Anouschka Vrouwenvelder en Wahab Al-Sabiry zijn studentaanjager bij het Netwerk Diversiteit en Inclusie (netwerk D&I). Het netwerk D&I is een netwerk van mensen binnen de Hogeschool Utrecht die zich inzetten voor een inclusievere en diversere werk- en leeromgeving op de HU. In hun taak als studentaanjager brengen zij het perspectief van studenten in bij het kernteam, werken zij mee aan initiatieven van de HU en vergroten zij het netwerk onder studenten.
Waarom zijn jullie studentaanjager geworden?
“Ik heb gesolliciteerd bij D&I omdat ik een bestuursjaar bij studievereniging Avanti achter de rug heb. Dit is de studievereniging van de opleiding Social Work, wat ik ook studeer. Hierin heb ik ontzettend veel geleerd maar merkte dat ik mij nog meer wil inzetten voor studenten van de HU. Het was voor mij een logische eerstvolgende stap om met de kennis vanuit de opleiding en ervaring van mijn bestuursjaar te solliciteren voor deze functie. Daarnaast heb ik een chronische beperking, zit ik op het neurodiversiteits spectrum en ben ik de eerste van mijn familie die gaat studeren; elementen die studeren soms een uitdaging maakt. Die ervaringen neem ik dan ook graag mee als studentaanjager”, vertelt Anouschka.
Zij voegt toe dat zij in het bijzonder bij het Netwerk Diversiteit en Inclusie wilde werken, omdat het gaat over meer dan één thema. “Bij verschillende soorten mensen spelen verschillende thema’s, ik vind het belangrijk dat er ruimte is voor meerdere perspectieven. Een gesprek met iemand met een andere mening verandert al snel een discussie. Mensen zijn tegenwoordig erg overtuigd van hun eigen standpunt en willen deze verdedigen zonder ruimte te maken om naar een ander standpunt te luisteren en te horen wat iemand heeft te vertellen. Dat vind ik jammer, en hier mag naar mijn mening meer aandacht voor komen.“
Wahab vertelt dat hij ervoor wil zorgen dat zijn medestudenten, die verschillen van elkaar in bijvoorbeeld (culturele) achtergrond, uiterlijk, gedrag en/of denken, zich meer thuis gaan voelen op de HU en bij het netwerk D&I. “Ik ben geboren en getogen in Bagdad, en ik ben inmiddels al langer dan tien jaar in Nederland. Zelf vind ik dat mijn integratie in de Nederlandse cultuur beter kon. Ik denk dat een succesvol integratieproces op school begint, gezien een student daar het grootste deel van dag besteedt. Hiernaast hoop ik meer bewustwording te creëren dat diversiteit een kracht is.”
Wat heb je bereikt als studentaanjager?
Anouschka vertelt dat zij het mooi vindt om te zien dat zij zoveel nieuwe mensen heeft mogen ontmoeten, en dat zij mensen die elkaar nog niet kenden, met elkaar kennis heeft mogen maken. “Als ik mijn D&I-pet op heb kom ik niet alleen docenten tegen, maar ook mede studenten en klasgenoten. Ik kom mensen tegen die ik heb ontmoet tijdens mijn stage maar ook mensen van de studievereniging. Die verbondenheid is in mijn mening het mooiste wat je kunt bereiken, niet alleen in mijn functie maar ook in het algemeen. Verbondenheid brengt mensen samen dit creëert ook een sense of beloning! Daarbij laat het je andere mensen met nieuwe verhalen en perspectieven kennen, hier leren we allemaal van!”
Wahab legt uit dat hij, ondanks de korte tijd dat hij hier werkt, het gevoel heeft dat hij al veel bereikt heeft in het netwerk D&I. “Ik werk sinds juni 2023 bij D&I. Dat is een korte tijd, maar ondanks dat, denk ik dat we met z’n allen veel bereikt hebben door in ieder geval het gesprek te voeren met elkaar tijdens Meet & Eat lunchbijeenkomsten en kernteamvergaderingen over gevoelig en lastige onderwerpen als stagediscriminatie, kansenongelijkheden en vooroordelen. Daarnaast de durf hebben om kwetsbare kanten van onszelf te delen, te luisteren naar elkaars verhaal en naar anderen verhalen uit de community van D&I.”
Hij voegt toe dat zijn taak als studentaanjager past bij zijn ambities voor de toekomst. “Op dit moment volg ik een opleiding in de techniekwereld: Chemische Technologie. Als een studentaanjager probeer ik bij te dragen aan meer verbinding en een veiligere sfeer en leerklimaat binnen HU en binnen de D&I community in het bijzonder. Hoewel ik iets technisch doe, is het voor mij nog steeds belangrijk de skills en ervaringen die ik opdoe in mijn huidige rol als studentaanjager kan toepassen en gebruiken in het diverser en inclusiever maken van de techniekwereld straks als ik aan het werk ga. Mijn rol als studentaanjager past zeker bij mijn ambities.”