Onderwijs & ICT: de blik van…

Onderwijs & ICT: de blik van…

Onderwijs & ICT; een breed thema met veel perspectieven en smaken! In deze rubriek laten we verschillende betrokkenen aan het woord. Docenten, studenten, medewerkers, beleidsmakers, kortom iedereen die te maken heeft met onderwijs en ICT en zijn blik daarop wil delen. Deze keer de blik van Carolien Muijs, docent Farmakunde. Carolien blogt regelmatig over dingen die haar bezig houden tijdens haar werk.

System Overload?

Het is een doodgewone werkdag op de HU. Ik krijg een mail van een student: “Mevrouw, hoe moet ik mijn reflectieverslag van Stage inleveren? Moet deze alleen in OnStage en in welke stap dan? Of moet het dan ook nog in Ephorus?” Naast mij zit een collega met een andere vraag: “Carolien, weet jij hoe je intekenlijsten voor spreekuren kunt toevoegen in Canvas?” Tegenover mij zit iemand die cijfers wil invoeren in OSIRIS, maar de authenticatorapp werkt niet mee. Nu zit hij al 10 minuten naar het in-de-wacht-deuntje van de Helpdesk te luisteren. Ikzelf ben aan het mailen met de toetsorganisatie, omdat een student buiten haar schuld om automatisch door OSIRIS was uitgeschreven. Tussendoor probeer ik uit te vogelen hoe Microsoft Teams werkt en wat ik er mee kan. Herkenbaar?

Regelmatig hoor ik collega’s en studenten verzuchten dat de HU allemaal leuke nieuwe systemen aanschaft, maar dat ze het gevoel hebben dat ze het allemaal zelf uit moeten zoeken. Ben je net bekend met het ene (bv. HUbl), dan komt er alweer een nieuw systeem (Canvas). En ik begrijp dat wel. Het is een beetje ‘system overload’. Waar moet je nu wat doen? Canvas/OnStage/Gradework/OSIRIS/ACO/Xedule/Office 365/Teams/MyHU. En dan is het ook nog de vraag of het systeem kan wat jij nodig hebt, want het is regelmatig ‘one size fits nobody’…

Toen ik gevraagd werd om een column te schrijven over DLO toepassingen, moest ik denken aan een student van ons die een kwalitatief afstudeeronderzoek had gedaan naar de implementatie van een nieuw ICT-systeem binnen een ziekenhuis. Zij kon de mensen die zij sprak in 3 categorieën indelen. Als eerste de mensen die positief waren; die zeiden: ’Wat fijn dat dit systeem er is, er zijn nog wel wat bugs, maar dat komt wel goed.’ Dan de mensen die neutraal waren. En als laatste de mensen die negatief waren: bij hen overheerste het gevoel dat het systeem niet deed wat ze wilden en dat het ze alleen maar tijd en energie kostte. Eén van de uitkomsten was dat deze laatste groep behoefte had aan gepersonaliseerde trainingen en aan een aanspreekpunt op de werkvloer voor vragen.

In welke groep zit jij? Ik behoor tot de eerste categorie. Ik zie altijd wel de voordelen en ben niet te beroerd om op buttons te klikken om te kijken wat er dan gebeurt. Wat bij ons op de opleiding helpt, is dat er personen zijn die zich opwerpen om zich het nieuwe systeem eigen te maken. Zij gaan naar informatiebijeenkomsten/spreekuren vanuit de DLO over dat systeem. Zij kunnen dan de rest op sleeptouw nemen. Eigenlijk een variant van wat onze student ook als aanbeveling gaf aan het ziekenhuis. Zo hebben we twee jaar geleden het nieuwe TestVision vrij soepel bij ons uitgerold en is ook Canvas op poten gezet. Niet alles werkt even handig binnen onze opleiding (bv. Gradework), maar toch maken we echt vorderingen.

Kost dat tijd en energie? Ja. Levert het wat op? Zeker! Wat iedereen vergeten is, is dat bijvoorbeeld Sharepoint niet zo gebruiksvriendelijk is. Zeker nu er online meer kan/mag/nodig is, maar dat het voordeel op dit moment is dat je Sharepoint kent en dat het je daardoor minder tijd kost. We zijn een onderwijsinstelling, dus zou je denken dat juist wij weten dat iets nieuws leren tijd en inspanning vergt. Volgens mij wringt de schoen daar: het onderwijs gaat in dezelfde vaart door en al het nieuwe moeten we er ‘even’ bij doen. Ik ben bijvoorbeeld blij met de nieuwe module Inleveren&Beoordelen voor OnStage, maar het inrichten kost veel tijd en dat was aan het begin van het studiejaar niet ingecalculeerd. Dus als de HU er nu voor zorgt dat wij ook tijd krijgen om -ondersteund door de DLO- de nieuwe systemen te leren kennen, implementeren en gebruiken, dan kunnen wij de inspanning leveren om met behulp van alle nieuwe systemen mooi onderwijs te maken. Want daar draait het wat mij betreft om.

Maar zeg nu zelf: als ik moet kiezen tussen een video embedden in Sharepoint vs. een video embedden in Canvas, handmatig een schriftelijke toets nakijken of een analyse doen in TestVision, dan weet ik het wel.