Dag 1

Future Health Battle dag 1

Maandagochtend half 10 trapt Frank Bosboom, World Design Forum, de Future Health Battle af in Ottone met de vraag “Wie kan zich voorstellen dat hij zelf opereert over 50 jaar?” Niemand.

Nathalie Waser, U CREATE, vertelt dat het met de huidige complexiteit van problemen niet meer mogelijk is in je eentje een oplossing te bedenken; laat staan die tot een succes te brengen. Ze legt uit dat de battles studenten uitdagen om in multidisciplinaire teams wel tot oplossingen te komen. De aanpak van de battles is er een van open innovatie, waarin delen van kennis tussen teams essentieel is.

Geert Christiaansen licht toe dat ze bij Philips Design werken met 3 horizons:

Horizons* horizon 1 gaat over vernieuwing van huidige business (prototypes)

* horizon 2 gaat over nieuwe kansen, gedacht vanuit bestaande context (prototypes)

* horizon 3 gaat over het verkennen van verre toekomsten aan de hand van probes (viable options)

 

Probes zijn visuele impressies van diensten of producten die in het geschetst toekomstbeeld passen. De huidige battle gaat over die toekomst. De vraag is dan ook niet ‘hoe zien nieuwe producten eruit die morgen op de markt kunnen komen’, maar ‘hoe reageren mensen op een door studenten geschetst toekomstbeeld aan de hand van probes’. Die reacties worden gebruikt om tot nieuwe toepassingen voor horizon 2 te komen. Hij liet veel voorbeelden van philips design probes zien waar zeer uiteenlopende reacties op kwamen vanuit het publiek.

24112014Ucreate_Future-Health-Battle-Ottone_08

24112014Ucreate_Future-Health-Battle-Ottone_12Vervolgens kozen studenten één van de vier thema’s en werden ze door de case owners gebriefd.

Na een stevige lunch faciliteerden de coaches een crashcourse design thinking (vrij naar d.school). Hierbij werden studenten in 90 minuten meegenomen in de verschillende fasen van de methodiek, zoals ze die ook gedurende de week zullen doorlopen: empatize, define, ideate, visualize (prototype), probe (testing), presenting.

Toen ze weer op adem waren van deze rollercoaster gingen de teams zich verder oriënteren op het thema. Hierbij werd al van ze gevraagd hun denken op te rekken tot (on)voorstelbare toekomsten.