LTI integraties met Canvas

Learning Tool Interoperability (LTI) heeft potentie om bij te dragen aan een betere studentervaring. De onderzoeksvraag vanuit Institute for Life Sciences and Chemistry (ILC) is of integratie van verschillende, losse learning tools in Canvas drempelverlagend werkt en leidt tot een consistentere en flexibelere digitale leeromgeving.

Naam initiatiefnemer: Jeroen Middelbeek

Project uitgevoerd met: Jesper Hendriks, Pascal Hommelberg, Paul Leusink, Juliette Koolhoven-Varghese, Rolinka Wachtmeester-Schippers

Achtergrond

Studenten hebben behoefte aan een meer gestructureerde leeromgeving. Dat blijkt uit enquêtes die door medezeggenschap werden uitgezet naar aanleiding van de plotselinge transitie naar digitaal thuisonderwijs in het voorjaar 2020. Door middel van een Learning Tool Interoperability, afgekort als LTI, worden externe tools in Canvas geïntegreerd. Dit maakt het mogelijk om vanuit één leeromgeving met deze verschillende tools te werken. Het gaat voor ILC om de volgende learning tools:

  • Labarchives is een digitaal labjournaal dat studenten gebruiken om voorafgaande aan praktijklessen de experimenten voor te bereiden en om na afloop de resultaten te verwerken. In dezelfde omgeving helpen docenten de student verder op weg met feedback op de verschillende producten.
  • Sowiso biedt een platform voor gepersonaliseerd rekenonderwijs. Studenten kunnen eindeloos oefenen en worden aan de hand van automatisch gegenereerde feedback geholpen met het maken van oefeningen.
  • Pearson biedt een online omgeving aan met oefenmateriaal, e-teksten en extra informatie behorend bij hun tekstboeken.

Doel

Een consistentere ervaring met Canvas als centrale hub voor onderwijsactiviteiten, met uitgebreide integratie van Sowiso, Labarchives en Pearson.

Hoe helpt dit de student

Door Canvas in te richten als centrale hub voor onderwijsactiviteiten wordt lesmateriaal beter vindbaar. Door integratie van externe online tools in Canvas wordt het gebruik ervan door studenten veel aantrekkelijker, omdat diverse digitale tools direct vanuit de cursusomgeving beschikbaar zijn. Bovendien wordt de inzet ervan door docenten laagdrempelig.