Digitale Leeromgeving (DLO)

Wooclap

Wooclap is een votingtool waarmee je eenvoudig interactie met studenten kunt stimuleren. Met Wooclap kun je je studenten veel verschillende vragen stellen die zij via hun mobiel of laptop invullen. Denk bijvoorbeeld aan open-, meerkeuze- of poll-vragen.

Ook kan Wooclap gebruikt worden voor het uitvragen van de mening van studenten over verschillende stellingen, het matchen van informatie of het maken van een woordenwolk. De resultaten kunnen direct getoond worden, zodat je hier verder op in kan gaan tijdens het college.

wooclap 2

Heb je interesse in het gebruik van deze tool? We hebben allerlei informatie voor je op een rij gezet in deze FAQ, ook te benaderen via het vraagteken in Canvas en de HU-community Online Onderwijs & Onderzoek in MS Teams).

Wil je gewoon snel aan de slag? Volg dan dit kleine stappenplannetje:

2 enthousiaste gebruikers vertellen hun ervaringen

Anke Tollenaar

Van de hoeveelheid verschillende soorten vragen word ik enthousiast. Vooral wat je met plaatjes kan doen. En de brainstormfunctie (lijkt op post-its) was een uitkomst in het online-lesgeef tijdperk. En er komen steeds nieuwe vraagvormen bij. Bij deze mogelijkheden steken de andere gratis vormen mager af.

Het aanmaken van een nieuw evenement (=quiz) is duidelijk, volg de blauwe plusjes en de potloodjes en je hebt een quiz.

De ins en outs leren kennen

In eerste instantie miste ik de mogelijkheid om te zien welke studenten deelnamen. Wooclap telt de hoeveelheid antwoorden en niet de hoeveelheid studenten die meedoen. Maar daar heeft Renee van de Berg een leuke workaround voor gevonden. In een extra tabblad kan je het rooster weergeven en dan kan je vanuit huis meekijken wie welke vragen heeft ingevuld.

Namen kan je ook laten opgeven. Dan kan je de competitiebeker gebruiken, na één vraag of na meerdere vragen kan je showen wie de meeste vragen goed heeft. Het heeft geen indringend muziekje á la Kahoot. Over dat muziekje zijn de meningen toch al verdeeld.

Gebruikersvriendelijk

Je merkt dat het een tool is dat in eerste instantie is ontworpen om af en toe een vraag aan een groot publiek te stellen. Het duurde even voordat ik technisch door had hoe je een reeks vragen door een student in eigen tempo en tijdstip kan laten invullen. Het kan wel (deelnemerstempo) en dat werkt lekker. Met ‘de berichtenmuur’ heb ik niet veel geëxperimenteerd.

Het delen van een gemaakte quiz met collega’s gaat gemakkelijk. Het behelst niet meer dat een code doorgeven, een instelling aanvinken en importeren maar. Voordat je een quiz start met een nieuwe groep, eerst even resetten.

En niet onbelangrijk, de integratie met PowerPoint werkt goed. In één dia kan je een vooraf gemaakte vraag uploaden. Dat scheelt weer klikwerk. Het kan ook andersom, dat je de PowerPoint in de Wooclap omgeving hangt.

Vanuit het AVG-oogpunt geldt het als veilig, wel zo’n lekker gevoel.

Rolinka Wachtmeester-Schippers

Brainstormen

De brainstormfunctie is vergelijkbaar met een opdracht waarbij je de antwoorden van de klas op een bord of flipover verzamelt en organiseert. Je kunt als docent vooraf één of meerdere categorieën aanmakenDe studenten zien in hun scherm de antwoorden van medestudenten niet. Als docent kan je dus beslissen wanneer je het eindresultaat laat zien.  

Je kunt je studenten drie vragen voorleggen om voor zichzelf te beantwoorden en individueel in Wooclap in te vullen, bijvoorbeeld: 1) wat zijn jouw verwachtingen van dit leerteam?, 2) Wat zou je daarin graag willen?, 3) Wat heb je daarvoor nodig?. Door het groepsoverzicht nog niet te tonen, stimuleer je dat ze hun eigen ideeën opschrijven en niet worden beïnvloed door de mening van hun medestudenten. Het resultaat is een mooi overzicht van verwachtingen en afspraken die de studenten zelf hebben aangedragen.

Overzichtstabel

Een andere mogelijkheid is het gezamenlijk maken van een overzichtstabel van de leerstof In het voorbeeld moesten de studenten acht verschillende technieken om hersenactiviteit te meten met elkaar vergelijkenIn deze situatie kan je de brainstorm direct tonen, zodat studenten elkaar kunnen aanvullen. Het resultaat kan na afloop klassikaal worden besproken en als Excel bestand worden gedownload om te delen met de studenten. 

Brainstormen kan natuurlijk zowel individueel als in kleine groepen d.m.v. break-out rooms waarin je dezelfde Wooclap link deelt. In het voorbeeld van de overzichtstabel kan je de meettechnieken verdelen over de subgroepen om samenwerking tussen studenten te stimuleren.