit voor jouw inzet voor het behoud van onze planeet?

Workshop 10: Validatielab Utrecht - Validatie van duurzame oplossingen uit HU onderwijs en onderzoek [PL101-2.319]

  • Elisha Weeber (Innofest) en Erik Mooij (HU)

In het Validatielab Utrecht testen en valideren ondernemers hun duurzame of sociale innovaties ontwikkelen die bijdragen aan gezonde mensen, een toekomstgerichte leefomgeving en waardevolle digitalisering. HU is vanaf dit jaar, samen met o.a. Gemeente, Provincie en ROM Utrecht, ook partner in het Validatielab, waarmee we ook innovaties van studenten en vanuit lectoraten gaan valideren.

Tijdens deze workshop krijg je meer informatie over proces en de festivals en living labs waar dit plaatsvindt. Ook krijg je concrete voorbeelden van ondernemers en HU onderzoekers die hun oplossingen gaan valideren. Wil jij weten wat dit validatielab precies inhoudt, of zijn er innovaties van jouw lectoraat of van jouw studenten die hier wellicht goed bij passen? Kom dan zeker naar deze workshop!