Canvas inrichten binnen het onderwijs: een fantastisch veelzijdig product, maar hoe werkt dat nu in de praktijk? De instituten voor ICT (IICT), Arbeid en Organisatie (IAO) en Verpleegkundige Studies (IVS) zijn als eerste gestart met de adoptie en het bijbehorende DLO-supportproces: wat zijn de succesfactoren en praktische tips voor het adopteren van Canvas? Vandaag spreken we met Esmee Hukshorn-Azzar: Esmee begeleidt binnen het instituut IAO de digitalisering van het onderwijs, met name met het oog op het re-design van de opleiding HRM.
In samenwerking met het supportteam (Team Leren) zijn jullie begin februari gestart met het adoptieplan; kan je iets zeggen over de omvang van de pilotgroep en het ontwerpproces om tot een template te komen?
“Wij hebben ervoor gekozen om te beginnen met een kleine pilotgroep met de focus op alle cursussen van de deeltijdopleiding HRM. Nadat ik geëxperimenteerd had met Canvas, leek het mij een goed idee om een template te maken. Op deze wijze ontstaat er voor onze studenten een herkenbare en hopelijk logische opzet van alle HRM-cursussen en hebben de docenten een raamwerk waarmee ze verder kunnen werken. Samen met het Canvas expertteam [e-Adviseurs en Team Leren, red.] hebben we als projectteam onderwijsinnovatie eerst de template ontworpen. Hierna hebben we een aantal werk- en inloopsessies ingepland voor de docenten. Door deze sessies hebben we de template steeds verder aangescherpt en zijn we ook tegen een aantal uitdagingen aangelopen binnen het systeem. Het werkte erg goed dat de experts erbij waren, zodat er snel oplossingen en/of aanpassingen konden worden gemaakt.”
Om specifieke leervragen van de pilotopleidingen te kunnen beantwoorden, bieden we vanuit het supportteam, naast de online training, ook maatwerktraining en aansluitende werksessies aan voor de verschillende gebruikersgroepen (docent, ontwerper en super-user). Wat zijn voor IAO de succesfactoren geweest?
“Wat tot nu toe goed heeft gewerkt zijn de werksessies met het expertteam, waarbij just-in-time support geboden wordt voor individuele- en collectieve hulpvragen en waardoor er nu een aantal ‘superusers’ zijn opgeleid. Verder werkte het ook goed om gewoon aan de slag te gaan en al doende te leren.”
Als deze supportcyclus is doorlopen, hoe ziet het vervolg er dan uit?
“Na de laatste supportsessie (‘final check’) met het expertteam zal ik onze docenten nog verder begeleiden, we willen in periode A voor de deeltijd helemaal over naar Canvas, dat vergt wel wat tijd en aanpassingen.”
Laatste vraag: Heb je nog tips?
“Neem de docenten vanaf het begin mee in het veranderproces: waarom hebben we voor Canvas gekozen en wat zijn in grote lijnen de voordelen? Zet daarnaast de aangewezen super-user(s) in om het team te begeleiden: zij vormen een verbindende schakel met de expertgroep.”