The Skills Consultant

Binnen de HU vinden er veel beoordelingen plaats op soft skills1. Dit houdt in dat een student wordt beoordeeld op een persoonlijk leerproces binnen bijvoorbeeld creativiteit, kritisch denken of leiderschap. Intersubjectiviteit speelt hierin altijd een rol. In dit project willen we leren dit meer te objectiveren langs data en met behulp van AI toepassing ondersteunend in het leerproces.

Naam initiatiefnemer: Toufic Elcure Alvarez

Project uitgevoerd met: Adam Chebil, Floor de Groot, Eline Hofman, Sietske Tacoma, Michel Dingarten

Achtergrond

Binnen International Business Studies (IBS) willen we uitzoeken hoe nieuwe technologieën het onderwijs kunnen ondersteunen, op het gebied van soft skills. Soft skills zijn lastiger te meten en ontwikkelen in vergelijking met hard skills. Daarvoor kijken we hoe data en AI hierin kan helpen.

Doel

Toepassingen met data en AI inzetbaar op soft skills ontwikkeling binnen IBS verkennen, toepassen en valideren.

Hoe helpt dit de student

Door het leerproces van studenten te verbeteren. Bijvoorbeeld met het geven van gepersonaliseerd advies aan studenten aan het begin van een cursus. Een ander voorbeeld is om aan te geven wanneer studenten coaching momenten nodig zouden hebben. Ook zou door het overnemen van repetitieve taken dit docenten meer tijd geven in het begeleiden en coachen van studenten, in leerteams of individueel.

Aanpak

Op dit moment analyseren we data van questionnaires door studenten ingevuld in de afgelopen drie jaar. En kijken we naar eventuele AI toepassingen. Ook evalueren we de huidige structuur van de cursus en eventuele veranderingen. Het idee is dat een AI tool de cursus op de lange termijn zou ondersteunen. Om dat mogelijk te maken is het nodig om een analyse te maken van zowel de eventuele AI toepassing zelf als de toekomst van de cursus.

Bijlagen

1 Soft skills zijn persoonlijke, emotionele, sociale en intellectuele vaardigheden. Het is een term uit het moderne, competentiegerichte onderwijs