Hoe kunnen we studenten van de paramedische studies motiveren om doorlopende vakinhoudelijke kennis en praktijkgerichte vragen bij te houden, op zo’n manier dat het past bij hun belevingswereld en niet direct voelt als studeren?
Naam initiatiefnemer: Marcel Stalenhoef (UX Designer Onderzoeker by Human Experience & Media Design)
Project uitgevoerd met: Marissa Berk (Onderzoeker HEMD), Tamara Marantika (Onderzoeker HEMD), Aletta Smits (Senior Onderzoeker HEMD), Bob Cruijsberg (docent Communicatie Multimedia design), Marijn Jansen van Doorn (docent Tandprothetiek), Gino Wachter (student).
Achtergrond
Met “Inpraktijk” is er een digitale toets- en leeromgeving gerealiseerd in samenwerking met de paramedische studies (tandprothetiek). Inpraktijk staat op de innovatie roadmap Toetsen waarin we tussen nu en 2025 het digitaal leren via een app op studentniveau onderzoeken, testen en valideren.
Doel
Het zo doorontwikkelen van de InPraktijk app dat het de retentie van paraat benodigde kennis vergroot bij studenten tandprothetiek. Onderbouwd met onderzoek onder meer via de landelijke kennistoetsen, waarbij we verwachten dat studenten met de app beter scoren dan studenten zonder de app.
Waar mogelijk en zinvol willen we de app in de toekomst uitbreiden naar andere opleidingen waar retentie van parate kennis van belang is, bijvoorbeeld in het domein gezondheid en welzijn.
Hoe helpt dit de student
We verwachten dat dit de student helpt met het paraat houden van vakspecifieke kennis. Dit gebeurt door vakinhoudelijke casussen in spelvorm aan te bieden. De student kan dankzij gamification elementen in de app op een leuke en laagdrempelige manier kennis herhalen en toetsen. Hierdoor maakt de student zelf een inschatting waar deze staat ten opzicht van het verwachte kennisniveau.
Vanuit het lectoraat Human Experience & Media Design verwachten we een positief leereffect door het gebruik van de InPraktijk app. Het onderzoeken naar dit leereffect vormt ook een deel van het project.