Nieuwe systemen: de een ziet vooral kansen, de ander denkt “daar gaan we weer”. Voor beiden zijn er de proeflokalen. Zelf aan de slag om Canvas, TestVision of GradeWork te verkennen, op je eigen tempo, op je eigen manier en op je eigen plek, of tijdens bijeenkomsten met collega’s en een trainer. Je kunt er volop de diepte in en de randen van de mogelijkheden opzoeken, of bedreven raken in het dagelijks gebruik. Het proeflokaal biedt een veilige oefen- en experimenteeromgeving – niets kan fout gaan. En dat is nu juist zijn succes. Er ontstaan co-creatiesessies, onderling worden voorbeelden uitgewisseld en er groeien nieuwe ideeën. We leren dat ook zonder formele training een flink aantal docenten wegwijs wordt in Canvas en mooie cursuspagina’s ontwikkelt. Docenten komen in een proeflokaal onderzoeken welke mogelijkheden en functionaliteiten worden geboden om deze weer mee te nemen in hun herontwerp. Andersom zijn deze bijeenkomsten een rijke bron voor de ontwikkelteams om de behoefte op te halen bij het onderwijs. In het GradeWork-proeflokaal verschijnen er blije gezichten als wordt ontdekt dat het geen ingewikkeld systeem is. Het blijkt uit te nodigen om goede rubrics te maken en zo gaat het dan weer echt over onderwijs.