Hogeschool Utrecht wil flexibel en gepersonaliseerd leren mogelijk maken. Dit vereist een andere manier van toetsen. We verschuiven van “leren om een toets af te leggen” naar “een toets afleggen om ervan te leren”. Dit vraagt een holistische benadering van studenten (en lerende professionals) en hun persoonlijke ontwikkeling. Waarbij de student bijvoorbeeld reflectie en (peer) feedback verzamelt in een persoonlijk portfolio gedurende het leerproces.
In deze wijze van toetsen integreren het leren en het beoordelen. Hierdoor kunnen gebalanceerde beslissingen worden genomen over het niveau van de leerresultaten. Het faciliteert ook meer flexibiliteit en een gepersonaliseerd leerproces. De student krijgt hiermee de regie.
Deze toets-transitie is een ontwikkeling waarin digitale didactiek, andere leersystemen, nieuwe technologieën en competentiegericht onderwijs hand in hand gaan. Er is hiervoor niet één beproefd recept. En er is niet één expertise die het allemaal weet of kan. Interprofessioneel samenwerken, leren en het geleerde toepassen is daarom van groot belang in deze beweging. Vanuit het onderwijs, onderzoek en ondersteuning werken we steeds intensiever samen. Waarbij DLO experts samen met TLN-ers en onderzoekers van het kenniscentrum LENI de leergemeenschap ondersteunen. En waarin ook andere relevante actoren zoals kwaliteitszorg en examencommissies betrokken zijn.
De realisatie van de flexibele toetspraktijk is complex. Op meerdere vlakken vindt tegelijkertijd verandering en vernieuwing plaats. Dit vraagt om samen verkennen, experimenteren en innoveren. In kleine experimenten, beperkt in looptijd of omvang. Zo kan de haalbaarheid en schaalbaarheid getest worden van nieuwe concepten. En verzamelen we data uit de praktijk voor het modelleren van processen en architectuurkeuzes, die de flexibiliteit voor de student bevorderen.