Start studiejaar 2022-2023

Start studiejaar 2022-2023

Welkom terug! Drie IM&ICT-teams (Team Leren & Toetsen, Team Media en Team Digitale Werkplek) staan paraat voor een digitaal-ondersteunde, voorspoedige opstart van dit studiejaar voor student en jou als medewerker / docent.

We hebben de belangrijkste 8 aandachtspunten in deze ‘opstartbrief’ voor je op een rijtje gezet.

1. Canvas-ondersteuning aan de balie, voor student & docent

Data:         Ma. 5 t/m do. 8 september
Tijd:          09.00-13.00u
Locatie:   STIP, Padualaan 101

2. Student ziet cursustegel niet in Canvas: zelf op te lossen

Doorgaans zien nieuw-ingeschreven studenten een tegel op het Canvas-dashboard, o.b.v. informatie die de opleiding via OSIRIS heeft aangedragen. Maar, de achterliggende koppeling kan door verlate inschrijving of technisch mankement niet gedaan zijn of niet werken.

In dat geval kan een docent of Canvas-superuser de student zelf handmatig koppelen aan een cursus; zo is de student het snelst geholpen.

3. Student kan Canvas-meldingen ‘lidmaatschap aan nieuwe groep’ negeren

Studenten krijgen een e-mail met link en een mededeling in Canvas over een groep waar ze in zijn geplaatst. Ze kunnen er zelf echter niets mee en kunnen deze meldingen gewoon negeren.

Deze automatische berichten zijn nodig om de functionaliteit van de Groepentool te kunnen gebruiken. Zo kunnen op een snelle manier secties worden aangemaakt. Geëvalueerd wordt hoe dit volgend jaar anders/beter kan.

4. Wooclap voor iedere docent beschikbaar

Sinds afgelopen collegejaar kan iedere docent gebruik maken van Wooclap, een voting-tool waarmee je eenvoudig interactie met studenten kunt stimuleren, bijvoorbeeld in aanloop naar of tijdens een college. Diverse vraagvormen zijn mogelijk, waar studenten met hun mobiel of laptop op kunnen reageren. Denk bijvoorbeeld aan open-, meerkeuze- of poll-vragen, of de mening van studenten over meerdere stellingen. Resultaten kunnen direct worden getoond.

Voor meer informatie over Wooclap:

5. Hybride lesgeven en vergaderen op de HU – beschikbare technische services

  • Hoorcolleges: verzorg vanuit élke collegezaal een livestreamen/of opname (aanvraag via myMedia), eventueel in combinatie met een chat via Teams of Canvas.
  • Live demonstratie/webinar aan grote groepen studenten: organiseer als docent zelf vanaf elke gewenste locatieeen Teams Live Event. Meer informatie over proces en aanvraag op DigitaleHU.
  • Kennisoverdracht: maak een kennisclip (TLN: didactisch advies,  HUVideo: praktische ondersteuning)
  • Interactieve les in hybride klaslokaal: een extra webcam en/of microfoon is verkrijgbaar via het instituut en/of de uitleenmuur.
  • Hybride vergaderen: alle vrij te reserveren vergaderzalen groter dan 8 personen zijn uitgerust met vaste AV-middelen voor hybride vergaderen. Bij het reserveren van een ruimte in Outlook kun je zien welke middelen aanwezig

6. MyMedia: opnamen/livestreams vanuit collegezalen inplannen

Plan een opname en/of livestream vanuit een collegezaal in via myMedia.

In myMedia vind je een overzicht van al je aanvragen. Klik daarvoor op “aanvragen opname/livestream”. Ook kun je geplande events zelf annuleren of wijzigen, bijv. als collegezaal of tijdstip wijzigt. Verder kun je de toegankelijkheid van jouw livestream instellen en zodra de opname en/of livestream gestart is, kun je deze indien gewenst vroegtijdig stopzetten.

Hier vind je meer informatie over myMedia:

7. Draadloos presenteren in klaslokalen HL7

Je kunt nu op locatie Heidelberglaan 7 draadloos verbinden met veel presentatieschermen. Dit heeft een aantal voordelen:

  • Iedere gebruiker kan verbinden met het scherm, ongeacht het type device of beschikbare fysieke connectietype.
  • Voor het verbinden zijn minder handelingen nodig.
  • De presentator is mobieler: de kabelboom ligt niet meer in de weg en je kunt vanaf elke plek in het lokaal verbinden met het scherm.
  • Geen onderwijsverstoringen meer door defecte kabels.

Je leest er hier meer over:

8. Overzetten van data van H-schijf naar OneDrive

Voor de zomervakantie zijn veel medewerkers gemigreerd naar OneDrive, maar we zijn er nog niet en hopen voor het einde van 2022 klaar te zijn. Je wordt per e-mail op de hoogte gebracht wanneer je aan de beurt bent voor deze migratie. Het overzetten van de bestanden naar OneDrive hoef je niet zelf te doen. Dat wordt door IM&ICT gedaan. In de week voorafgaand aan jouw migratie ontvang je een persoonlijke mail met informatie.

N.B. De migraties gebeuren in het weekend. Daarom raden we af om in het weekend dat jouw migratie gepland staat bestanden aan te maken of te bewerken.

Wil je meer lezen over deze migratie of heb je vragen?

We hopen je snel te zien op één van de demo’s van Team Leren & Toetsen!

De eerstvolgende is op dinsdag 6 september om 09.00 uur.

En dan tot slot, namens de drie teams: voor nu heel veel succes met het nieuwe collegejaar.

Hartelijke groet,

Team Leren & Toetsen
Team Media
Team Digitale Werkplek