Gesprekken voeren is een kernactiviteit van sociale professionals. Vaak zijn dit complexe gesprekken over emotioneel beladen onderwerpen of over lastige wet en regelgeving. In een gevalideerde simulatie-omgeving kunnen studenten dit vaker trainen en zich voorbereiden op de praktijk.
Naam initiatiefnemer: Joep Hanrath
Project uitgevoerd met: Annelies Sturm, Lisette van der Poel, Tobia Westra, Lilian Zuiderwijk, Deborah Sparen
Achtergrond
Het instituut Social Work startte in 2019 met de ontwikkeling van drie eerste gespreksscenario’s in DialogueTrainer, samen met het werkveld, rondom het thema huiselijk geweld. Een logische vervolgstap was om de potentie voor een blended leeromgeving met de DialogueTrainer didactisch verder te verkennen en vorm te geven.
Doel
- Ontwikkelen van twee scenario’s vanuit de verschillende beroepscontexten binnen de DialogueTrainer.
- Het uitbreiden en coördineren van een netwerk binnen (en buiten) de HU om ervaring te delen in het gebruik van de DialogueTrainer.
- Opstellen van een verwerkingsovereenkomst op gebied van licenties op security, privacy, AVG.
- Vastleggen van eigendomsrechten voor de diverse betrokkenen.
Hoe helpt dit de student
Ieder scenario in DialogueTrainer biedt de speler tekstuele feedback op gemaakte keuzes. En geeft scores over de wijze waarop hun keuze aansluit bij het gespreksmodel dat ze oefenen. Inmiddels kunnen docenten via een dashboard snel zien welke studenten er spelen, hoe vaak, welke keuze ze maken en hoe zij zich daarin ontwikkelen als ze het scenario meermalen spelen. Dat biedt de docent weer de gelegenheid om ‘systematische successen en fouten’ in de toepassing van het gespreksmodel te signaleren. In de fysieke werkcolleges kan daarop beter aangesloten worden bij wat al lukt en bij de uitdagingen in de ontwikkeling van de gespreksvaardigheden.
Resultaten
Er ligt nu een bredere basis om gebruik van DialogueTrainer als onderdeel van een blended leeromgeving in te passen in de curricula van Social Work en Ecologische Pedagogiek. Met mogelijk ook een vervolg bij Sociaal Juridische Dienstverlening. De vervolgstap is om te monitoren hoe docenten en studenten in de praktijk hiermee aan de slag gaan.
Nog mooier is als er ruimte ontstaat om met een goed ontworpen onderzoek zicht te krijgen op de wijze waarop gebruik van DialogueTrainer bijdraagt aan de ontwikkeling van gespreksvaardigheden bij deze sociale professionals.