Bij het Instituut voor Gebouwde Omgeving is op dit moment GradeWork kleinschalig opgezet. Elger Heere, docent Cartografie, en Frieda Stomphorst, onderwijscoördinator en e-adviseur, vertellen hoe het inleveren en beoordelen van het eerste beroepsproduct is verlopen.
“We zijn kleinschalig begonnen met experimenteren met onze deeltijd opleiding. Dat zijn groepen van 10-12 studenten. In de les heb ik GradeWork laten zien en hoe het inleveren van een groepsproduct gaat. Daarna is het alle studenten gelukt om in te leveren en hebben wij geen enkel probleem gehad met nakijken”, vertelt Elger. Frieda vult aan: “We zijn binnen het instituut expres gestart met zo’n kleine groep studenten. We kunnen beter rustig opbouwen en eerst even kijken wat de ervaringen van de studenten en docenten zijn. Het moet op den duur minder werk opleveren en deze goede ervaring nemen we dan nu mee. Later gaan we kijken wanneer we over willen met de voltijdopleiding.”
Het gemak in het proces van nakijken
“Mijn collega’s en ik hebben met zijn drieën het beroepsproduct nagekeken. We hebben hier geen training voor gehad, maar kwamen er voor dit moment wel snel en makkelijk uit. Ik zou nog wel een keer een training willen, omdat ik het gevoel heb niet de volledige potentie ervan gebruikt te hebben. Voor studenten is het onwijs makkelijk om in te leveren. Nadat wij het hebben nagekeken, staan vervolgens de resultaten en feedback in het systeem voor ze klaar en kunnen ze die daar downloaden”, legt Elger uit. GradeWork is alleen maar voor summatieve toetsen en van tevoren is er een rubric klaargezet in het systeem. Elger vertelt verder: “Het fijne bij GradeWork is dat tijdens het nakijken je scherm in tweeën is gesplitst. Links het beroepsproduct en rechts de rubric. Dan scroll je door het beroepsproduct heen en kun je in de rubric aanklikken hoeveel punten elk onderdeel krijgt en rolt er een percentage uit. Dat is heel mooi aan GradeWork. Het faciliteert het digitaal nakijken veel meer en gaat het veel makkelijker.”
Meer voordelen naast het nakijken
Naast het splitsen van het scherm noemen ze nog meer voordelen. “Het is een transparant systeem waarin duidelijk is hoe alles wordt beoordeeld waardoor samen nakijken ook heel makkelijk wordt. Daarnaast wordt alles goed gearchiveerd in GradeWork. Na de inzage verdwijnt op een gegeven moment het product uit de actieve lijst, maar je kan er toch nog altijd bij. Dus dat is heel mooi om je database op te bouwen en het is meteen een archief”, vertelt Frieda. Elger vult verder aan: “Ook voor studenten is het veel handiger. In andere inleverbibliotheken raakten werkstukken nog wel eens kwijt, omdat studenten niet wisten bij wie ze het moesten inleveren waardoor docenten soms werkstukken kregen van studenten die helemaal niet in hun klas zaten. Nu in GradeWork maak je een groep aan en daar komen dan de producten op binnen. Het is geen zooitje meer waardoor nakijken ook veel sneller gaat.”
Succesvol gestart
In hun rollen als examinator en toetscoördinator in GradeWork zijn Elger en Frieda nog niet tegen nadelen aangelopen. Tijdens het gesprek hebben ze wel een mooie vraag voor het Proeflokaal bedacht en gaan ze daar binnenkort een kijkje nemen om zich meer te verdiepen in het systeem. Verder blijven ze rustig opbouwen met GradeWork, waardoor er straks ook genoeg ruimte is voor andere nieuwe systemen als Canvas en TestVision.
Wil jij meer weten en zien over GradeWork? Kom een keer langs in het Proeflokaal. Of heb je nog vragen, bekijk dan de FAQ of mail je vraag naar Raymond.