Het LMS Canvas en de inlever- en beoordelingsbox GradeWork zijn al eventjes live. Uiteraard willen we dan graag van de gebruikers weten wat ze er van vinden en hoe dit anders is dan een systeem als SharePoint. Daarvoor ging ik in gesprek met Anne Robers, opleidingscoördinator Werktuigbouwkunde Deeltijd, en Marchiene Buiter, docent Werktuigbouwkunde Deeltijd.
Vanwege hun verschillende rollen maken ze ieder op een eigen wijze gebruik van Canvas. Anne in haar rol als coördinator zet Canvas in om cursusinformatie met de studenten te delen: “Door informatie over de cursus in Canvas te zetten, kan ik meer afstappen van e-mail en ook de informatie voor studenten meer centraliseren. Tevens bewaak ik het template voor de cursussen. Ik zet het in grote lijnen klaar voor docenten en zij kunnen het dan verder invullen.” Marchiene als docent gebruikt Canvas voor haar lesmateriaal en voor begeleiding bij opdrachten: “Studenten plaatsen onderzoeksvragen en of conceptrapportages in Canvas en de docenten beantwoorden vragen of geven feedback. Het voordeel is dat de docenten en studenten allemaal hetzelfde werk van elkaar kunnen zien. Het beheer zit in het systeem en je hoeft geen documenten te uploaden.”
Voorheen SharePoint, nu Canvas
De verandering van SharePoint naar Canvas is een hele goede geweest vinden de collega’s. “SharePoint had meer een mappenstructuur en daarin was een duidelijk overzicht ver te zoeken. Je moest precies weten waar welk mapje voor is, wil je het begrijpelijk maken voor jezelf. Nu met Canvas heb je veel verschillende tegels waar je alle informatie en documenten gecentraliseerd vindt. Ik ben niet meer bezig met het rangschikken, ordenen en uploaden van allerlei bestanden, maar blijf fijn aan het werk in de omgeving van Canvas.”, vertelt Marchiene. Anne vult aan: “Ja, het is visueel ook veel aantrekkelijker en biedt het veel meer mogelijkheden voor interactie, zoals een discussieplatform en formatief toetsen.”
Summatief toetsen in GradeWork
Summatief toetsen wordt vervolgens gedaan in GradeWork. Anne heeft de tegel Toetsing aangemaakt in Canvas waarbij ze een directe link naar GradeWork heeft gemaakt waar de studenten hun eindwerk kunnen inleveren. Marchiene: “GradeWork bevalt goed, vaak is de deeltijdopleiding laat met het inleveren van hun portfolio, maar deze keer zijn de studenten zelfs keurig op tijd! We bevinden ons nu in het nakijkproces en daarbij zijn we aan het ondervinden op welke wijze we het best de feedback op het ingeleverde materiaal kunnen organiseren. Voor nu doen we dat nog even via Canvas. In GradeWork beoordelen we op basis van criteria en rubics die daar klaarstaan. We kunnen direct de deelresultaten invoeren en het systeem verwerkt dit tot eindresultaat. Ook hier hebben we dus geen extra beheer meer van beoordelingsformulieren en gemaakt werk.”
Zowel Anne als Marchiene zeggen geen geavanceerde programmeervaardigheden te hebben en hebben de systemen veelal eigen gemaakt door het zelf uit te vinden en te proberen. Zo stuit je altijd weer op nieuwe dingen, maar zijn ze zeker van mening dat het een prettige ervaring is om in zo’n innovatieve omgeving je onderwijs te kunnen vormgeven en uitvoeren, met als gevolg dat het studieproces van hun studenten verbetert.
Heb je vragen of ben je op zoek naar meer informatie over GradeWork of Canvas? Kom langs op 13 december bij de DLO estafette voor meer info, tips en tops onder het genot van een hapje of drankje. Of neem contact op met een van de projectleiders: Sandra Broekman (Canvas) en Raymond van der Jagt (GradeWork).