Als Hogeschool Utrecht staan we voor talentontwikkeling en innovatie in rijke leeromgevingen en leergemeenschappen. Hiervoor brengen we onderwijs, onderzoek en praktijk samen. In (kennis)ecosystemen waar studenten, docenten, onderzoekers, professionals, beleidswerkers en burgers samen werken, leren en onderzoeken. In co-creatie, verbonden aan echte leersituaties, vraagstukken en (ethische) dilemma’s. In deze visie is elke omgeving een leeromgeving waarin we interprofessioneel werken, leren, onderzoeken en innoveren. En waarin elke actor lerende is.
Vanuit deze visie rijke leeromgevingen en leergemeenschappen te faciliteren, vraagt van ons samen het begrip en de reikwijdte van ‘de digitale leeromgeving’ te herdefiniëren. Denk aan digitale toegankelijkheid, kunnen delen en verwerken van data in kennis, samenwerken in omgevingen met andere instellingen of maatschappelijke partners en bedrijfsleven. Dit brengt tal van uitdagingen en vragen met zich mee. Zoals privacy, kennisveiligheid en eigenaarschap. Door kleinschalig experimenten op te zetten kunnen we hier leren en evalueren wat nodig is, wat werkt wel en niet en binnen welke randvoorwaarden. Dit is vervolgens input voor een toekomstbestendig open onderwijs en praktijkgericht onderzoek.
Hybride leeromgevingen zijn ook dé plek waar studenten aan hun professionele en persoonlijke ontwikkeling kunnen werken. In onderlinge samenwerking en interactie met het toekomstig werkveld en midden in de maatschappij. Waarbij we kijken naar de mix van:
- Gesimuleerde en authentieke settings,
- Leren in meer schoolse settings en leren op de werkplek en in de wijk,
- Leren in een online setting versus face-to-face.
Door dit te combineren met onderzoek naar leerprocessen ontstaat een beter inzicht in welke combinaties er mogelijk zijn, in welke situaties en afhankelijk van welke behoeftes.
Alle innovatieve ontwikkelingen in de drie innovatiethema’s zetten we bewust op als kleinschalig experimenten. Met nieuwe technologie in combinatie met leerlijnontwikkeling, digitale didactiek en onderzoekend vermogen. Met studenten, docenten, onderzoekers, burgers, werkveldpartners en maatschappelijke partners. Zodat het samen ontwikkelen van de toekomstproof leeromgevingen ook in zichzelf een leer-, werk- en onderzoeksomgeving is voor alle betrokkenen.